Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Ruokakaupoissa vaikutetaan salaa asiakkaiden ostoksiin – oletko huomannut näitä temppuja?

kauppa
Siistillä ja raikkaalla vihannesosastolla toivotetaan asiakkaat tervetulleiksi ja herätellään heidän aistejaan.
Julkaistu 15.06.2016 14:01
Toimittajan kuva

Heli Mettänen

heli.mettanen@mtv.fi

Oletko tullut ajatelleeksi, millaisilla keinoilla ostopäätöksiisi vaikutetaan ruokakaupoissa?

K-supermarket Arabian kauppias Sasu Hamina kertoi Makuja.fi:lle, että ruokakaupassa pyritään vaikuttamaan asiakkaiden ostopäätöksiin usealla eri tavalla. Kun keinot ovat hallussa, on ruokakauppojen helpompi varautua siihen, kuinka paljon eri tuotteita tullaan milloinkin myymään.

– Siihen pystyy vaikuttamaan monella eri tavalla, Hamina kertoo.

Tuotteen esillepano

Haminan mukaan ensimmäinen asia, jolla tuotteen menekkiin pyritään vaikuttamaan, on sen esillepano. Kun tuote on näyttävästi esillä, ostavat asiakkaat sen huomattavasti herkemmin. Esimerkiksi siististä ja valoisasta hedelmä- tai vihanneshyllystä tuotteita ostetaan huomattavasti todennäköisemmin kuin hyllystä, joka on epäsiisti tai pimeä.

Hinnoittelu

Hinta on luonnollisesti toinen tärkeä asia, jolla voidaan vaikuttaa eri tuotteiden menekkiin. Hamina kertoo, että tästä syystä tiettyjä uutuustuotteita laitetaan ensin tarjoukseen, jotta asiakkaat kokeilisivat niitä ensin. Tämän jälkeen tuotteeseen tykästyneet asiakkaat ostavat sen helpommin silloinkin, kun hinta kallistuu.

Maistatukset

Etenkin suuremmissa ruokakaupoissa asiakkaille on silloin tällöin tarjolla erilaisia maistatuksia. Oli sitten kyse liha-, maito- tai leipäosaston tuotteista, esittelijän tarjoilemat maistiaiset saavat asiakkaat ostamaan maistatettuja tuotteita enemmän kuin tavallisesti.

Tuotteeseen pitää uskoa

Sasu Hamina puhuu itse vahvasti lähiruoan puolesta ja uskoo siihen, että perustellusta syystä asetetut kovat odotukset tuottavat liki aina yksittäisten tuotteiden kohdalla tulosta. 

– Jos minä itse uskon tuotteeseen, niin se myy paljon paremmin, vaikka se olisi minulla yhtä hyvällä paikalla kuin kollegallani, joka ei usko siihen, Hamina kertoo. 

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa