Syyskuussa vietetään taas hävikkiviikkoa. Suomalaisista kauppaketjuista kerrotaan erilaisten hävikkituotteiden suosion kasvaneen aiemmasta.
Ruokakauppojen erilaiset hävikkihyllyt ja niin sanotut "punalapputuotteet" kiinnostavat yhä useampaa kaupassakävijää, selviää K-ryhmän elokuussa toteutetusta kyselytutkimuksesta. Sen mukaan 69 prosenttia suomalaisista kertoo ostavansa viimeisen käyttöpäivän tuotteita alennettuun hintaan. K-ryhmä kertoo tiedotteessaan, että nousua kesäkuiseen vastaavaan kyselytutkimukseen verrattuna oli viisi prosenttiyksikköä.
Vuodesta 2013 lähtien järjestettyä Hävikkiviikkoa vietetään taas 12.-18.9.2022. Hävikkiviikko haluaa nostaa ruoan arvostusta ja kertoa ruokahävikin vähentämisen tärkeydestä. Kampanjan järjestää Kuluttaja-lehti ja viikko toteutetaan osana kansallista Hävikkifoorumia.
Ketjun myyntidata paljastaakin, että punalaputettujen tuotteiden kappalemääräinen myynti on kasvanut elokuun loppuun mennessä lähes 12 prosenttia verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon.
Lue myös: Vain pienituloisille? Virve hämmentyi suomalaisten suhtautumisesta hävikkihyllyn aleruokiin: "Kuka saa ostaa punalappuruokaa?"
Nämä ovat suosituimmat punalapputuotteet K- ja S-ryhmässä
K-ryhmän kaupoissa eniten punalaputettuja tuotteita myydään kappalemääräisesti leivässä, valmisruoassa, lihatuotteissa, jogurteissa, vanukkaissa ja maitovalmisteissa. Punalaputettujen tuotteiden myynti on ollut kasvussa kaikissa edellä mainituissa tuoteryhmissä.
Punalapputuotteet ovat suosittuja myös S-ryhmän ruokakaupoissa, jossa tuotteita on ale-laputettu jo yli 10 vuoden ajan. Viisi vuotta sitten ketjussa otettiin käyttöön valtakunnallisesti myös punalapputuotteiden ilta-ale.
S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho kertoo asiakkaiden ostaneen viime vuonna noin 87 miljoonaa punalaputettua tuotetta.
– Eniten hävikkiuhan alta pelastetaan kaupoissamme muun muassa pakattuja kala- ja lihatuotteita, kuten lohifileetä tai jauhelihaa, sekä paistopistetuotteita, kuten riisipiirakoita, croissantteja ja lihapasteijoita, Päällysaho sanoo tiedotteessa.
Lue myös: Lidlin paistopisteeltä löytyy "luukku", joka on mennyt monelta täysin ohi – tästä on kyse
Ruoan hinnan nousu ajaa hävikkiruokaostoksille
MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla on aiemmin kerrottu, miten elintarvikkeiden hinnat ovat viime aikoina nousseet. Yksi syy hävikkituotteiden suosion kasvuun onkin eittämättä ruoan hinnan nousu.
– Asiakkaistamme valtaosa kertoo ostavansa punalaputettuja tuotteita hinnan vuoksi eli säästääkseen ruokakuluissa, mutta yhä useampi valitsee punalapputuotteen myös ekologisista syistä ja osallistuakseen konkreettisella tavalla hävikin hillitsemiseen, S-ryhmän Päällysaho sanoo.
Punalapputuotteiden lisäksi sekä S-ryhmällä että Lidlillä on käytössään myös suositut hävikkilaatikot. S-ryhmällä niihin kootaan muun muassa hieman kolhiintuneita mutta vielä käyttökelpoisia hedelmiä ja vihanneksia tai parasta ennen -päivämäärää lähestyviä leipiä.
Vuonna 2021 hävikkilaatikoiden avulla vähennettiin S-ryhmässä yhteensä yli 500 000 kiloa hedelmä- ja leipähävikkiä.
Lue myös: Tuusulassa myydään 1,5 euron lounasta – tästä rahaa säästävässä ruokailussa on kyse
Hävikkiä taklataan monenlaisin keinoin
K-ryhmällä hävikkiuhan alla olevista tuotteista on sen sijaan kehitelty uusia myyntivaltteja. K-Citymarket Joensuu Pilkon valikoimista löytyy esimerkiksi Hyvis-tomaattijuustokeitto, jonka valmistuksessa käytetään K-ryhmän keskusvaraston hävikkitomaatteja ja Juustoportin ylijäämäjuustoa. Lisäksi K-ryhmällä on valmistettu muun muassa hävikkimehua ja hävikkiglögiä.
Kaupat pyrkivät vähentämään hävikkiä myös tarkemmalla suunnittelulla. S-ryhmällä on muun muassa käytössä ennustepohjainen tilausjärjestelmä.
– Tärkeintä on menekin ennustaminen datan kautta, eli tilataan tuotteita sen verran, mitä myydään. Tämä on jatkuvaa tasapainoilua. Tilauksia ja saldoja ja jokaista hävikkiin kirjattua grammaa seurataan, jotta tiedämme mistä hävikkiä syntyy, kertoo aluepäällikkö Annina Kallinen osuuskauppa Varuboden-Oslasta tiedotteessa.
Lue myös: Kauppias Juuso keksi nokkelan tavan punalapputuotteiden myyntiin, ja muut seurasivat perässä: "Menee huomattavasti paremmin kaupaksi"
Lue myös: Virve, 34, säästää huomattavia summia ruokaostoksilla – tekee päinvastoin kuin usein neuvotaan: "Menee suurin piirtein neljä euroa päivässä"
Katso myös video: Ruokakaupan punalapputuotteet kannattaa hyödyntää ruokaostoksilla! Testasimme S-ryhmän hävikkilaatikon.
1:03