Tervehdys!
Olen MTV3:n sivuston alla toimiva ruokabloggaaja. Saan kirjoittamisesta (sopimusteknisesti salassapidettävä, oikea mainittu selvityspyynnössä) palkkion. Olen seurannut huolestuneena blogien kaupallistumista. Kirjoitin blogiini aiheesta kriittisen tekstin, joka leimahti bloggaajien keskuudessa liekkeihin. Tästä suivaantuneena alettiin omien tekstieni sisältöä arvostella sen pohjalta, miten mm. itse ilmoitan lahjaksi saaduista tuotteista tai ravintola-aterioista. Olen aina kertonut tekstissä mielestäni selkeästi, mitä olen saanut yrityksiltä ilmaiseksi ja millä keinoin. En ole koskaan sopinut yritysten kanssa minkään tason yhteistyöstä enkä ole milloinkaan saanut rahallista korvausta kolmannelta osapuolelta. Siksi en ole koskaan maininnut termiä ”yhteistyö”.
Esiin nousi kirjoitukseni spelttipizzasta*(linkki alhaalla), jonka spelttijauhon sain spelttituotteita valmistavalta yritykseltä Sunspelt Oy. Törmäsin yrityksen edustajaan vapaa-aikanani täysin blogiin liittymättömien aiheiden parissa. Keskustelimme lyhyesti ja totesimme omaavamme samanlaisen ruokaideologian. Kerroin blogistani ja sanoin, että speltti on minulle vieras raaka-aine, mutta haluaisin tutustua siihen paremmin. Edustaja antoi minulle tusinan verran erilaisia spelttipakkauksia kokeiluun. Kuvasin tilannetta blogissa näin: ”Törmättyäni sattumalta Sunspeltin edustajaan ja vaihdettuamme muutaman sanan, sain kasan spelttituotteita kainalooni.” Mielestäni rehellinen kuvaus tapahtuneesta. Olisiko tässä kohdin pitänyt lisätä blogitekstin loppuun maininta ”Yhteistyössä Sunspelt Oy:n kanssa.” ? Minkäänlaisesta yhteistyöstä ei sovittu, joten termi olisi mielestäni kuluttajaa harhaanjohtava. Sivumaku-blogini olennaisin asia on uskottavuus ja rehellisyys lukijoitani kohtaan, joten asia on minulle tärkeä.
Petyin melkoisesti antamaanne mainonnan tunnistettavuuden ohjeistukseen bloggaajille. Blogimaailma elää murroksen aikaa ja juuri nyt olisi ollut paikallaan tiukka linja kaikkien blogiteksteihin vaikuttaneiden yhteistyökuvioiden läpinäkyvyyteen. ”Yhteistyössä yrityksen X kanssa.” -lauseke ei kerro lukijalle mitään. On täysin eri asia, onko bloggaaja saanut yritykseltä parin euron arvoisen tuotepaketin, lämpimän kädenpuristuksen vai rahallisen korvauksen varsinaisesta yhteistyöstä. Sanotte, että mainos on voitava tunnistaa mainokseksi heti ensisilmäyksellä, mutta tämähän ei suurimmassa osassa tapauksia toteudu, koska tekstiä on skrollattava loppuun asti yhteistyösopimuksen selviämiseksi. Jos sen ymmärtää tehdä. Suurin osa lukijoista ei varmasti näin tee. Olisin itse toivonut, että kaikki tekstiin vaikuttaneet tahot, lahjat ja korvaukset olisi pitänyt mainita heti blogitekstin alussa. Ei tietenkään palkkiosummia paljastaen, mutta mainiten rahallisen korvauksen saamisesta. Nyt tekstin lukijalle selviää vasta viimeisellä rivillä, usein pienellä fontilla kirjoitettuna, että teksti oli tuotettu yhdessä yritys X:n kanssa. ”Yhteistyönä.”
