Suomalainen menestysresepti -ohjelmassa luodaan jälleen uusia ruokahittejä kaupan hyllyille. Ohjelman tuomarit, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho sekä kokki Jyrki Sukula kertovat, mitä hittituotteeksi nouseminen oikein vaatii.
Suomalainen menestysresepti -ohjelmasta pärähti käyntiin jo neljäs kausi, jota seurataan televisiossa MTV3-kanavalla. Ohjelman myötä ruokakauppojen hyllyille on aiemmin tuotettu menestystuotteita, kuten paistopisteen Rostiksia ja Boltsi-pyöryköitä.
Tällä kaudella finalistien ruokainnovaatioissa nähdään muun muassa tähän päivään tuotuja säilykkeitä, vähäkalorista sushia ja savustukseen pohjaavaa valmisruokaa.
Kaikki riippuu myös oikeasta ajoituksesta
Kilpailun tuomarina toimiva S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho kertoo MTV Uutisille, että korona-aika tai yleinen maailmantilanne ei jarruttanut kilpailun suosiota, vaan hakemuksia tuli kaudelle reippaasti yli 100.
Miten tuotteista sitten tulee tai tehdään hittejä? Kilpailun tuomarina niin ikään toimiva kokki Jyrki Sukula muistuttaa, että kyse on monen asian summasta.
Suomalainen menestysresepti -kisan finalistit:
Mari Palin, Vähäsarja Oy: Pulled BBQ -säilyke
Roy Norro, Roy Norro Tmi: Kalatassu
Minna-Maria "Mimi" Valtanen, Vaaka Foods Oy: Sushike
Kaisa Somerpalo, Baba Foods Oy: Tahinismoothie
Tero Sivula, Veljekset Mattila Oy: BBQ & Smokehouse -valmisruoat
Nanne Jalma, Happy Food & People Oy: "Uuden ajan hernari"
– Sadan hakijan joukosta lähtee purku ja polku siihen, että mikä on nyt tähän hetkeen ja tähän aikaan sopivaa. Kyse on ajoituksesta. Voi olla innovaatio, jonka aika ei ole nyt, vaan kahden vuoden päästä.
Sukula muistuttaa, että kyse ei ole ruokakeksinnöistä, vaan menestysresepteistä. Menestyvä tuote voi olla aiemmin keksitty, kunhan se vastaa nyt kuluttajien tarpeeseen. Kyse on myös oikeanlaisesta kommunikoinnista ja siitä, miten tuotetta saadaan kehitettyä finaalia kohti mennessä.
– Kaikesta liiketoimintaympäristöstä, kuluttajapalautteesta ja pakkauksesta syntyy se menestysresepti, Sukula luettelee.
– Emme puhu yksittäisestä innovaatiosta, vaan oikeasti tuotteesta, jonka kuluttaja haluaa ostaa kaupasta - joka houkuttelee kokeilemaan ja mielellään tuo vielä sen uusintaoston. Silloinhan meillä on oikeasti se menestysresepti käsillä, Päällysaho jatkaa.
Tämän hetken ruokatrendit näkyvät finalistituotteissa
Ohjelmassa tuotteita ei siis tehdä tuotannon ehdoilla, vaan kuluttajien tarpeen mukaan. Päällysahon mukaan kyse on kulutuskysynnästä, mutta toisaalta myös kulutuskysynnän luomisesta. Kilpailusa luodaan siis myös uusia tarpeita. Päällysaho nostaa esimerkiksi tältä kaudelta Kalajoella valmistettavat pulled pork -säilykkeet.
– Tietyllä tavalla säilykkeet tulevat uudelle vuosikymmenelle ja freesautuvat ajan henkeen. Säilykkeet ovat tänäkin päivänä olleet isoja tuotteita, mutta on oletettavaa, että sellaiset asiakkaat, jotka eivät ole ostaneet säilykkeitä vähään aikaan, niin kiinnostuksesta löytävät nämä tuotteet.
Ylipäätään finalistituotteissa on nähtävissä tämän hetken kuluttajatrendit. Nopeus ja helppous yhdistää jollain lailla kaikkia finalistituotteita.
– Trendeistä on tunnistettu, että koronan jälkeen esimerkiksi kiire on palannut keittiöihin, ja tietyt arjen ratkaisut ja helpotukset näkyvät meidän valinnoissa tuossa ohjelmassa. Säilykkeet, kalatassu, uusi hernari, valmisruoat – kyllähän ne kuluttajatrendit siellä näkyvät, Sukula toteaa.
Onko aiempien kausien voittajatuotteissa sitten jokin yksittäinen asia, joka tekee niistä menestyksekkäitä?
– Kaikkia menestystuotteita yhdistää yksi asia. Se on se valtava nöyryys, intohimo ja ihan järjetön ahkeruus tehdä ne tuotteet valmiiksi. Ei olla haluttu luottaa siihen, että kyllä tämä tuote tämän ohjelman takia kanttaa. On hiottu tuotteet, tehty älytön määrä koeajoja, testattu, testattu ja testattu.