Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Ruokakauppoihin vyöryy nyt kasa menestystuotteita – hittikisan voittaja sai tuomarit häkeltymään: "Ei uskoisi mikroruoaksi"

1:15img
KATSO VIDEO: Mitä näistä maistaisit? Suomalainen menestysresepti -kisan finalistiruoat vyöryvät kauppoihin – tältä ne näyttävät
Julkaistu 01.02.2023 20:59

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Ylöjärveläinen valmisruokasarja nappasi Suomalainen menestysresepti -kilpailun voiton. Ohjelman finaalijakso nähtiin keskiviikkoiltana MTV3-kanavalla. 

Suomalainen menestysresepti -kisan finalistit:

  • Mari Palin, Vähäsarja Oy: Pulled BBQ -säilyke

  • Roy Norro, Roy Norro Tmi: Kalatassu

  • Minna-Maria "Mimi" Valtanen, Vaaka Foods Oy: Sushike

  • Kaisa Somerpalo, Baba Foods Oy: Tahinismoothie

  • Tero Sivula, Mattila Bros: BBQ & Smokehouse -valmisruoat

  • Nanne Jalma, Happy Food & People Oy: "Uuden ajan hernari"

Ruokakauppoihin vyöryy torstaina melkoinen määrä uusia potentiaalisia hittituotteita, kun Suomalainen menestysresepti -kilpailun finalistiherkut ilmestyvät hyllyihin. Kilpailun voittajatuotteet ovat vuosittain herättäneet valtavaa kiinnostusta ja viety ainakin alkuun käsistä.

Suomalainen menestysresepti -ohjelmasta pärähti syksyllä käyntiin jo neljäs kausi, jota seurattiin televisiossa MTV3-kanavalla. Ohjelman myötä S-ryhmän ruokakauppojen hyllyille on aiemmin tuotettu menestystuotteita, kuten paistopisteen Rostiksia ja Boltsi-pyöryköitä.

Tällä kaudella finalistien ruokainnovaatioissa nähtiin muun muassa nykypäivään tuunattuja säilykkeitä, vähäkalorista sushia, savustukseen pohjaavaa valmisruokaa ja grillausvalmiita kalatassuja.

Smokehouse-valmisruoat voittoon

Suomalainen menestysresepti Mattila Bros

Smokehouse-valmisruokasarjaan kuuluu muun muassa savustettua possua ja mac & cheesea sisältävä tuote.

Ohjelman finaalijakso esitettiin MTV3-kanavalla keskiviikkona 1.2.2023 ja tiukan kisan voittaja selvisi viimein: Suomalaiseksi menestysreseptiksi kruunattiin ylöjärveläisen perheyrityksen Mattila Brosin savustetut BBQ- ja smokehouse-tyyppiset annosateriat.

Kilpailun tuomaristo hämmästyi erityisesti voittajatuotteiden mausta. Tuomariston mukaan tuotteita "ei uskoisi mikoruoaksi".

Mattila Bros. valmistaa tällä hetkellä noin neljääkymmentä perustuotetta, jotka jakautuvat 150 lopputuotteeseen. Yrityksen suosituin tuote on jo 65 vuoden ajan ollut saunapalvikinkku-

Kilpailussa Mattila Brosia edusti Tero Sivula, joka kertoo olleensa ensin epäuskoisissa fiiliksissä kuultuaan voitosta.

– Sitten iski hillitön tunnemyrsky ja voin sanoa, että kaikki tunteet mentiin kyllä läpi. Uskon, että tuomariston vakuutti tietynlainen aitous ja se, että meidän tuote oli finaalissa 100-prosenttisen ehjä sekä valmis uusi kokonaisuus kauppaan. Meillä oli aivan järjettömän hyvä kuluttajien hyväksyntä ja ostokiinnostus, Sivula kertoo tiedotteessa.

Vanha savustusperinne otti harppauksen nykyaikaan

Keskiviikkona järjestetyssä ennakkotilaisuudessa media pääsi jo maistelemaan finaalituotteita ja haastattelemaan finalisteja. Paikan päällä Tero Sivula kertoi lisää tuotteidensa filosofiasta yhdessä yhtiökumppaninsa ja vaimonsa Essi Sivulan kanssa.

– Homma perustuu satavuotiseen savustusperinteeseen, jonka Essin isoisä on aloittanut Kankaanpäässä. Nyt olemme tuoneet sen nykyaikaan eli Smokehouse-valmisruoaksi. Valmistamme ruokaa hitaasti ja matalalla lämmöllä: kypsennämme proteiineja 12–17 tuntia, jotta kuluttaja saa nauttia sen kolmessa minuutissa,  Tero Sivula kuvaili tilaisuudessa. 

Voittoa Sivulat aikovat juhlistaa yhdessä henkilökuntansa kanssa, sillä ilman osaavaa henkilökuntaa ei olisi myöskään tuotteita syntynyt.

– Haluan erityisesti henkilökuntaa kiittää. Emme me olisi tässä ilman heitä. Kaikki ovat tehneet ihan järjettömän työn, Essi Sivula totesi liikuttuneena.

Vastaavia tuotteita ei valmisruokahyllyiltä vielä löytynyt

Tero Sivula Suomalainen menestysresepti Mattila Bros

Valmisruokasarjaan kuuluu myös vegeversio halloumista.

Tuomaristo kertoo tiedotteessa Sivulan ja valmisruokainnovaation voittoon vaikuttaneen tuotteiden laatu ja niiden todellinen uutuusarvo: vastaavia ei nimittäin valmisruokahyllyltä löydy. 

Tuomaristoon kuuluva kokki Jyrki Sukula uskoo voittajan mahdollisuuksiin nousta edellisten vuosien voittajien Rostiksen, Boltsin ja Falleron rinnalle vuoden ostetuimpien uutuustuotteiden joukkoon.

– Valmisruokaa syödään aiempaa enemmän ja siltä myös odotetaan yhä enemmän. Teron ja hänen kumppaneidensa menestysresepti on onnistunut vastaamaan tähän odotukseen tuomalla valmisruokaan aitoa savun makua sekä BBQ-tunnelmaa. Uskon, että tämä tulee kutkuttamaan suomalaisten makuhermoja tämän kevään aikana, Sukula kuvailee tiedotteessa.

Kaikki Suomalainen menestysresepti -kisan finalistituotteet tulevat myyntiin S-ryhmän ruokakauppoihin torstaina 2.2.

Katso video: Suomalainen menestysresepti -voittaja Tero Sivula Huomenta Suomessa torstaina 2.2.

8:43img

Miten syntyi hittituote?

Suomalainen menestysresepti -ohjelman finaalin ja muut jaksot näet MTV Katsomosta.

Lue myös: Miten tuotteesta tulee hitti ruokakaupassa? Menestysresepti-tuomarit paljastavat – Jyrki Sukula: "Kaikkia menestystuotteita yhdistää yksi asia"

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa