Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Baarimestari: Tämä juomailmiö tekee pian "vallankumouksen" – taustalla raha

2:53img
KATSO MYÖS: Kolme helppoa kikkaa drinkkien koristeluun.
Julkaistu 30.12.2022 17:01

Emmi Niiniaho

Vuoden 2023 juomatrendit povaavat paljon mahdollisuuksia kotibaarimestareille sekä kokeilunhaluisille viininjuojille.

Ihmisten kiinnostus terveyteen ja vastuullisuuteen näkyy niin ruoka kuin juomatrendeissäkin tulevana vuonna, Anoran asiantuntijat kertovat alkoholituotteisiin keskittyvän yhtiön tiedotteessa.

Terveys on näkynyt jo muutaman vuoden esimerkiksi alkoholittomien oluiden myynnin suosiossa, minkä lisäksi juomavalikoimaan on tullut paljon matala-alkoholisia vaihtoehtoja.

Koronapandemia pakotti viime vuosina ihmisiä pysymään enemmän kotona, mikä lisäsi ihmisten innostusta myös drinkkien valmistamiseen kotona. Sama trendi tulee jatkumaan Anoran asiantuntijoiden mukaan myös ensi vuonna, kun kohonneet hinnat vähentävät ihmisten ulkona käymistä.

Katso yllä olevalta videolta helpot kikat drinkkien koristeluun!

Lue myös: Oletko maistanut? Tässä on maailman suosituin drinkki – ykkönen vaihtui vuosien voittoputken jälkeen

"Kotibaareilun" suosio on kasvussa

Kiinnostus erityisesti cocktaileja ja "kotibaareilua" kohtaan kasvaa ensi vuonna, toteaa brändilähettiläs, baarimestari Mikael Karttunen.

Yksi merkittävimmistä tekijöistä suosion kasvulle on juuri elinkustannusten nousu. Ihmiset haluavat edelleen kokea laadukkaita elämyksiä, mutta hintojen nousun vuoksi ruoan ja juomien nautiskelu siirtyy kotioloihin.

Kotibaareilua helpottavat jatkuvasti kehittyvät valmisratkaisut, kuten siirappien ja kordiaalien kaltaiset erilaiset mikserit sekä tölkeistä ja pulloista löytyvät valmit cocktailit.

Valmisratkaisujen roolista tulee Karttusen mukaan Suomen alkoholimarkkinoilla entistä näkyvämpi ilmiö – myös alkoholittomien ja matala-alkoholillisten juomien osalta. 

– Näissä tuotteissa tullaan näkemään laadun valtavan kasvun myötä vastaavan tyylinen vallankumous kuin alkoholittomien oluiden osalta pari vuotta sitten, Karttunen sanoo tiedotteessa.

Juttu jatkuu kuvan alla.

shutterstock_1403402087

Drinkkejä tehdään innokkaasti myös kotibaareissa.

Lue myös: Halpa vs. kallis: Testasimme, erottaako aidon lonkeron halpisversiosta –"Oikeasti, nyt mä oon aika yllättynyt"

Drinkkejä suoraan hanasta

Joko olet törmännyt baarissa cocktaileihin, jotka tulevat suoraan hanasta? Näitä kutsutaan taptailseiksi, joiden kasvavaa suosiota ennustaa baarimestari Alina Laaksonen. Laaksonen on menestynyt muun muassa lukuisissa kansainvälisissä baarimestarikilpailuissa.

– Nyt panostetaan myös yhden taikka kahden väkevän juomatuotteen craft-baareihin. Craft-baari on kohdistettu tietylle asiakaskunnalle, jolloin on myös helppoa erottua kilpailevista baareista, Laaksonen kertoo.

Mikael Karttusen mukaan erityisesti agave-pohjaiset alkoholit, kuten tequila ja mezcal, tulevat valtavirtaistumaan myös Suomessa. MTV Uutiset on kirjoittanut aikaisemmin tequilan ja mezcalin eroista sekä siitä, mistä tunnistaa todella hyvän tequilan.

– Maailmalla on jo nähty klassisen margaritan muuntuminen "on the rocks" -juomaksi, mikä tekee siitä helpommin lähestyttävän. USA:ssa trendaa myös "Dirty Tequila Martini", josta voidaan odottaa pienoista trendiä myös Suomeen, Karttunen ennustaa.

Katso myös, miten valmistetaan täydellinen "Tommy’s margarita". Juttu jatkuu videon alla.

3:36img

Juomamestari Mauricio Allende valmistaa "Tommy's margaritan".

Ainutlaatuset maut

Aperol Spritz on ollut jo vuosia yksi suomalaistenkin suosikkidrinkeistä, varsinkin kesäisillä terasseilla. Viime kesänä sen haastajaksi nousi myös Limoncello Spritz.

Karttusen ja Laaksosen mukaan spritz-trendi ei osoita laantumisen merkkejä myöskään ensi vuonna, mutta saamme todennäköisesti nauttia uusistakin makuvariaatioista, kuten Raparperi Spritzistä.

Laaksosen mukaan kuluttajat etsivät innovatiivisia ja ainutlaatuisia makuja.

