Helsingissä toimivan suklaakauppa Chjokon oli tarkoitus tehdä kaikkien aikojen suklaamuna pääsiäisen kunniaksi. Suunnitelmat kuitenkin hieman muuttuivat, kun koronakriisi iski.
Helsinkiläisen Chjoko-suklaakaupan suklaamestari Mika Gröndahlin munasuunnitelmat menivät pääsiäisen osalta uusiksi. Gröndahlin ideana oli loihtia jättimäinen suklaamuna kunnianosoituksena Fabergén kuuluisille ja suorastaan övereille pääsiäismunille.
– Pääsiäissesonki on tulossa ja suunnitelmana oli valmistaa upein ja kallein suklaamuna, mitä Suomessa on koskaan tehty. Mutta sitten tuli koko maailmaa kohdannut ennenkokematon kriisi. Korona, Chjokon tiedotteessa kerrotaan.
Suklaayrityksestä muistutetaan, että vallitseva poikkeustila aiheuttaa massiivisia ongelmia monen yrittäjän elinkeinolle.
– Lomautuksia, irtisanomisia, unettomia öitä, ongelmia, konkursseja. Näin tapahtui myös meille. Taistelemme.
Överimunasta kannaottomunaksi
Niinpä Mikan idea lehtikullalla päällystetystä suklaamunasta tässä vaikeassa tilanteessa vaihtui lennossa kannanottoon: “Fuck covid-19” -suklaamunaksi. Kyseessä on taisteluhuuto maailman pysäyttäneelle virukselle.
Jättimäinen 4 kilon painoinen ja 50 senttimetrin korkuinen suklaamuna on esillä Chjokon liikkeessä Helsingin Liisankadulla pääsiäiseen asti. Gröhndahl kertoo MTV:lle, että suklaamunan valmistamiseen meni yhteensä noi puolisen päivää kaikkine työvaiheineen. Tehtävä ei ollut ihan yksinkertainen, sillä munan valmistuminen vaati muun muassa neljän kilon suklaamassan käsin pyörittelyn, jonka jälkeen se valettiin muottiin.
– Meillä on yksi tuollainen iso muotti, joka tilattiin silloin, kun ajatuksena oli tehdä jotain ihan muuta. Nyt tässä koronakriisissä rupesin miettimään, että hitto vie, minäpä teen kannanottomunan. Siitä se idea sitten lähti.
Pääsiäisen jälkeen suklaamuna lahjoitetaan ihmisille, jotka toden totta ovat sen nyt ansainneet.
– Suunnitelmana on lahjoittaa muna HUS:n henkilökunnalle. Heille, jotka ovat tehneet hienoa työtä tämän viruksen pysäyttämiseksi. Päätin, että en halua tätä munaa myydä vaan mieluummin tuottaa iloa.
Jättimäinen kannanottomuna on valmistettu equadorilaisista kaakaopavuista ja munan kaakaopitoisuus on 64 prosenttia.
Kerroimme jo aiemmin että helsiläinen suklaayritys Chjoko on kamppaillut koronakriisissä ja kehitellyt myyntiin myymäläänsä ja verkkokauppaansa suklaata sisältäviä "karanteenibokseja". Gröndahl kertoo, että tuotetta on yrityksen onneksi saatu hyvin kaupaksi ympäri Suomen ja verkkokaupassa on nähty jopa ruuhkaa.