Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Lidl laskee huomisesta alkaen satojen tuotteiden hintaa – pysyvien alennusten takana 18 vuotta sitten annettu lupaus

0:46img
Julkaistu 29.07.2020 12:51

Valpuri Haapala

valpuri.haapala@mtv.fi

Lidl kertoo tiedotteessaan alentavansa lähiviikkojen aikana satojen tuotteiden hintaa pysyvästi.

Ovatko videolla näkyvät Lidlin tuotteet kopioita vai ei? Kasperin kuva paljastaa yhteneväisyydet.

Jo ennestään halvoista hinnoistaan tuttu Lidl aikoo laskea lähes 300 tuotteen hintaa. Koska Lidlin vakiovalikoimaan kuuluu noin 2500 tuotetta, alennettu hinta näkyy joka yhdeksännen tuotteen kohdalla. 

Hintoja alentamalla Lidl haluaa vahvistaa hintajohtajuuttaan. Alennuskampanjasta uutisoinut Helsingin Sanomat muistuttaa, että viisi vuotta sitten S-ryhmä aloitti kaupoissaan hintojen alentamisen, ”halpuuttamisen”, ja kiritti näin Lidlin etumatkaa halvimpana ruokakauppana. 

– Mielikuva Suomen edullisimmasta ruokakaupasta on ihmisten mielissä muuttunut epäselväksi. Halvat hinnat ovat osa Lidlin dna:ta ja siksi olemme päättäneet laskea satojen tuotteiden hintaa pysyvästi. Näin vahvistamme 18 vuotta sitten antamaamme asiakaslupausta, Lidlin kaupallinen johtaja Mikko Forsström sanoo tiedotteessa.

Saksalainen Lidl rantautui Suomeen 18 vuotta sitten.

Lue myös: Lidl teki yhden oleellisen muutoksen ruokaosastollaan viime syksynä – älytön menestys: "Myydään pois silmänräpäyksessä"

Alennukset tingitään kaupan katteista

Lidl alentaa tuotteidensa hintoja porrastetusti syksyn aikana. Useiden kymmenten tuotteiden kohdalla hinnanalennus näkyy 30.7. alkaen. Alennuksen määrä vaihtelee tuotteittain.

Halvempia hintoja tulee näkymään kaikissa tuoteryhmissä, kuten maitotuotteissa, kuivatuotteissa, kahveissa, valmisruoissa, makeisissa ja eläinten ruoissa. Pääasiassa alennukset koskevat Lidlin omia merkkejä. Joukossa on sekä kotimaisia että kansainvälisiä tuotteita.

Lidlin mukaan alennuksen tingitään kaupan omista katteista, eikä halvempi hinta vaikuta tuotteen valmistajan tai raaka-aineen tuottajan tuotteesta saamaan hintaan. 

– Hintojen laskeminen tulee meille todella kalliiksi, voidaan puhua miljoonainvestoinnista. Mutta uskomme, että tämä uutinen otetaan koronakevään jälkeen vastaan erityisen hyvin suomalaisten keskuudessa. Samalla voidaan lopettaa myös keskustelu siitä, nostaako Lidl Plus -etuohjelma hintoja Lidlissä, kertoo Forsström.

Suomen Lidleissä otettiin kesäkuussa käyttöön digitaalinen kanta-asiakasjärjestelmä, vaikka kauppaketju on aiemmin vinoillut etukorteille.

Lue myös: "Tämän vuoden ehdoton ykkösvinkkini" – suomalaisasiantuntijan yksinkertainen keino, jolla säästää rahaa, saa enemmän aikaa perheensä kanssa ja vähentää ruokahävikkiä

Lähteet: Lidl, Helsingin Sanomat

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa