Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Tilasitko sinäkin? Suomalaiset himoitsevat nyt erityisesti yhtä asiaa verkkokaupoista – Paytrail: "Kovaa kasvua on havaittavissa"

karkit ja tilastot
Shutterstock/Paytrail
Julkaistu 02.04.2020 17:30

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Verkkomaksupalvelu Paytrailin tilastoista selviää, että koronakriisin aiheuttama poikkeustila on aiheuttanut suomalaisissa ainakin ilmeisesti akuutin karkkihimon.

Verkkomaksupalvelu Paytrailin mukaan korona ja karanteeni näkyvät nyt toden totta kuluttamisessa. Ravintolat ovat sulkeneet ovensa ja moni kivijalkaliike on ongelmissa asiakasmäärien kadotessa. Tämä näkyy erityisesti kasvavana verkkokauppamääränä. Paytrailin tilastot paljastavat, että aktivoituminen verkkokauppojen perustamisen saralla alkoi jo maaliskuun alkupuolella. Isoimman sysäyksen toi kuitenkin päätös valmiuslain voimaantulosta maanantaina 16.3.2020.

– Kyseisellä viikolla perustettiin liki kaksinkertainen määrä uusia verkkokauppoja edelliseen viikkoon verrattuna. Viime vuoden ensimmäisen neljänneksen keskiarvoon verrattuna uusia verkkokauppoja nousi pystyyn liki kolminkertaisella vauhdilla. Vauhti näyttää kiihtyvän edelleen, kertoo Paytrailin Saana Borgström.

Karkkihirmut löysivät tiensä verkkokauppoihin

Suomalaisten verkkokauppaostokset ovat koronakriisissä lisääntyneet huomattavasti. Viime vuoden tilastojen mukaan noin 24 prosenttia suomalaisista kuluttajista oli ostanut ruokaa ja päivittäistavaroita verkosta. Paytraililla uskotaan, että luku tulee kasvamaan tänä vuonna kriisin myötä paljon korkeammaksi.  

–  Ruoan verkkokaupan lisäksi on myös muitakin toimialoja, joiden verkkotarjontaan suomalaiset nyt karanteeninsa aikana tukeutuvat. Kotona oleminen on aiheuttanut äkillisen kysyntäpiikin monilla verkossa toimivilla toimialoilla.

Paytrail

Verkkokauppamyyntien kehittyminen viime viikkoina. Tilasto: Paytrail

Paytrailin Saana Borgström muistuttaa, että tiettyjen tuoteryhmien kasvu verkossa selittyy osaksi sillä, että nyt yhä useampi alan toimija on alkanut myydä tuotteitaan verkossa.

– Ei ole tiedossa, onko esimerkiksi karkkien kokonaiskulutus kasvanut, vai ovatko ostot vain siirtyneet kaupoista verkkoon, Borgström sanoo MTV:lle. 

Joka tapauksessa verkkokauppamyynnit ovat kasvaneet nyt erityisesti juurikin karkkikaupoilla. 

– Ruokatavaroiden lisäksi suomalaisten kulutuksessa näkyy nyt tarve erilaisille kodinaskareita sekä harrastuksia mahdollistaville tuoteryhmille. Erityisen kovaa kasvua on havaittavissa verkossa toimivilla karkkikaupoilla sekä ompelu- ja kangaskaupoilla, Borgström toteaa ja muistuttaa kuitenkin vielä:

– Toki on todettava, että koronakriisi on tuonut myös paljon synkkyyttä monille toimialoille siitäkin huolimatta, että ne ovat jo pitkään toimineet verkossa. 

Esimerkiksi matkailuala sekä tapahtumajärjestäjät ovat koronakriisistä johtuen vaikeuksissa tai jopa erittäin haastavassa tilanteessa.

Lue myös: Mikan munaidea meni mönkään, koska korona – tekikin nyt jättimäisen suklaayllätyksen hoitoalan henkilökunnalle: "Hitto vie, minäpä teen kannanottomunan"

Lähde: Paytrail

***

8:48img

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka