Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Tässä on kuumin juomatrendi vuodelle 2020: "Saavuttamassa 'uuden luksuksen' aseman"

cocktail drinkki
Vastuullisuus ja ekologisuus näkyvät nyt juomavalinnoissa. Suurimmaksi trendiksi juoma-asiantuntijat nostavat kuitenkin nollahävikin.Shutterstock
Julkaistu 30.01.2020 20:01

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Tämän vuoden juomatrendeissä korostuvat raikkaus, värikkyys, helppous, maustekasvien hyödyntäminen, uudet pakkausmuodot sekä vastuullisuus, Altialta kerrotaan. Myös Alko on listannut vuoden 2020 kiinnostavimmat juomatrendit.

Mitä Suomi juo vuonna 2020? Altian baarimestri Mikael Karttusen mukaan helppouden ja raikkauden ohella myös värikkyys ja iloisuus näkyvät tänä vuonna juomatrendeissä. Sen lisäksi suomalaiset tekevät entistä vastuullisempia juomavalintoja.

– Vastuullisuus näkyy kiinnostuksena matala-alkoholisempiin ja luonnollisista raaka-aineista valmistettuihin juomiin. Gini-maailmasta tuttu maustekasvien käyttö laajenee myös muihin kategorioihin kuten vodkiin ja rommeihin, Karttunen kertoo. 

Karttusen mukaan laadukkaasti tehdyt juomat ja aidot maut ovat tulleet jäädäkseen.

– Vastuullisuus juontaa juurensa kahteen megatrendiin, joista toinen on huoli ympäristöstä ja toinen on terveystietoisuus. Kiinnostus maustekasvien hyödyntämiseen vastaa aitouden sekä uusien vaihtoehtojen kokeilemisen tarpeeseen.

Uusvanhoja viinimaita ja elämyksellisyyttä

Viineissä kiinnostusta herättävät sen sijaan uudet pakkausmuodot kuten esimerkiksi tölkit.

– Viineissä kuluttajat ovat entistä enemmän kiinnostuneita kokonaisvaltaisesta kokemuksesta, eli viinin maun tai käyttöyhteyden lisäksi myös pakkauksen ulkoasu, käytännöllisyys ja tarina ovat entistä tärkeämmässä roolissa. Vastuulliset valinnat näkyvät myös viineissä: luomu, erityisesti vegaaniset viinit ja tuotannon eettisyys ovat entistä tärkeämmässä roolissa, viiniasiantuntija Markus Hannula toteaa.

Alkon trendiraportti 2020 listasi viisi asiakkaiden valintoihin vaikuttavaa trendiä ja ilmiötä, jotka ovat nousseet alalla puheenaiheiksi ja osin myös ostopäätöksiin vaikuttaviksi tekijöiksi:

  • Tiedostava alkoholinkäyttö
  • Ilmastokriisin heijastuminen myös juomavalintoihin
  • Craft: aitouden ja tarinoiden korostuminen
  • Sosiaalinen fiilistely
  • Elämyksellisyys juoman ja ruoan yhdistämisessä

Alko ennustaa kysynnän nousua erityisesti uusvanhoille viinimaille kuten Kreikalle, Slovenialle, Kroatialle ja Georgialle.

– Tulemme näkemään kysynnän kasvua vähemmän tunnetuille rypälelajikkeille kuten Assyrtiko, Rkatsiteli ja Alvarinho. Kotimaiset oluet ovat jo nyt in – samaa povaamme siidereille ja marjaviineille. Tisleet, viinit ja panimotuotteet Aasiasta tulevat nekin innostamaan kuluttajia. Osasyynä tähän on myös elämyksellisyyden trendi, kertoo Alkon tuoteviestintäpäällikkö, Master of Wine, Taina Vilkuna.

Kuumin trendi vuodelle 2020: Nollahävikki

Altian asiantuntijoiden mukaan tuotannon läpinäkyvyys ja esimerkiksi hiilijalanjäljestä kertominen alkavat nyt olla olennaisia valintakriteereitä yhä suuremmalle joukolle kuluttajia myös juomatuotteita valittaessa. Kulutusvalintojen vaikutuksia pohtivien joukko kasvaa, mutta alkoholijuomissa vastuullisuus kiinnittyy vielä suurimmaksi osaksi hyvinvointiin liittyviin teemoihin.

Kaikista kuumin trendi vuodelle 2020 on Altian asiantuntijoiden mukaan nollahävikki. Kuluttajan valinnoilla on merkitystä ja Mikael Karttunen nostaa esimerkiksi pakkaukset.

– Pakkaus on tuotteen yksi suurimmista hiilijalanjäljen aiheuttajista, joten pakkausmuodon valinnalla on suuri vaikutus. Kierrätettävien pakkausten suosiminen kannattaa, ja esimerkiksi kierrätettävien PET-muovipullojen ja viinipussien hiilijalanjäljet ovat pakkauksista pienimpiä.

Myös kertakäyttöasenteen muuttaminen uusiokäyttöasenteeksi on tärkeää.

– Maailmanlaajuisesti kasvava trendi on niin sanottu upcycling, joka on tiedostavimpien kuluttajien keskuudessa saavuttamassa ’uuden luksuksen’ aseman. Juoma-alalla zero waste eli nollahävikki -ajattelu on nousemassa laatutrendiksi. Tätä voi toteuttaa myös kotona, eli jos haluaa tarjota tämän hetken trendikkäimmän ja laadukkaimman elämyksen vierailleen, kannattaa hyödyntää kotimaisia lähituotteita ja villiyrttejä myös kotibaarissa, Mikael Karttunen sanoo.

Lue myös: Oletko hoksannut? Mikael vinkkaa nerokkaan tavan käyttää pastaa: "Tajusin sen kaupassa, kun näin putkispagettia"

Lähteet: Altia, Alko

***

0:47img

Tuoreimmat aiheesta

Juomat