Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Tammikuussa on vegebuumi, mutta näkyykö se oikeasti ruokien myynnissä? Yksi tuote on selvä hitti: "Edelleen suosituin raaka-aine"

4:43img
KATSO MYÖS: Millaisista tuotteista kasvissyöjä saa parhaiten päivittäisen proteiininsa?
Julkaistu 28.01.2023 07:14

Emmi Niiniaho

Vegaaniset raaka-aineet ja kasviproteiinit ovat pinnalla, mutta millainen niiden menekki oikeasti on? Kaupat paljastavat, millaisia tuotteita menee nyt eniten kaupaksi.

Tammikuussa moni on tarttunut vegaanihaasteeseen, mutta näkyykö innostus kasvisproteiineja ja muita vegaanisia tuotteita kohtaan myös ruokakaupoissa?

Kysyimme kauppaketjuilta, miten vegaanisten tuotteiden myynti on kehittynyt parin viimeisen vuoden aikana ja mitkä ovat ne suosituimmat tuotteet.

Lue myös: Elina kehitti herkullisen version perinteisestä pyttipannusta – perunoille yllättävä korvaaja

S-ryhmällä kaikki myydyimmät tuotteet ovat kasvijuomia

Myyntipäällikkö Mikko Kovalainen SOK Marketkaupan ketjuohjauksesta kertoo, että tammikuinen vegaanihaaste, samoin kuin lihaton lokakuu, herättelevät keskustelua ja mielenkiintoa kasvipohjaisia tuotteita kohtaan.

Vuoden ensimmäisten viikkojen perusteella vegaanisia tuotteita myydään nyt kiloissa mitattuna kolmisen prosenttia vähemmän kuin viime vuonna S-ryhmän myymälöissä, mutta kuitenkin kolme prosenttia enemmän kuin vuonna 2021.

– Vegaanisten tuotteiden myynti on hieman laskenut viimeisinä kuukausina johtuen yleisestä taloustilanteesta ja kuluttajien varovaisuudesta. Hinnan merkitys on kasvanut inflaation myötä, ja asiakkaat ovat monissa tuoteryhmissä valinneet edullisempia tuotteita. Tämä näkyy myös kasviproteiinituotteissa, Kovalainen kertoo.

Kovalainen selittää, että koska kasvisruokavaliossa proteiinin voi valita niin monen eri vaihtoehdon joukosta, on lihaa korvaavien kasviproteiinituotteiden myynti laskenut hieman enemmän kuin esimerkiksi lihapohjaisten tuotteiden.

kauramaito

Erityisesti kaurajuomat ovat valtavirtaistuneet viime vuosina.

S-ryhmällä kaikki myydyimmät vegaaniset tuotteet ovat kasvijuomia. Erityisesti kaurajuomat ovat Kovalaisen mukaan valtavirtaistuneet viime vuosina ja niiden litramyynti on kasvanut kolmessa vuodessa 35 prosenttia.   

– Ruoanlaiton tuotteista tofu on edelleen suosituin raaka-aine. Kiloissa mitattuna suosituinta tofua myydään yli 1,5-kertainen määrä suosituimpaan soijarouheeseen verrattuna.

Kovalainen kertoo, että vaikka härkikset, nyhtökaurat ja muut vastaavat tuotteet ovat kasvattaneet jatkuvasti suosiotaan, on niistä suosituimmankin tuotteen myyntimäärä vain puolet suosituimman tofun kiloista.

S-ryhmä myi viime vuonna:

  • yli 15 miljoonaa litraa kasvijuomia
  • yli miljoona litraa maitohyllystä myytäviä kasvipohjaisia ruoanlaittotuotteita
  • juustohyllystä myytäviä kasvipohjaisia tuotteita myytiin noin 700 000 kg
  • soijarouheita ja -suikaleita myytiin yli 100 000 kg
  • liha- ja makkarahyllyn kasviproteiinituotteita myytiin yli 800 000 kg

Lue myös: Taffelilta uusi versio juustonaksuista: "Meiltä on jo pitkään pyydetty"

K-ryhmällä varsinkin kasvipohjaisten leikkeleiden myynti kasvussa

K-ryhmän tuoretuotteiden osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorisen mukaan yleisesti joustava kasvissyönti on ilmiönä kasvussa, ja kasviproteiineista on tullut arkisempi vaihtoehto lihan, kanan ja kalan rinnalle.