– Olipa kyse teestä, marjoista, sitrushedelmistä, kahvista, raparperista tai väkevistä, on selvää, että ruoan ja juoman aistinvarainen kokemus on noussut etusijalle, Laaksonen toteaa.

Laaksosen mukaan ihmiset haluavat myös tietää, onko juoma valmistettu kestävästi ja miten se vaikuttaa juojan terveyteen ja hyvinvointiin.

Juttu jatkuu kuvan alla.

Limoncello Spritz

Viime kesän hittijuoma limoncello spritz.

Lue myös: "Alkoholittomat viinat" ja drinkit MTV:n testissä – yksi juoma yllätti raadin positiivisesti: "En olisi vihainen, jos tilaisin tämän baarissa"

Uskaltaisimmeko kokeilla rieslingin lisäksi jotain uutta?

Viinimarkkinoilla tulee ensi vuonna korostumaan ääripäät: tetrojen suosio kasvaa edullisemmissa viineissä ja samalla premium-viinien ja samppanjoiden kysyntä jatkuu, kertoo Anoraan kuuluvan viinien myyntiyhtiö Wennerconin toimitusjohtaja Joonas Vainio.

– Uskon cremantien ja laatukuohuviinien suosion kasvuun, Vainio toteaa tiedotteessa.

Suomalaiset rakastavat rieslingiä, eikä sen suosio ole hiipumassa. Kokeilunhaluiset saattavat ensi vuonna löytää kuitenkin samankaltaista makumaailmaa myös muista rypälelajikkeista.

– Pohjois-Espanjan Rias Baixasin albariñot sekä Portugalin vinho verdet ovat tyylillisesti raikkaita ja hedelmäisiä ja sopivat hyvin suomalaisten viinimakuun. Esimerkiksi portugalilainen Aveleda Loureiro ja Rias Baixasista tuleva Martin Codax Albariño ovat loistavia esimerkkejä "rieslingin haastajista", Vainio toteaa.

Punaviineissä appassimento-tyylisten viinien suosio jatkuu vahvana, mutta Vainio ennustaa myös keveämpien punaviinien, kuten Pinot Noir -rypäleistä valmistettujen juomien, nostavan päätään ensi vuonna.

Juttu jatkuu kuvan alla.

vinho verde, valkoviini

Portugalilaiset vinho verdet eli "vihreät viinit" sopivat suomalaisten makumaailmaan.

Lue myös: Jontte maisteli 20 Alkon "kyykkyviiniä" ja löysi joukosta halpojen juomien ykköset: "Hinta-laatusuhteeltaan oikein hyviä"

Viinipullon etiketillä on väliä

Viinivalikoimassa erityisesti niin sanotut "lifestyle-viinit" ovat vakiinnuttaneet paikkansa. 

Näissä viineissä pakkaus, ulkoasu tai etiketti voi olla hieman humoritstinen, sisältää AR-teknologiaa tai olla vaikkapa julkkiksen, urheiluseuran tai yhteisön kanssa yhteistyössä tehty.

MTV Uutisten raati testasi syksyllä kahdeksan suomalaisjulkkiksen punaviinit, testin voit katsoa täältä.

– Lifestyle-viineissä tuotteen ulkoasulla, tarinalla ja niiden välittämällä viestillä on iso merkitys. Olennaista on kuitenkin se, että viinin laadun on oltava hyvä jotta tarina tai ulkoasu ei jää vain pelkäksi "kauniiksi kuoreksi", Anoran omien viinibrändien kehittämisestä vastaava Markus Hannula kertoo tiedotteessa.

Lue myös: 30 vuotta Alkossa työskennellyt Jukka on nähnyt muutoksen suomalaisten viinimaussa: "Nykysuuntaus on mennyt selkeästi..."

Muovipulloja ei enää karsasteta

Lasipullo saattaa viestiä monelle laatua, ainakin viinipullojen tapauksissa. Todellisuudessa pakkaus ei juomaa pahenna.

Anoran asiantuntijoiden mukaan niin panimotuotteiden, viinien kuin väkevienkien alkoholien tuottajat tulevat panostamaan entistä voimakkaammin erilaisiin lasipulloa ympäristöystävällisempiin pakkaus- ja materiaaliratkaisuihin.

Hanaviineissä tullaan näkemään pienempiä pakkauskokoja ja vakiintuneessa 3 litran pakkauskoossa taas "premiumsaatiota".

Lue myös: Jos aiot mennä jouluviikolla Alkoon, vältä näitä päiviä ja kellonaikoja – yksi juoma viedään tänäkin vuonna käsistä

Lue myös: Moni pilaa suositun alkoholijuoman hölmöllä ratkaisulla: "On yleinen harhaluulo, että…"

Katso myös: Tiesitkö tätä viinitonkasta? Mikael näyttää kaksi hanapakkauskikkaa.

2:10img

Miten viinin hanapakkaus avataan oikein, ja miten viinin saa pysymään kylmänä? Kurkkaa baarimestari Mikael "MikGyver" Karttusen niksit.

Lähde: Anora

Tuoreimmat aiheesta

Juomat