Ultrahalpa Temu koukuttaa – näin verkkojätti manipuloi ostajaa

11:44img
Koukuttavassa Temussa piilee riskejä.
Julkaistu 02.07.2024 18:40
Toimittajan kuva

Outi Jaatinen

outi.jaatinen@mtv.fi

Ultrahalpa Temu on kuluttajien suosiossa. Kaupan alalla ollaan huolestuneita verkkokauppajättiin liittyvistä riskeistä.

Kiinalaiset verkkokaupat Temu ja Shein ovat tulleet suomalaismarkkinoille ryminällä. Niiden suosioon vaikuttavat muun muassa ultrahalvat hinnat, tekoälypohjaiset tilausjärjestelmät sekä tehokas ja aggressiiviseksikin luonnehdittu markkinointi ja ostamisen viihteellistäminen.

Temun suosiosta ollaan huolissaan monesta syystä. Huomenta Suomessa käytiin asiantuntijoiden kanssa läpi sitä, onko Temu oikeasti muita verkkokauppoja huonompi.

Lue myös: Suosittua sovellusta syytetään häikäilemättömästä tiedonkeruusta: "Asioita, joita shoppailusovellus ei tarvitse mistään syystä"

Manipuloivia käytänteitä

Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell kertoo, että verkkokauppajättiä pidetään ongelmallisena ensinnäkin sen manipuloivien käytäntöjen vuoksi. Niillä halutaan saada kuluttaja ostamaan enemmän kuin he alun perin aikoivat.

– Esimerkiksi oman tilin sulkemisprosessi on saatettu tehdä hankalaksi.

Beurling-Pomoellin mukaan Temu antaa lisäksi riittämätöntä tietoa alustalla käyttämistään suositusjärjestelmistä ja siitä, miten sen käyttämät kriteerit johtavat tiettyjen tuotteiden ehdottamiseen.

– Ongelmia on paljon. Tässä nyt vain muutama mainitakseni, hän sanoo.

Temu-sovellus ja logo

Temu.

Puutteellisia tuotetietoja

Temu ei monestikaan kerro, täyttävätkö sen tuotteet EU:n tuoteturvallisuusvaatimuksia. 

Esimerkiksi kosmetiikkatuotteissa ei välttämättä ole ainesosaluetteloa ollenkaan tai se toimitetaan vain osittain.

– Se voi pahimmassa tapauksessa johtaa jopa vakaviin allergisiin reaktioihin, jos kuluttaja ei voi varmistaa, mitä tuote kokonaisuudessaan sisältää.

Hän kertoo myös Euroopan leluteollisuuden tänä vuonna tekemästä Temusta ostettujen lelujen testistä, jossa yksikään ei täyttänyt EU-lainsäädännön vaatimuksia.

Yllä olevalla videolla Kaupan liiton toimitusjohtaja Kari Luoto kertoo, miksi Temu on vaaraksi suomalaisille kaupan alan toimijoille ja miksi hinnan kanssa on suomalaisyritysten vaikea kilpailla.

Lue myös: Emma sai elävän skorpionin Temun vaatepaketin mukana

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Tuoreimmat aiheesta

Kuluttaminen