Gluteenittomien tuotteiden myynti on kasvanut kauppaketju Lidlin myymälöissä yli kolminkertaisesti kahden viime vuoden aikana.
VIDEO: Huomenta Suomessa keskusteltiin ruokakaupan tulevaisuudesta.
Tällä viikolla vietetään valtakunnallista keliakiaviikkoa. Gluteenitonta ruokavaliota noudattavat ovat jo merkittävä asiakasryhmä; Suomessa on arviolta noin 100 000 keliaakikkoa, joista diagnosoitujen osuus on noin 40 000.
Gluteenittomia tuotteita käyttävät myös vilja-allergikot ja monet muut, jotka kokevat niiden helpottavan vatsavaivoja tai muun sairauden oireita. Usein myös keliaakikon perhe syö gluteenitonta ruokaa. Ruokavalion yleisyys näkyy osaltaan myös ruokakaupoissa.
Suomen Lidleissä gluteenittomien tuotteiden myynti on kahdessa vuodessa kasvanut kovalla tahdilla. Vuoden 2016 elokuuhun verrattuna gluteenittomia tuotteita myytiin tänä vuonna samaan aikaan yli kolminkertainen määrä.
Tuotteiden määrä tuplaantunut lyhyessä ajassa
Kauppaketju Lidl aloitti gluteenittomien tuotteiden valikoiman määrätietoisen kasvattamisen vuonna 2016.
Kahdessa vuodessa tuotteiden määrä on reilusti tuplaantunut, ja samaan aikaan niiden myynti on kasvanut yli kolminkertaiseksi. Myymälöissä gluteenittomia tuotteita on jatkuvasti myynnissä noin 35.
– Saimme paljon asiakaspalautetta. Ihmiset toivoivat Lidlin valikoimaan enemmän gluteenittomia tuotteita. Muutama vuosi sitten ryhdyimme kasvattamaan valikoimaa, ja iloksemme asiakkaat ovat löytäneet tuotteet hyvin, Lidl Suomen osto-osaston johtaja Thomas Heinrichs kertoo.
Lähde: Lidl