Tutkimusten mukaan kallis viini todella maistuu edullista paremmalta. Tämä ei välttämättä johdu itse viinistä, vaan hinnan herättämistä mielikuvista.
Mitä kalliimpaa viiniä juot, sitä enemmän siitä nautit, väittävät tutkimukset.
Sama viini, eri mielikuvat
Vuonna 2017 julkaistussa saksalaistutkimuksessa tutkijat löysivät vahvoja todisteita siitä, kuinka paljon aivoilla ja mielikuvilla on merkitystä sille, miltä juomamme viini oikein maistuu.
Bonnin yliopiston ja INSEAD Business Schoolin tutkimuksessa osallistujille uskoteltiin, että he pääsisivät maistamaan kolmea erihintaista viiniä. Maistelun jälkeen osallistujat arvioivat kalleimman viinin parhaimman makuiseksi, vaikka todellisuudessa näytteet olivat kaikki peräisin samasta pullosta.
Vaikka hinnan yhteys nautintoon on selkeä, tutkimuksessa ei kuitenkaan saatu selville sitä, missä määrin ihmiset voisivat kouluttaa makuhermojaan vähentämään näiden mielikuviin perustuvien impulssien vaikutusta.
– Jännittävä kysymys kuuluukin, voidaanko aivojen palkitsemisjärjestelmää kouluttaa niin, että se olisi vähemmän vastaanottavainen tällaisiin lumelääkkeiden kaltaisiin markkinointivaikutuksiin, professori Bern Weber Bonnin yliopiston talous- ja neurotieteen keskuksesta kertoo.
Samoihin tuloksiin tultiin myös Standfordin ja Kalifornian teknologiainstituutissa tehdyssä tutkimuksessa.
LUE MYÖS: Makuasioista pitää kiistellä: Sommelier paljastaa, mikä on tärkeintä viinin maistelussa
Eräässä testissä viiden dollarin viini tarjoiltiin koehenkilöille 45 dollarin hintaisena. Koehenkilöt kertoivat nauttivansa viinistä huomattavasti enemmän silloin, kun he luulivat nauttivansa kallista juomaa.
Etiketillä vaikutusta ostopäätökseen
Hinnan lisäksi viinin etiketillä näyttää olevan valtava merkitystä siihen, mitä viiniä oikein ostamme. Tämä saatiin selville australialaisessa Adelaiden yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa, jossa selvisi myös, että viinistä saaduilla tiedoilla on vaikutusta viinielämykseen.
Mitä enemmän tietoa koehenkilöt viinistä oikein saivat, sitä positiivisimpia tunteita viini heissä herätti, ja sitä enemmän he olivat siitä valmiita maksamaan.
Tämä voi olla yksi syy, miksi ravintoloissa viini maistuu asiantuntevien sommelierien tarjoilemana niin paljon paremmalta.
Lähteet: Decanter, Allt om vin, Stanford Business