Vuorinen nostaa esille Pirkka-sarjan uutuuden, soijarouheesta valmistetut säilykkeet, jotka ovat kasvipohjainen vaihtoehto tonnikalalle.

– Vastaavaa tuotetta ei säilykehyllyllä ole aiemmin ollut, mutta kuluttajat ovat löytäneet tuotteen nopeasti ja ottaneet sen omakseen, Vuorinen kertoo.

Vuorisen mukaan puhtaasti tuoretta lihaa korvaavat tuotteet kehittyivät voimakkaasti vuonna 2020 ja myynti jatkui samalla tasolla myös vuonna 2021.

– Kasvu taittui vuoden 2022 kesällä ja on jatkunut laskusuuntaisena, myös nyt tammikuussa, Vuorinen kertoo.

kasvisproteiinit

Vegemakkarat nostivat lihaa korvaavien lihajalosteiden myyntiä.

Lihaa korvaavien lihajalosteiden myynti kasvoi vuoden 2022 aikana kuitenkin noin viisi prosenttia – kiitos vegemakkaroiden. Jos tarkasteluun otetaan myös lihaa korvaavat tuotteet pakasteesta sekä valmisruoista, myynti on Vuorisen mukaan edellisvuoden tasoon verrattuna hienoisessa kasvussa.

– Tammikuun osalta kehitys näyttää samankaltaiselta lukuun ottamatta kasvipohjaisia leikkeleitä, joiden myynti on kasvanut viime vuoteen nähden noin 50 prosenttia, Vuorinen kertoo.

Kasvisproteiininlähteistä vuonna 2022 suosituimpia K-ryhmän myymälöissä olivat:

  1. Tuoretta lihaa korvaavat tuotteet, joissa härkäpapu suosituin proteiininlähde
  2. Ruoanvalmistusjuustot, joissa tofu selvästi suosituin
  3. Kasvipohjaiset ruonvalmistusjalosteet, joista makkarat suosituin

Lue myös: Lihansyöjien raati testasi 9 erilaista vegemakkaraa – selkeän suosikin lisäksi mukaan mahtui järkytyksiä: "Kenenkään ei pitäisi ikinä koskea tuohon" 

"Erityisen hyvin hyllystä hävisivät.."

Lidlin tiedottaja Anna Rissanen kertoo, että yleisesti kasvis- ja vegaaniruoan kulutus on viime vuosina ollut selkeässä kasvussa.

– Muuhun vuoteen verrattuna kasvistuotteiden kysynnässä on yleensä selvä piikki tammikuussa, kun moni ainakin kokeilee kasvispainotteista tai vegaanista elämäntapaa. Jos verrataan vuosia keskenään, tämän vuoden tammikuussa vegetuotteet kävivät kaupaksi vilkkaammin kuin viime vuonna, Rissanen kertoo.

Vegaanisten tuotteiden valikoima laajenee myymälöissä aina vegetuotteiden teemaviikolla, viimeksi tammikuun alussa.

tofu (2)

Tofu on myydyin kasviproteiini sekä Lidlissä että S-ryhmällä.

– Erityisen hyvin hyllystä hävisivät linssipasta, kikhernepasta ja vegaaniset pakasteateriat. Tämä on hyvä esimerkki siitä, että kuluttajilla on monenlaisia tarpeita: tarvitaan sekä helppoja ratkaisuja arkeen, että laadukkaista raaka-aineista valmistettuja tuotteita omaan kokkailuun, Rissanen kertoo.

Myös vakituisesti Lidlin valikoimassa olevien vegetuotteiden kysynnässä on jonkin verran kasvua: esimerkiksi falafelia ja tofua nostettiin syksyllä 2022 ostoskoreihin enemmän kuin vastaavana aikana vuonna 2021.

– Meillä tofu on suosituin kasviproteiini, Rissanen paljastaa.

Lue myös: Elinan kuuma nachodippi yllättää – "Aloin miettiä, voisiko tätä kokkaushommaa tehdä vähän helpommin"

Lue myös: Samassa paistoöljyssä voivat kypsyä kasvispohjaiset tuotteet ja kananugetit – näin Hesburgerin, McDonald’sin ja Burger Kingin vegaaniset tuotteet valmistetaan

Katso myös: Espoolaisen ruokakaupan kassalla ei hötkyillä! Tällainen on hidas kassa

1:05img

Espoon Ison Omenan K-Citymarketissa on niin sanottu hidas kassa, jossa asiakas voi asioida kaikessa rauhassa ja vaikka rupatella myyjän kanssa.

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka