Prosentit ovat saaneet väistyä maun tieltä – tällaisia juomia suomalaiset himoitsevat

drinkki cocktail
Juomatrendit noudattelevat ruokatrendien jalanjälkiä. Shutterstock

Luonnolliset raaka-aineet ja paikallisuus ovat asioita, jotka näkyvät voimakkaasti tämän hetken juomatrendeissä. 

Ruoanlaitossa lähituotanto ja paikallisuus ovat olleet jo pitkään pinnalla, mutta nyt trendi on saavuttanut myös alkoholijuomat, kertoo Altian Consumer Insight Manager Milla Sorsakivi.

– Luonnonmukaisuus ja paikallisuus trendinä näkyvät kaikissa niissä ainesosissa, joita juomien tekemiseen käytetään. Halutaan, että ne olisivat mahdollisimman aitoja, Sorsakivi toteaa.

– Tarve on yhä enemmän puhtaammille raaka-aineille, paremmille ainesosille ja luonnollisimmille mauille, Sorsakivi kiteyttää.

Sen lisäksi, että juomien alkuperästä ja siinä käytettävistä raaka-aineista halutaan tietää mahdollisimman paljon, myös maku menee yhä useammin alkoholiprosentin edelle. Matala-alkoholisuus ja alkoholittomat juomat ovat alati kasvava trendi, joka alkaa näkyä valikoiman laajentumisena kyseisten tuotteiden kohdalla. 

Alkoholittomien juomien suosiosta kertoo myös se, että vuoden alussa Alkon hyllyille ilmestyi alkoholiton versio tutusta Koskenkorva Salmiakista. 

Yllättävät makuyhdistelmät kiinnostavat kuluttajia

Elämyksenhakuisuus ja uusien makujen kokeilu ovat myös isoja juttuja, kun puhutaan juomatrendeistä. Sorsakiven mukaan ihmiset kokeilevat mielellään uusia, erilaisia ja jopa yllättäviäkin makuyhdistelmiä.

Lähitulevaisuudessa pääsemmekin todennäköisesti maistelemaan aivan uusia makuyhdistelmiä, kun ehkä hieman yllättävänkin juomatrendin odotetaan rantautuvan pian myös Suomeen. 

– Nyt on maailmalta tulossa paljon kukkaisjuttuja, ja ne ovat aika kiinnostavia, Sorsakivi toteaa.

– Ne eivät ehkä vielä ole suomalaisille niin tuttuja, mutta esimerkiksi Ruotsissa käytetään paljon vaikkapa seljankukkaa. Katsotaan, mitä tänne rantautuu Sorsakivi toteaa.

***


Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat