Oletko tullut ajatelleeksi, millaisilla keinoilla ostopäätöksiisi vaikutetaan ruokakaupoissa?
K-supermarket Arabian kauppias Sasu Hamina kertoi Makuja.fi:lle, että ruokakaupassa pyritään vaikuttamaan asiakkaiden ostopäätöksiin usealla eri tavalla. Kun keinot ovat hallussa, on ruokakauppojen helpompi varautua siihen, kuinka paljon eri tuotteita tullaan milloinkin myymään.
– Siihen pystyy vaikuttamaan monella eri tavalla, Hamina kertoo.
Tuotteen esillepano
Haminan mukaan ensimmäinen asia, jolla tuotteen menekkiin pyritään vaikuttamaan, on sen esillepano. Kun tuote on näyttävästi esillä, ostavat asiakkaat sen huomattavasti herkemmin. Esimerkiksi siististä ja valoisasta hedelmä- tai vihanneshyllystä tuotteita ostetaan huomattavasti todennäköisemmin kuin hyllystä, joka on epäsiisti tai pimeä.
Hinnoittelu
Hinta on luonnollisesti toinen tärkeä asia, jolla voidaan vaikuttaa eri tuotteiden menekkiin. Hamina kertoo, että tästä syystä tiettyjä uutuustuotteita laitetaan ensin tarjoukseen, jotta asiakkaat kokeilisivat niitä ensin. Tämän jälkeen tuotteeseen tykästyneet asiakkaat ostavat sen helpommin silloinkin, kun hinta kallistuu.
Maistatukset
Etenkin suuremmissa ruokakaupoissa asiakkaille on silloin tällöin tarjolla erilaisia maistatuksia. Oli sitten kyse liha-, maito- tai leipäosaston tuotteista, esittelijän tarjoilemat maistiaiset saavat asiakkaat ostamaan maistatettuja tuotteita enemmän kuin tavallisesti.
Tuotteeseen pitää uskoa
Sasu Hamina puhuu itse vahvasti lähiruoan puolesta ja uskoo siihen, että perustellusta syystä asetetut kovat odotukset tuottavat liki aina yksittäisten tuotteiden kohdalla tulosta.
– Jos minä itse uskon tuotteeseen, niin se myy paljon paremmin, vaikka se olisi minulla yhtä hyvällä paikalla kuin kollegallani, joka ei usko siihen, Hamina kertoo.