Minkä te tulkitsette yhteistyösopimukseksi? Tarkoittaako se aina vain bloggarille annettua rahallista korvausta? Miksi asia kätkettiin yhteistyö-termin taakse, joka ei kerro suurimmalle osalle blogien lukijoista asioiden oikeaa laitaa? Eikö selkeä, yhteistyötä tarkemmin kuvaava tekstinosa riitä tilanteissa, jotka eivät täytä yhteistyö-termin alkuperäistä tarkoitusta? Jääkö asia aina tapauskohtaiseksi? Entä mikä on blogeihin kiinteästi liittyvien muiden sosiaalisten kanavien laita? Esim. blogien Facebook-sivut. Ovatko ne ulottumattomissanne ja pelkästään (ulkomailla toimivien) sivustojen omien sääntöjen varassa? Vai pätevätkö siellä samat suosituksenne?
Mikäli suosittelen täysin omaehtoisesti yritystä X, joudunko erikseen mainitsemaan, että teen sen pyyteettä ilman minkäänlaista korvausta? Entä, jos olen saanut joskus aiemmin yritykseltä tuotenäytteen, syönyt sen ajat sitten ja liittänyt sen vakiostoksiini, joudunko myöhemmin mainitsemaan, että sain aikaisemmin tuotenäytteen, mutta en ole aiheesta aiemmin kirjoittanut ennenkuin nyt, kun kokkaan siitä blogissa jotain? Ovatko annetut tuotenäytteet ”korvamerkittyjä” vai loppuuko ilmoitusvelvollisuus, jos syön ne kirjoittamatta juuri kyseisestä näytteestä?
Paljon kysymyksiä, mutta aihe on akuutti ja minulle tärkeä. Ilmoitatte verkkosivullanne, ettette anna henkilökohtaista neuvontaa tai vastausta. Toivon kuitenkin, että otatte vastauksen hoitaaksenne. Tämä teksti julkaistiin yhtä aikaa lähettämisen kanssa blogissani: http://blogit.mtv.fi/sivumaku/
Parhain terveisin
Jani Kinnunen
*Tekstissä mainittu kirjoitus spelttipizzasta:
http://blogit.mtv.fi/sivumaku/2013/10/08/spelttipizza-punajuurella-vehnaton-syysherkku
Tekstissä mainittu kirjoitus blogien kaupallistumisesta:
http://blogit.mtv.fi/sivumaku/2013/11/20/sanoja-suuhun-ajatuksia-blogien-kaupallisuudesta/
EDIT: Sain vastauksen 20.12.2013 Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimieheltä. Mikäli oikein ymmärsin, ei yhteistyömerkinnöillä ole niin väliä. Lieviä neuvoja yrityksille briiffaamaan bloggaajaa, mutta sitten alkaa villi länsi. Käsittämätöntä, enkä syytä tästä virastoa, joka toimii vain toimivaltansa puitteissa. Omaan tekstiini ei otettu minkäänlaista kantaa.
"Hyvä Jani Kinnunen,
Kiitos palautteesta!
Kuluttaja-asiamies valvoo yritysten harjoittamaa markkinointia. Blogilinjauksemme onkin suunnattu nimenomaan yrityksille, joiden tavoitteena on saada tuotteensa tai palvelunsa blogissa esiin markkinointitarkoituksessa. Linjaus sisältää esimerkkejä siitä, miten yritys voi ohjeistaa bloggaajaa toimimaan niin, ettei piilomainontaa harjoiteta. Esimerkkien lisäksi on täysin sallittua käyttää muitakin tapoja, jotka lisäävät mainonnan tunnistettavuutta.
Sitä vastoin kuluttajansuojalain säännökset ja linjaus eivät koske yksityishenkilöitä, joille bloggaaminen on harrastus. Tästä huolimatta bloggaajan on hyvä ottaa huomioon mainonnan tunnistettavuutta koskevat säännökset, koska lukija ei muuten voi välttyä piilomainonnalta. On ollut hienoa havaita, että bloggaajat ovat suhtautuneet asiaan vakavasti ja haluavat torjua piilomainontaa. Mikään ei estä bloggaajaa tai bloggaajien yhteisöä laatimasta ja noudattamasta pidemmälle menevää ja tarkempaa ohjeistusta avoimuuden lisäämiseksi.
Kannustammekin bloggaajia itsesäätelyyn asiassa!
Mukavaa Joulun aikaa,
Katri Väänänen
Lakimies, painopistevastaava
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV)"