Vallitseva koronaepidemia verottaa suomalaisyrittäjiä. Laajat koronarajoitukset ovat sulkeneet liiketilojen ovia ja yrittäjät janoavat tuttua asiakas- ja kassavirtaansa.
Harri Hasa, 71, on toiminut yrittäjänä jo useamman vuosikymmenen ajan. Hasa on alueellaan Helsingin Alppilassa monille tuttu kenkäkauppias.
Kenkäbisnekseen Hasa tutustui nuorena omien yrittäjävanhempiensa kautta. Hasan isällä oli oma keinonsa saada poika töihin perheyritykseen Alppilan kenkään.
– Isä maksoi minulle sata markkaa parempaa palkkaa kuin toinen yritys, hän muistelee hymyillen.
Työskentely perheyrityksessä on vaatinut sitoutuneisuutta ja pitkäjänteisyyttä. Leipä ei kävele pöytään, ellei itse tee konkreettista työtä sen eteen.
– Vuonna 1978 isä ja äiti kysyivät, haluaisinko ostaa Alppilan kengän. Olin kuulemma vienyt kaikki hommatkin. Vastasin, että kai minä haluan. Olihan kyseessä perheyrityksemme.
Tähän päivään mennessä Hasalle on ehtinyt kertyä mittariin noin 50 vuotta Alppilan kengässä.
Haasteita, menetyksiä ja menestymistä
Yrittäjän tie on ollut kivinen. Vuosien aikana Hasa on kohdannut useita taloudellisia ongelmia.
Myös Alppilan kenkä syntyi niin ikään konkurssin seurauksena.
– Kun isän ja äidin kenkätehdas meni konkurssiin aiemmin vuonna 1964, niin he perustivat tämän Alppilan kengän.
Lue myös: 83-vuotias nainen ei pystynyt vuosiin syömään ilman kipua – lopulta röntgen paljasti hämmästyttävän syyn
90-luvun lama, kilpailijoiksi nousseet hypermarketit ja tämän vuoden virusepidemia ovat verottaneet Hasan taloutta.
Menneisyydestä etenkin lama oli kova kolaus. Tuolloin mies oli yksinhuoltaja kolmelle lapselleen ja kenkäkaupan myyntilukujen romahduttua perhe menetti kotinsakin.
Lue myös: Pienyrittäjät pelkäävät koronan ajavan konkurssiin – "Ensimmäistä kertaa olen todella huolissani"
90-luvun lopulla alkoi kuitenkin nousun aika.
– Yrittäjäurallani ei ole montaa sellaista hetkeä ollutkaan, joiden kohdalla voisi todeta, että työn lisäksi on ollut varaa matkustella ja elää kuten muutkin. Pystyi olemaan välillä ihan lomallakin.
Juttu jatkuu kuvan jälkeen.
Kauppa kukoisti ja Hasa perusti kaksi uutta kenkäkauppaa Helsingin Sörnäisiin. Työntekijöitä toimipisteissä oli parhaimmillaan parisenkymmentä.
Isot marketit jyräsivät pienet
Sitten tuli seinä vastaan. Alalle ryntäsi suuria kilpailijoita.
– Hypermarketit ottivat haltuunsa noin puolet Suomen kenkäbisneksestä. Pienet yrittäjät eivät pärjänneet niiden rinnalla.
Tiukassa tilanteessa ei auttanut kuin nöyrtyä. Sörnäisten Kurvin toimipisteet lakkautettiin, työntekijöitä vähennettiin ja firman auto myytiin pois. Myös perheen asunto meni vaihtoon.
Hypermarkettien myötä Alppilan kengän liikevaihto on pudonnut pysyvästi kolmanneksella. Tämä riipaisee yrittäjää.
– Tuntuu siltä, että kehitystä ei vain voi vastustaa. Pienet toimijat häviävät.
Vaikka yrittäjä on taistellut vuosikymmenten aikana useiden haasteiden läpi, niin kuitenkin tämän vuoden koronavirusepidemia on ollut hyvin poikkeuksellinen kokemus.
Putiikin ovet ovat olleet säpissä muutamien viikkojen ajan koronarajoitusten vuoksi ja kenkäostoksille vain pääsee ajanvarauksella tai oveen koputtamalla.
– Kenkäkaupassa pystyy olemaan sisällä ainoastaan muutamia asiakkaita kerrallaan. On pelko siitä, kuka tässä tartuttaa ja kenet.
Oma kampanja pystyyn
Kun Hasa käveli kenkäkaupalleen Porvoonkadulle muutamia viikkoja sitten, tunteet nousivat pintaan.
Yrittäjä tunsi nähneensä ja kokeneensa urallaan jo lähes kaiken, viimeisimpänä koronaviruksen mukana tulleet rajoitukset ja niiden aiheuttamat lovet yrityksen kassavirrassa.
– Siinä tuli tippa linssiin. Mietin, että tässäkö tämä homma on.
Jotain oli kuitenkin tehtävä, sillä kova luonne ei luovuta helpolla. Kenkäkaupan ikkunaan nostettiin keltainen plakaatti selkeällä sanomalla: Pelasta Alppilan kenkä.
Lue myös: “Riskinä on, että näemme kymmenien tuhansien yritysten kaatuvan” – Suomen yrittäjien Mikael Pentikäinen penää poliitikoilta vastuuta rajujen koronakieltojen seurauksista
Kampanja toimii yksinkertaisesti. Yrittäjä kutsuu ihmiset tukemaan paikallista yrittäjää.
– Ja tukemalla saa vastineeksi kengät.
Juttu jatkuu kuvan jälkeen.
Hasan mukaan näyttäisi siltä, että kampanja kannatti perustaa.
– Yhtenä iltana palvelin erästä pariskuntaan, joka totesi, että on ihanaa, kun ikkunassa lukee Pelasta Alppilan kenkä. Heitä olisi kuulemma harmittanut, jos siinä lukisi loppuunmyynti. Se olisi niin lopullista. Vielä voimme auttaa sinua, kun tulemme ostamaan kenkiä.
– Eräs herra osti peräti kolmetoista paria kenkiä. Silloin tuntui, että okei, hän todella halusi kannattaa ja tukea.
Yrittäjällä on tulevaisuudelle selkeä toive.
– Että pääsisi velattomana eläkkeelle. Tässä on vielä vaikka mitkä mahdollisuudet pahimpaan eli konkurssiin. Siten en kuitenkaan haluaisi yrittäjäuraani päättää.