Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Ostatko sinäkin? Ruokakaupoissa näkyy tammikuussa selkeä hitti-ilmiö

0:17img
KATSO MYÖS VIDEO: Karu näky helsinkiläiskaupan hevi-osastolla: syömäkelpoista raaka-ainetta lensi roskiin.
Julkaistu 05.01.2024 17:32

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Suomalaisten joulukuun ja tammikuun ostoskorit ruokakaupoissa eroavat merkittävästi toisistaan.

Tammikuu kasvattaa suomalaisten kiinnostusta kasviksiin merkittävästi, kertovat sekä S-ryhmä että Lidl.

Uuden vuoden alkaessa moni haluaa panostaa terveelliseen syömiseen. Hedelmiä ja vihanneksia ostetaan reippaasti enemmän siirryttäessä joulukuusta tammikuuhun. Myös kiinnostus kasvis- ja vegaaniruokavaliota kohtaan kasvaa, Lidliltä kerrotaan tiedotteessa.

Lue myös: Helsinkiläiskaupan hevi-osastolla karu näky – eikö oppi todella ole mennyt perille?

"Vegenuary" kiinnostaa

Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichsin mukaan monet haluavat aloittaa vuotensa "freesisti", minkä vuoksi kasvikset maistuvat. Heinrichs tosin toivoo, että kasvisinnostus jatkuisi vuoden ympäri.

– Haluamme kannustaa nauttimaan erityisesti sesongissa olevia kasviksia. Nyt tammikuussa on muun muassa bataatin ja klementiinin sesongit, Heinrichs toteaa tiedotteessa.

Myös kasvis- tai vegaaniruokavalion kokeileminen kiinnostaa vuoden alussa. Yhä useampi viettää Lidlin mukaan "veganuarya", eli noudattaa vegaani- tai kasvisruokavaliota tammikuun ajan. Siksi myös näiden tuoteryhmien tuotteita on lisätty tammikuussa kauppojen valikoimiin.

Lue myös: Lidl lopettaa näiden hedelmien ja vihannesten myynnin kokonaan

S-ryhmä: Inflaatio saa tinkimään kasvipohjaisista tuotteista

Vaikka erilaiset kasvikset kasvattavatkin nyt suosiotaan, kasvipohjaisten tuotteiden kasvuvauhti on viime aikoina hieman hidastunut S-ryhmän myyntidatan perusteella.

Maito- ja juustohyllyjen kasvipohjaisissa tuotteissa myynti on kasvanut tänä vuonna pari prosenttia, kun taas maitotalousvälipalahyllyssä kasvipohjaisten vaihtoehtojen myyntivolyymi on hieman miinuksella, kuten myös lihaa korvaavien kasviproteiinituotteiden.

– Tiedämme, että inflaation myötä asiakkaat tinkivät ensimmäisenä sellaisista tuotteista, joille löytyy edullisia korvaavia vaihtoehtoja, mikä osaltaan vaikuttanee myös näiden tuotteiden myyntiin. Erityisesti tämä näkyy sekasyöjien valinnoissa, pohtii S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa tiedotteessa.

Lue myös: Mandariini, klementiini vai satsuma? Sitrushedelmien todelliset erot

Lue myös: Söisitkö itse? Rovaniemeläinen Jere, 15, kyllästyi kouluruoan tasoon ja järjestää nyt mielenosoitusta

Lähteet: S-ryhmä, Lidl

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa