Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

"Tofupervoilu" puhuttaa: Kysyimme kaupoilta, näkyykö ilmiö tofun myynneissä

tofu kauppa
Tofu on nyt tapetilla.Shutterstock/MTV
Julkaistu 10.02.2025 17:03

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Sosiaalisessa mediassa on kohistu viime viikkoina "tofupervoilusta". Selvitimme, näkyykö ilmiö myös ruokakaupoissa. 

Perussuomalaiset puheenjohtaja Riikka Purra esitteli tammikuun loppupuolella puolueen ohjelmaa kevään alue- ja kuntavaaleihin. Perussuomalaiset vaatii, että kunnissa laitetaan "sekoilu seis". Puolue ei myöskään halua kouluihin "pervoilua".

– Perusasiat kunniaan peruskoulussa – valistusta, ei pervoilua, kasvava lapsi tarvitsee muutakin kuin tofua, ohjelmassa sanotaan avaamatta asiaa enempää.

Vaaliohjelma herätti sosiaalisessa mediassa runsaasti keskustelua. Somessa trendasi muun muassa termi "tofupervoilu", kun monet ihmettelivät puolueen valintaa nostaa tofu tikunnokkaan. 

Tofupervoilun vastareaktiona sosiaalisessa mediassa alkoi levitä muun muassa erilaisia tofureseptejä. Ympäristöjärjestö Greenpeace julkaisi sen sijaan sivuillaan viisi syytä siihen, miksi tofupervoilu kannattaa.

Lue myös: Miten kävi leikkeleiden suosion? Kaupat vastaavat

Näkyikö tofupervoilu jo kaupoissa?

Mutta näkyikö ilmiö myös ruokakaupoissa? Kysyimme kauppaketjuilta, heijastuiko tofupervoilu-ilmiö jollain tapaa tofun myyntiin. 

S-ryhmän mukaan näin lyhyen aikavälin perusteella on vaikea vetää vielä mitään johtopäätöksiä. Myyntipäällikkö Juha Nieminen S-ryhmän marketkaupasta kuitenkin kertoo, että tofun ja tofunkaltaisten tuotteiden myynnissä on pidemmällä aikavälillä näkynyt hieman kasvua. 

Kasvispohjaisten tuotteiden valikoima on ylipäätään laajentunut viime vuosina eri tuoteryhmissä.

– Vegaanihaasteen suosio näkyy vuosittain kauppojen hyllyllä. Esimerkiksi vuonna 2024 tammikuussa S-marketin vegaanisten tuotteiden myyntimäärät kasvoivatkin keskimäärin 15 prosenttia edellisen vuoden tammikuuhun verrattuna, Nieminen kertoo MTV Uutisille.

Lue myös: Jos olet syönyt pahaa tofua, se oli todennäköisesti valmistettu väärin – näin paistat siitä herkullisen rapeaa

Tammikuu on tofukuukausi

Lidlin viestinnästä kerrotaan tofun olevan yksi ketjun myydyimmistä vegetuotteista. Sen myynti kasvoi viime vuoden tapaan myös nyt tammikuussa.

– Tyypillisesti tammikuussa kasvistuotteiden myynti kasvaa, kun moni kokeilee terveellisempää ruokavaliota. Tänä vuonna myös uusilla ravitsemussuosituksilla on voinut olla vaikutusta suomalaisten intoon kokeilla kasvisruokaa. 

Keskon osto- ja myyntipäällikkö Laura Koponen vahvistaa myös, että tofua myydään vuosittain eniten aina juurikin tammikuussa. 

– Tofun suosio on kasvanut jo pidemmän aikaa ja kasvu jatkui nyt tammikuussa. Tammikuun kasvu ei kuitenkaan poikkea merkittävästi edellisten kuukausien trendistä, Koponen kertoo.

Koska perussuomalaisten vaaliohjelma julkaistiin vasta 27.1., on vielä liian aikaista päätellä tofupervoilu-ilmiön vaikutusta tofun myynteihin. 

Katso myös: Toimittaja testasi: Näin helposti saat paistetusta tofusta rapeaa

2:10imgNäin paistat ekstrarapeaa tofua.

Lue myös: Tammikuussa on vegebuumi, mutta näkyykö se oikeasti ruokien myynnissä? Yksi tuote on selvä hitti: "Edelleen suosituin raaka-aine"

Tuoreimmat aiheesta

Ilmiöt