Oletko huomannut tätä ruokakaupassa? Psykologi kertoo tavasta, jolla sinut "huijataan" ostamaan asioita

Psykologi kertoo, miten ruokakaupassa voidaan ”huijata” asiakkaita ostamaan tuotteita 2:18 Psykologi kertoo, miten ruokakaupassa voidaan ”huijata” asiakkaita ostamaan tuotteita
KATSO VIDEO: Näin kuluttajia voidaan "huijata" valitsemaan tuotteita ruokakaupoissa.

Viiden jälkeen -ohjelmassa keskusteltiin maanantaina ruoan hinnan nousun vaikutuksista kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Esille nousivat myös ruokakauppojen kikat saada kuluttajat nappaamaan tuotteita ostoskoreihinsa.

Pellervon taloustutkimus arvioi ruoan hinnan nousevan 11 prosenttia viime vuoteen verrattuna, eikä huippua ole vielä edes nähty. Viiden jälkeen -ohjelmassa keskusteltiin maanantaina suomalaiskuluttajien ostokäyttäytymisestä vallitsevassa tilanteessa.

Näin valintojasi ohjaillaan ruokakaupassa

Psykologi Jaana Simola kertoi lähetyksessä muun muassa suomalaisten pinttyneistä ostostavoista: usein ruokakaupasta tarttuu mukaan samat tutut tuoteet.

– Tietyt asiat automatisoituvat, kun käydään kaupassa ja sitä toistetaan. Tiedonkäsittelyprosessia jää silloin muuhun käyttöön ja se helpottaa arkea.

Toki kuluttajat sortuvat myös heräteostoksiin. Simolan mukaan kyse on psykologiasta: kauppiaat tietävät, että se mihin ihmisten tarkkaavaisuus kiinnittyy ohjaa myös valintoja ja ostopäätöksiä.

– Kauppiaat osaavat sijoitella tuotteet houkutteleville paikoille ja sellaisille paikoille, mistä ihmisten on pakko mennä ohi. Siihen se heräteostosten mukaan tarttuminen perustuu.

Näin asiakas voidaan ikäänkuin huijata ostamaan tuote.

– On ne tietyt käytävät, mistä on pakko mennä kassalle. Siihen on kätevä sijoittaa esimerkiksi ne herkut. Kun on väsynyt nälkäinen ja kävelee siitä ohi, niin helposti tarttuu jotain mukaan.

Kauppias vaihtoi hyllyn paikan vasemmalta oikealle – myynnit kasvoivat 40 prosenttia

Hyllyjen sijoittelulla todellakin on väliä. Turkulaisen K-Citymarketin kauppias Hannu Aaltonen kertoi lokakuussa Twitterissä havainneensa, että oikealle puolelle sijoitetut hyllyt kasvattavat tuotteiden myyntiä, koska valtaosa asiakkaista on oikeakätisiä.

Jos päivitys ei näy, katso se täältä.

Aaltonen kertoi Twitterissä, että jälkiruokahyllyn uusi sijoittelu vasemmalta oikealle kasvatti myyntejä peräti 40 prosenttia.

Katso myös: S-ryhmä ja Kesko paljastavat: Nämä ruoat ovat nyt suosittuja suomalaisten ostoskoreissa

S-ryhmä ja Kesko paljastavat: Nämä ruoat ovat nyt suosittuja suomalaisten ostoskoreissa 1:25
Mitkä ovat tällä hetkellä ruokakaupan tuotteista nousijoita ja mitkä laskijoita?

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat