Kaupan liiton tekemät koestot Temu.com:n markkinapaikalta eivät täyttäneet eurooppalaisia vaatimuksia.
Kaupan liitto osti toukokuussa 2024 kohutusta kiinalaisesta Temu-verkkokaupasta kokeeksi 14 eri tuotetta eri tuoteryhmistä. Mukana oli kodin tarvikkeita, leluja, kosmetiikkaa ja vaatteita. Selvisi, että yksikään tilatusta tuotteesta ei olisi täyttänyt eurooppalaiselle myyjälle asetettuja vaatimuksia.
Kaupan liiton mukaan eniten ongelmia oli pakkaus- ja tuotemerkinnöistä sekä hoito- ja käyttöohjeissa, joissa ilmeni puutteita.
EU:n tuoteturvallisuusasetuksen mukaan sisämarkkinoilla ei saa myydä muita kuin turvallisia tuotteita. Kaupan liiton mukaan kotimaiset valvontaviranomaiset, kuten Tulli ja Tukes, ovat EU:n ulkopuolelta tulevan verkkokaupan edessä usein aseettomia.
Kaupan liiton tutkimuksen mukaan valtaosa suomalaisista olisi valmis maksamaan korkeampaa hintaa kestävistä ja kierrätettävistä tuotteista.
Suurin osa haluaisikin suosia yhteiskuntavastuuta kotimaassa kantavia kauppoja. Maksuhalukkuus tästä on kuitenkin heikompaa, sillä vain 46 prosenttia on valmis maksamaan kalliimpia hintoja yhteiskuntavastuun kantamisesta kotimaassa.
74 prosenttia suomalaisista kertoo suosivansa tuoteturvallisuuden vuoksi eurooppalaisia kauppoja.
Lue myös: Ultrahalpa Temu koukuttaa – näin verkkojätti manipuloi ostajaa
Millaisia puutteita tuotteista löytyi?
Tilattuja tuotteita tarkasteltiin asiantuntija-arviointien ja laboratoriotestien avulla.
Kuuden tuotteen kohdalla testituloksissa havaittiin vaarallisten aineiden raja-arvojen ylittymistä. Kauko-ohjattava leluauto oli jo valmiiksi käyttökelvoton.
Kenties yllättäen vaateostokset läpäisivät kemialliset testit, eli niistä ei löytynyt esimerkiksi kiellettyjä väriaineita. Aiemmin kiinalaisten verkkokauppajättien tuotteista on löydetty myrkyllisiä aineita. Vaatteiden työnjälki oli kuitenkin huonoa, eivätkä ne vastanneet markkinapaikalla ollutta kuvaa tuotteesta, tai materiaali oli ohutta ja läpikuultavaa. Tuotemerkinnät eivät olleet vaatimusten mukaisia.
– Samalla, kun suomalaiset kaupat maksavat hallinnollisia kustannuksia esimerkiksi tuotevalvonnasta ja -merkinnöistä, standardeista ja testauksista, kiinalaiset markkinapaikat suoltavat tavaraa markkinoille ilman velvoitteiden tuomia kuluja, Kaupan liiton toimitusjohtaja Kari Luoto ihmettelee tiedotteessa.
Kiinalaisten myyjien maksamat hankintahinnat ovat Kaupan liiton mukaan 30–40 prosenttia halvemmat kuin suomalaisilla kaupoilla vastaavista tuotteista.
– Esimerkiksi kiinalaiselle toimijalle täysin vastaavan lelun hankintahinta on vain 61 prosenttia suomalaisen kaupan maksamasta hankintahinnasta. Eikä tuote välttämättä edes ole täysin sama, vaan mahdollisesti halvemmista tai jopa vaarallisista materiaaleista, tehty, sanoo Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja tiedotteessa.
Lue myös: Emma sai elävän skorpionin Temun vaatepaketissa
Liitto toivoo parempaa markkinavalvontaa
Liiton mukaan epäreilu kilpailuasetelma tasoittuisi, jos markkinavalvontaa EU-tasolla parannettaisiin. Esimerkiksi markkinavalvonta- ja tulliviranomaisten rajat ylittävää yhteistyöä voitaisiin tehostaa.
– Markkinapaikat on asetettava vastuuseen alustalla myytävistä tuotteista. Silloin niillä olisi myös kannustin valvoa tuotteiden vaatimustenmukaisuutta, mitä niillä ei nyt ole, Luoto huomauttaa.
Lue myös: Temusta ostettu tavara voi vastata täysin Suomessa myytyä
Näin Temu kommentoi
Temu kommentoi tuloksia viestintätoimistonsa kautta ja muistuttaa olevansa markkina-alusta kolmansille osapuolille.
– Otamme Temussa tuoteturvallisuuden ja vaatimustenmukaisuuden erittäin vakavasti. Kauppiaiden, jotka haluavat myydä alustallamme, on noudatettava turvallisuusstandardeja. Vaadimme asianmukaista dokumentaatiota, suoritamme pistotarkastuksia ja seuraamme jatkuvasti alustaamme vaatimustenvastaisten tuotteiden varalta. Toimimme palautteen perusteella ripeästi ja ryhdymme toimenpiteisiin mahdollisten ongelmien ratkaisemiseksi, jotta kuluttajat voivat tehdä ostoksia rauhassa, Temulta vakuutetaan.
Jos myyjä ei täytä Temun vaatimuksia vaatimuksiamme, seurauksiin voi kuulua tuotteen poistaminen, myyjän jäädyttäminen tai pysyvä estäminen alustalta tarvittaessa, Temulta kerrotaan. Jos tuote ei vastaa odotuksia, asiakkaalla on 90 päivän rahat takaisin -takuu.
Lisätty Temun kommentit 18.9. klo 15.11.
Lue myös: Temun ja Sheinin aggressiivinen markkinointi luo paineita ostaa somehehkutettuja tuotteita: "Selvästi vaikuttanut suomalaisnuoriin"
Viivi Lehtoselle tarjottiin jopa 8 000 euroa kuussa yhteistyöstä ultrapikamuotibrändin kanssa – kieltäytyi: "Olin aika pöyristynyt"
Katso myös: Temu sai kansan koukkuunsa – onko kiinalaisjätti muita halpakauppoja huonompi?
11:44
Lähde: Kaupan liitto