Tietyt ruoat ja juomat ovat saavuttaneet sosiaalisessa mediassa kulttimaineen. Yksi tällaisista tuotteista on sipsibrändi Takis.
MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin aiemmin ilmiöksi maailmalla ja Suomessa nousseista Prime-juomista, joiden hinnat kapusivat kaupoissa pilviin. Nyt, kun juoman suora maahantuonti Euroopan tehtaalta alkoi, myös tuotteen hintataso on laskenut merkittävästi.
Prime-juomien takana ovat muun muassa nyrkkeilijöinä ja tubettajina tunnetut Logan Paul sekä KSI. Juomat nousivat suosioon taktisen markkinoinnin ja somepöhinän ansiosta. Rajoitettu saatavuus on nostanut suosiota entisestään.
Lue myös: Ensimmäiset "halpis-Primet" tulivat kauppoihin – tämän verran juoma maksaa nyt
Takis-sipsit ovat someilmiö
Samanlainen ilmiö on nähtävissä myös Takis-brändin sipsien osalta. Nämä rullanmuotoiset tortillasipsit ovat Yhdysvalloissa aivan tavallinen ruokakauppatuote, jota monet ovat innostuneet testaamaan TikTok-videoillaan.
Takis-sipsien hieman erikoisemmatkin maisteluvideot trendaavat TikTokissa. Jos video ei näy, katso se täältä.
Sipsejä on saatavana eri mauissa ja väreissä. Yksi syy suosioon lieneekin se, että värjätyt mausteseokset värjäävät myös suun ja kielen. Sipsit ovat myös tulisia.
Takis-sipseistä kehitellään TikTokissa ahkerasti myös erilaista reseptiikkaa, ja jotkut ovat jopa kokeilleet sipsien valmistamista kotona itse.
Näin Takis-sipsejä voi valmistaa kotona itse. Jos video ei näy, katso se täältä.
Lue myös: Miksi sipsipussin annoskoko on juuri 30 grammaa? Taffel kertoo syyn
Hinta Suomessa voi hirvittää
Suomessa 280 gramman Takis-sipsispussista voi joutua pulittamaan lähes 12 euroa, tai jopa enemmänkin. Syy kovaan hintaan liittyy tuotteen maahantuontiin.
Samalla tavalla kuin Prime-juomissa aiemmin, Takis-sipseillä ei ole suoraa maahantuontia Euroopasta. Kaupat siis tilaavat sipsit Yhdysvalloista, jolloin yksittäisen tuotteen kustannukset nousevat väistämättä korkeiksi.
Tuotteen rajoitettu saatavuus nostaa hypeä entisestään ja syntyy niin sanottu fomo-ilmiö: tuotetta on "pakko testata", jotta ei koe itseään ulkopuoliseksi.
Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksen yliopistotutkija Essi Pöyryn kertoi aiemmin MTV Uutisille, että sosiaalisen median kautta pulpahtaneissa hittiruoissa ja resepteissä on pohjimmiltaan kyse yhteenkuuluvuuden tunteen merkityksestä.
– Jos kaikki ovat kokeilleet uunifetapastaa, avokadopastaa tai muuta trendikästä juttua, niin sinäkin haluat osallistua siihen. Sinäkin haluat voida puhua siitä, että miten ruoka onnistui ja oliko se hyvää, Pöyry selitti MTV Uutisille aiemmin ilmiötä.