Niin asiakkaiden kuin taksiyhtiöidenkin kiinnostus sähkökäyttöisiä takseja kohtaan on kasvussa, kertoo 02 Taksi tiedotteessaan. Taksikäytössä oleviin sähköautoihin voi törmätä nykyään myös Kehä III:n ulkopuolella – jopa Lappia myöten.
Taksialalla eletään tällä hetkellä vaikeita aikoja. Polttoaineiden hintojen nousun vuoksi osalla yrityksistä on nyt niin sanotusti pää pölkyllä. Apua on mahdollisuuksien mukaan pyritty saamaan sähkökäyttöisistä takseista, jotka eivät olekaan isoissa kaupungeissa enää mitään kummajaisia. Esimerkiksi viime vuonna kerroimme, kuinka Lähitaksi ryhtyy jopa suosimaan sähkötakseja kyydinvälityksessään.
Takseja välittävän 02 Taksin mukaan taksiyhtiö Menevällä on tällä hetkellä Lapissakin kymmenen sähkötaksia. Yhtiön kuljettaja Nestor Kello kertoo 02 Taksin tiedotteessa, että sähkötaksit sopivat hyvin myös taksikäyttöön. Kello tietää, mistä puhuu, sillä hän on ajanut Rovaniemellä sähkötaksia jo yli kolme vuotta.
– Ajoin pari ensimmäistä vuotta Teslalla ja nyt viime joulukuussa siirryin Mersun tila-autoon. Tila-auto kuluttaa tosi paljon enemmän akkua kuin Tesla, mutta sähköauto on silti paras mahdollinen auto kaupunkiajossa, hän toteaa tiedotteessa.
Lue myös: "Hallitus vaihtui ja heti on taksit päiväntasaajalla" – tätä Hannun tilaamaa kyytiä et olisi sinäkään jäänyt odottelemaan
Kello kertoo, että kesäaikaan täysi akku riittää koko työvuoroon, mutta talvella on tarpeen ladata kyytien välissä.
Sähköautoon ei tarvitse vaihtaa öljyjä, mikä taksina toimiville polttomoottoriautoille pitää Kellon mukaan tehdä suunnilleen kuukauden välein.
– Sähköautolla ei myöskään ole niin tiheää määräaikaishuollon tarvetta.
Latausmahdollisuuksissa parannusta
Kello kehuu Rovaniemen parantuneita latausmahdollisuuksia, jotka ovat tulleet myös tarpeeseen.
– Kolme vuotta sitten täällä oli yksi ainoa latauspiste sähköautolle ja se riitti. Nykyään lomien aikaan saattaa latauspisteillä olla ruuhkaa, kun etelästä tulee turisteja hiihtokeskuksiin, mutta muulloin ei. Sovelluksesta voi tarkistaa, missä on vapaat laturit.
"Hankaluuksia tulee siinä vaiheessa, kun..."
Usealla autovalmistajalla on noin 500 kilometrin toimintamatkaan yltäviä sähköautoja. Kellon kokemusten mukaan tällaisen auton todellinen toimintamatka on kesällä noin 400 ja talvella noin 300 kilometriä.
Lue myös: "Kustannukset ovat karanneet taivaisiin" – osa taksifirmoista tasapainoilee ohuella nuoralla, hintoja jouduttu jo nostamaan
Hän muistuttaa tiedotteessa, että sähköautolla ajaessa on tarpeen huomioida sellaisia asioita, joihin polttomoottoriautoilijan ei välttämättä tarvitse kiinnittää yhtä paljon huomiota.
– Jos on kova vastatuuli, auto käyttää enemmän energiaa. Jos taas on myötätuuli, saattaa olla pienempi kulutus. Kun on loskakeli ja paljon lunta, niin silloinkin on kulutus korkeampi kuin kesällä.
Sähkötaksia ajavan on huomioitava myös se, että pitkät keikat eivät välttämättä onnistu – ainakaan ilman välilatausta.
– Sähkötaksilla ajaessa tulee hankaluuksia siinä vaiheessa, kun täytyy lähteä ajamaan jotain pitkää Kela-kyytiä. Jos tietää etukäteen lähtevänsä pitkälle ajolle, niin osaa varautua ja ladata auton akun täyteen. Mutta jos akku on päivän ajon jälkeen tyhjentynyt, niin ei voi ottaa pitkää tilausta vastaan, Kello toteaa.
– En ole viitsinyt tehdä niin, että olisin pysähtynyt asiakkaan kanssa lataamaan autoa, hän jatkaa.
Lue myös: Suomalainen taksifirma hankki kiinalaisia sähköautoja – "Pääsevät jonon ohi"
Lähde: 02 Taksi