Jääkö tämä bensalle perso katuraketti lajinsa viimeiseksi? Sydämenä sykkii maailman tehokkain vapari

Uuden Corvette-sukupolven huipulta löytyvän Z06:n moottorina on 670-heppainen V8, jonka valmistaja sanoo olevan maailman tehokkain sarjatuotantoautosta löytyvä vapaasti hengittävä moottori.

Autovalikoimaansa vauhdilla sähköistävä General Motors palaa vielä kerran bensankatkuisille juurilleen. Periamerikkalainen autonvalmistaja esitteli hiljan uuden Corvette-polven väkivahvan Z06-version.

Auton takatuhdolle muuttanut 5,5-litrainen V8 on GM:n mukaan ”kaikkien aikojen tehokkain” tuotantoautoon asennettu vapaasti hengittävä moottori.

GM kertoo sähköistävänsä koko autovalikoimansa vuoteen 2035 mennessä. Kannattaa siis siemaista pakokaasun katkua ja kuulostella polttomoottorin tylytystä – niin kauan kuin sitä riittää.

Yhtiö on nimittäin itsekin todennut, että tämä bensaperso super-Corvette saattaa hyvinkin jäädä lajinsa viimeiseksi edustajaksi.

Pienellä kannustuksella Z06:n voimanpesästä irtoaa 670 hevosvoimaa. Edellisen version 6,2-litrainen V8 kehitti ”vain” 490 hevosvoimaa, uutiskanava CNN kertoo.

Tehobuustin taustalla ovat voimalinjan rakenteelliset uudistukset. V8-moottorin entistä kevyemmät ja kestävämmät materiaalit mahdollistavat aiempaa korkeammat kierrosluvut.

Maksimissaan ne nousevat 8 600 kierrokseen minuutissa. Vertailun vuoksi, Corvetten perus-Sting Ray yltää korkeintaan 6 450 kierroksen paikkeille.

Huimasti kasvaneisiin kerroslukuihin vaikuttaa erityisesti kevytrakenteinen ja entistä simppelimpi kampiakseli. Se myös antaa V8-moottorille sen omintakeisen, rouhean soundin.

Tiettävästi GM:n insinöörit viettivät laboratorioissaan kaksi vuotta viimeistellessään moottorin raspista käyntiääntä kohdilleen.

Ensimmäinen keskimoottori-Corvette

Amerikkalaisen urheiluauton perikuvaksikin kutsuttu Corvette loi nahkansa perin pohjin kaksi vuotta sitten. Tuolloin julkistettu kahdeksannen polven malli oli ensimmäinen keskimoottorilla varustettu Corvette.

Mallia otettiin eurooppalaisista lämminverisistä, kuten Lamborghinista ja Ferrarista.

Vallankumouksellista ratkaisua perusteltiin muun muassa auton entistä paremmalla ohjautuvuudella. Takavetoisen menopelin pitokin lienee muuntuneen painopisteen myötä entistä parempi.

Uuden polven Corvette jätti samalla manuaalivaihteistot historiaan. Mallisto on varusteltu kahdeksanportaisella automaattilaatikolla ja samaa periaate toistuu myös Z06:n kohdalla.

Leveyttä on perus-Corvetteen verrattuna tullut reilut yhdeksän senttiä lisää. Tämä mahdollistaa leveämpien renkaiden asentamisen.

Samalla auton kupeisiin asennetut moottorin ilmanottoaukot saavat maksimaalisen määrän happea haukattavakseen. Ahteriin asennettu mittava spoileri puolestaan tehostaa tienpintaan kohdistuvaa imua.

Auton saa joko kiinteäkattoisena tai kovalla siirtokatolla varustettuna versiona.

Lue myös:

    Uusimmat