MTV:n Makuja.fi -toimitus vieraili Jägermeisterin tehtaalla Saksan Wolfenbüttelissa. Lue mielenkiintoiset faktat maailman suosituimmasta likööristä.
1. Jägermeister keksittiin viinietikkatehtaalla
Wilhelm Mast perusti Mast-Jägermeister tehtaan Saksan Wolfenbütteliin vuonna 1878. Yritys keskittyi ensin valmistamaan viiniä ja viinietikkaa. Wilhelmin poika Curt Mast astui tehtaan johtoon 1900-luvun alkupuoliskolla ja keksi Jägermeister-yrttiliköörin reseptin vuonna 1934. Tehtaalla valmistettiin myös paljon muita alkoholijuomia, mutta lopulta se erikoistui Jägermeister-likööriin.
2. Vain kolme ihmistä tietää salaisen reseptin
Jägermeisterin resepti on pysynyt muuttumattomana tähän päivään asti. Jägermeister valmistetaan 56 ainesosasta, joista 50 on yleisessä tiedossa ja 6 supersalaisia. Vain kolme Jägermeisterin tehtaalla työskentelevää ihmistä tietää koko reseptin.
3. Sisältääkö Jägermeister peuran verta?
Kuusi Jägermeisterin 56:sta ainesosasta on supersalaisia ja salaisuudethan ovat tunnetusti omiaan herättämään epäilyksiä. Urbaanin legendan mukaan yksi Jägermeisterin salaisista aineksista olisikin peuran veri – onhan juoma tummaa ja pullon kyljessä komeilee peuran pää. Tämä ei kuitenkaan ole totta. Jos veri olisi yksi ainesosista, Jägermeister ei pystyisi valmistamaan yhtä tasalaatuista juomaa kuin nyt. Veren molekyylit hajoaisivat valmistusprosessin aikana ja muuttuisivat erästä toiseen.
4. Miksi Jägermeister-pullossa sitten on peura?
Jägermeisterin peura-logo kuvaa itseasiassa metsästäjien pyhimystä, Hubertusta. Pyhän Hubertuksen leima perustuu mystiseen olentoon, valkoiseen peuraan, joka tarujen mukaan ilmestyi kerran metsästäjälle ristisymboli sarvien välissään. Metsästäjä kääntyi näyn myötä kristityksi ja omisti elämänsä kristinuskolle. Samasta metsästäjästä, Hubertuksesta, tuli myöhemmin kaikkien metsästäjien suojelija.
5. Mistä juoman nimi tulee?
Jägermeisterin keksijä Curt Mast oli itse innokas metsästäjä ja halusi kunnioittaa Hubertusta. Jägermeisterin nimi tarkoittaa jahtimestaria ja juoma on tänäkin päivänä suosittu metsästäjien keskuudessa. Saksalaiset kutsuvat Jägermeisteria myös nimellä leberkleister, joka tarkoittaa "maksaliimaa" tai maksapasteijaa.
6. Maailman suosituin likööri
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kansainvälisesti Jägermeister on kahdeksanneksi suosituin kansainvälinen premium-juoma, selviää Impact International Definitive top 100 Premium Spirit Brands -tilastoista. Likööreistä Jägermeister on sen sijaan maailman suosituin.
Nykypäivänä 80 prosenttia Jägermeisterin myynnistä tulee muualta kuin Saksasta. Suurin menekki on Yhdysvalloissa. Jägermeisteria myytiin maailmanlaajuisesti 87,1 miljoonaa 0,7 litran pulloa vuonna 2014.
7. Suomessakin supersuosittu
Juomaa maahantuovan Beverage Partners Finlandin mukaan Jägermeister on Suomen suosituin likööri, tuontiväkevä sekä premium-väkevä. Juoma on myös kaikista suosituin 4 senttilitran minipullojen kategoriassa.
International Wines and Spirits Record IWSR:n tilastojen mukaan Suomessa myydään vuosittain noin 44 000–50 000 yhdeksän litran Jägermeister-pakkausta, mikä tarkoittaa jopa 450 000 litraa.
Suhteutettuna asukaslukuun Suomi on Jägermeister-kulutuksen kärjessä, jos lasketaan myynnit sekä Suomen Alkoissa että tuontialkoholit Virosta.
8. Näissä tilanteissa suomalaiset juovat "Jekkua"
Beverage Partners Finlandin mukaan Jägermeister ei ole kausiherkkä juoma, eli sitä juodaan vuoden ympäri. Esimerkiksi talvella kulutuspiikki on enemmän pohjoisessa hiihtokauden takia, kesällä festarit ja muut tapahtumat nostavat myyntiä. Syksyllä metsästys ja kalastus lisäävät muun muassa 4 senttilitran minipullon menekkiä.
Suosittu tapa nauttia on juomaa on sellaisenaan kylmänä shottina tai yhdessä energiajuoman kanssa, eli jägerbomb-drinkkinä tai jekkubatteryna. Maailmanlaajuisesti kaikkein suosituin yhdistelmä on jäger-combo, joka sisältää jääkylmän shotin ja kylmän oluen, omissa laseissaan.
9. Tärkeä turismille ja oma hotelli
Jägermeisterin tehdas sijaitsee 50 000 ihmisen kaupungissa, Saksan Wolfenbüttelissa. Jägermeister vastaanottaa turisteja tehdaskierroksille päivittäin ja tehtaalla työskenteleekin noin 15 opasta. Tämän ansiosta Wolfenbüttelista on muodostunut tärkeä turistikohde Saksassa. Jägermeisterin tehtaan yhteydessä on jopa oma hotelli, Jägermeister Guesthouse, mutta se on avoinna lähinnä bisnesvieraille.
10. Jägermeister keksi ovelat markkinointikikat
Jägermeister on asettanut standarnin monelle asialle alkoholibisneksessä vuosien saatossa. Jägermeister oli ensimmäinen alkoholibrändi, joka keksi urheilusponsoroinnin. Sittemmin likööribrändi on kuitenkin jättänyt pois urheilumaailmasta, sillä väkevän alkoholin yhdistämistä urheilulajeihin ei välttämättä pidetä enää tänä päivänä kovin hyväksyttävänä.
Jägermeister keksi myös ensimmäisenä käyttää myynninedistämispromoottoreita, Jägerettes-naisia ja Jägerdudes-miehiä tapahtumissa.