Lyijyä sisältäviä polttoaineita ehdittiin käyttämään maailman teillä lähes sadan vuoden ajan. Lyijy auttoi suojelemaan moottoria, mutta oli erittäin haitallista erityisesti lapsille.
Maailmassa ei ole enää yhtäkään valtiota, jossa huoltoasemien polttoainepumpuista löytyy lyijyä sisältävää bensiiniä. Se viimeinenkin – Pohjois-Afrikassa sijaitseva Algeria – on nyt liittynyt muiden joukkoon varastojen ehdyttyä heinäkuussa.
Kun puhutaan lyijyä sisältävästä bensiinistä, viitataan silloin yleensä bensaan, jossa on käytetty lisäaineena tetraetyylilyijyä, joka on erittäin myrkyllistä ihmisen hermostolle sekä ympäristölle.
Nakutuksenestoaineenakin käytetty lyijy suojasi pakoventtiilien istukoita kulumiselta. Vaikka lyijy haittasikin bensiinin palamista, nosti se moottorin huipputehoa. Nykyään bensiinien ollessa lyijyttömiä, on bensiinin seassa käytettävä vanhoissa lyijylliselle bensiinille suunnitelluissa moottoreissa erillistä kaliumia sisältävää lisäainetta.
Lue myös: Tämä 349 euron laite oli aikoinaan laiton, mutta nyt sen hankintaan saa valtion tukea – näin säästät bensakuluissasi satasia
Pysyi käytössä 99 vuotta
Tetraetyylilyijyä käytettiin bensan lisäaineena ensimmäisen kerran vuonna 1922. 1970-luvulla sen käyttö oli levinnyt käytännössä jo koko maailmaan.
Vaikka lyijyn vaaroista puhuttiinkin jo 1920-luvulla, jolloin edes autot eivät vielä olleet kovin yleisiä, käytettiin lyijyä laajasti aina 1980-luvulle saakka.
Seurantatutkimuksissa huomattiin, että pienetkin veren lyijypitoisuudet lapsilla liittyivät älyllisen kehityksen viivästymiseen. Tutkimusten mukaan lyijylle altistuminen saattoi alentaa lapsen älykkyysosamäärää 5–10 pisteellä.
Kun lyijyn laajamittainen käyttö bensiinissä lopetettiin, veren lyijypitoisuudet pienenivät nopeasti. Kieltojen seurauksena on arvioitu vältettävän peräti 1,2 miljoonaa ennenaikaista kuolemaa joka vuosi.
Vuonna 2007 tehdyssä yhdysvaltalaistutkimuksessa löydettiin myös mahdollinen yhteys lyijyllisen bensiinin käytön lopettamisen sekä rikosmäärien laskun välillä. Tutkijoiden mukaan lyijyn käyttö oli vaikuttanut ihmisten kognitiivisiin kykyihin ja johtanut rikollisuuden lisääntymiseen.
1:10
EU kielsi lyijyllisen bensiinin vuonna 2000
Lyijy-yhdisteiden terveys- ja ympäristöhaittoihin herättiin Suomessakin 1980-luvulla, ja ensimmäinen lyijytön bensiini tuli markkinoille vuonna 1989. Lyijyllisen bensiinin käyttämisestä luovuttiin kuitenkin Suomessakin täysin vasta vuonna 1994.
Euroopan unionissa lyijyllisen bensiinin myynti kiellettiin vuoden 2000 alussa, mutta vielä kahta vuotta myöhemmin sen käyttö oli täysin sallittua vielä 117 maassa.
Nesteen mukaan lyijystä luopuminen on mahdollistanut auton pakokaasuja puhdistavien katalysaattorien yleistymisen, sillä lyijy olisi tuhonnut katalysaattorin.
Vaikka lyijyä ei saakaan enää käyttää tieliikenteen polttoaineissa, hyödynnetään sitä edelleen muun muassa lentobensiinissä sekä esimerkiksi kilpa-autoihin tarkoitetuissa bensassa.
Lue myös: Autojen polttoaineenkulutuksesta saatiin puistattavaa tutkimustietoa – tilanne on sama kuin vuonna 2008
Lähteet: YK, CNN, Neste, NBER, Terveyskirjasto