300 000 euron retro-ohjus tuliterällä tekniikalla: 911 Targa on Porsche-väen aikakone urheiluautojen kulta-aikaan

3:38img
Targa 911 4S on Porsche-väen aikakone urheiluautojen kulta-aikaan.
Julkaistu 03.06.2020 12:44

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Perinteille tyylikkäästi nyökkäävä saksalaistykki kiihtyy nollasta sataan noin 3,5 sekunnissa.

Porschen uusi 911 Targa 4S tarjoaa retrohenkisen matkan urheiluautojen kulta-aikaan. Se on kunnianosoitus menneiden vuosikymmenten autoestetiikalle ja insinööritaidolle.

Brändin uuden Heritage Design -linjan esikoismalli viittaa suoraan 1950- ja 1960-lukujen klassisiin urheiluautoihin. Porschen perinnepakista on ammennettu mittava määrä aikakauteen osuvia yksityiskohtia.

Autenttista vaikutelmaa korostetaan muun muassa brändin klassikko-logoilla ja valkoisilla tarrakuvioinneilla. Porschen perinnevaakuna vuodelta 1963 komeilee auton keulan ohella ohjauspyörän keskiössä ja akselinnavoissa.

Lue myös: Tätä detaljia et todellakaan tiennyt Porscheista – paljastaa saksalaisen insinöörin huolellisuuden

Samainen vaakuna on kohokuvioitu istuinten pääntukiin, virta-avaimen ohella se löytyy jopa avainpussista.

Näppäriin yksityiskohtiin kuuluu myös moottoritilan säleikköön sijoitettu Porsche Heritage -merkki. Se mukailee perinteisen Porsche 356 -mallin kunniakilpeä, joka myönnettiin tunnustuksena 100 000 ajokilometrin saavuttamisesta.

Jatkuvuutta ilmentää myös korisuunnittelu. Siinä erottuu aikakaudet ylittävä muotokieli, josta mallin klassiset piirteet on helppo tunnistaa.

Tehoa piisaa

Perinteisen muotoilun vastapainoksi auton tekninen varustelu on sitten viimeistä huutoa.

Taka-akselilla jyllää 450-hevosvoimainen, kaksoisahdettu bokserimoottori. Kahdeksanpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston ryydittämä meno yltyy 304 kilometrin huippunopeuteen.

Nollasta sataan kilometriin tunnissa tämä retromonsteri raapaisee alle 3,6 sekunnissa. Nykyisistä kuljettajan tukijärjestelmistä nähtiin 1960-luvulla vain unta.

Auton tuotanto on rajattu 992 yksilöön mallisarjan sisäisen tunnusnumeron mukaisesti. Erikoismallin omistajalle on lisäksi suunniteltu Porsche-henkinen rannekello.

Valkoisin sekuntiviisarein ja fosforinvihrein renkain varustettu kellotaulu ammentaa merkin klassikkoautojen nopeus- ja kierroslukumittareista. Kellotaulun tunnit on merkitty brändi-tyypillisellä numeromuotoilulla.

Aidosta verhoilunahasta valmistettuun hihnaan on kohokuvioitu ”911” kunnioittaa ikonista urheiluautoa.

Suomessa hinnat alkavat 294 513,98 eurosta.

Porsche aikoo lanseerata tasaisin väliajoin neljä Heritage Design-erikoismallia 1950–1980-luvuilta.

Lue myös: Keittiömestari Henri Alén varasi jo uuden sähkö-Porschen, vaikkei ole edes nähnyt sitä omin silmin: "Joutuu varmaan muutaman lehtipihvin vielä paistamaan"

Tuoreimmat aiheesta

Autot