Suomalaisten joulukuun ja tammikuun ostoskorit ruokakaupoissa eroavat merkittävästi toisistaan.
Tammikuu kasvattaa suomalaisten kiinnostusta kasviksiin merkittävästi, kertovat sekä S-ryhmä että Lidl.
Uuden vuoden alkaessa moni haluaa panostaa terveelliseen syömiseen. Hedelmiä ja vihanneksia ostetaan reippaasti enemmän siirryttäessä joulukuusta tammikuuhun. Myös kiinnostus kasvis- ja vegaaniruokavaliota kohtaan kasvaa, Lidliltä kerrotaan tiedotteessa.
Lue myös: Helsinkiläiskaupan hevi-osastolla karu näky – eikö oppi todella ole mennyt perille?
"Vegenuary" kiinnostaa
Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichsin mukaan monet haluavat aloittaa vuotensa "freesisti", minkä vuoksi kasvikset maistuvat. Heinrichs tosin toivoo, että kasvisinnostus jatkuisi vuoden ympäri.
– Haluamme kannustaa nauttimaan erityisesti sesongissa olevia kasviksia. Nyt tammikuussa on muun muassa bataatin ja klementiinin sesongit, Heinrichs toteaa tiedotteessa.
Myös kasvis- tai vegaaniruokavalion kokeileminen kiinnostaa vuoden alussa. Yhä useampi viettää Lidlin mukaan "veganuarya", eli noudattaa vegaani- tai kasvisruokavaliota tammikuun ajan. Siksi myös näiden tuoteryhmien tuotteita on lisätty tammikuussa kauppojen valikoimiin.
Lue myös: Lidl lopettaa näiden hedelmien ja vihannesten myynnin kokonaan
S-ryhmä: Inflaatio saa tinkimään kasvipohjaisista tuotteista
Vaikka erilaiset kasvikset kasvattavatkin nyt suosiotaan, kasvipohjaisten tuotteiden kasvuvauhti on viime aikoina hieman hidastunut S-ryhmän myyntidatan perusteella.
Maito- ja juustohyllyjen kasvipohjaisissa tuotteissa myynti on kasvanut tänä vuonna pari prosenttia, kun taas maitotalousvälipalahyllyssä kasvipohjaisten vaihtoehtojen myyntivolyymi on hieman miinuksella, kuten myös lihaa korvaavien kasviproteiinituotteiden.
– Tiedämme, että inflaation myötä asiakkaat tinkivät ensimmäisenä sellaisista tuotteista, joille löytyy edullisia korvaavia vaihtoehtoja, mikä osaltaan vaikuttanee myös näiden tuotteiden myyntiin. Erityisesti tämä näkyy sekasyöjien valinnoissa, pohtii S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa tiedotteessa.