Boeing 747 -lentokoneiden eli jumbojettien navigointiohjelmistot päivitetään edelleen 3,5 tuuman levykkeillä, eli tuttavallisemmin sanottuna ”korpuilla”, jotka ovat tuttuja 1990-luvun tietokoneista.
Asiasta kertoo brittilehti The Register, joka viittaa niin ikään brittiläisen kyberturvallisuusyhtiö Pen Test Partnersin materiaaliin.
Pen Test Partners sai asian selville, kun se pääsi tutustumaan British Airwaysin suostumuksella yhteen BA:n aivan äskettäin käytöstä poistamaan jumbojettiin.
25 minuutin videoesitelmä "747-400:n tutustumiskävely hakkerin näkökulmasta" -videon voit katsoa artikkelin yllä. Levykeasema tulee esille kohdassa 07:46, ja varsinainen lentokoneen kiertokävely vaihtuu haastatteluksi 10 minuutin kohdalla.
Ulkopuolisia testaajia ei yleensä päästetä sisään
Levykeasema sijaitsee koneen ohjaamossa. Koneen tietokanta täytyy päivittää korpuilla 4 viikon välein. Yhdelle korpulle mahtuu dataa tunnetusti 1,44 megatavua eli miltei 90 000 kertaa vähemmän kuin nykypäivän mittapuulla melko tilavalle 128 gigatavun muistitikulle.
Tutustumiskävelyllä PTP:n edustaja Alex Lomas kävi ohjaamon lisäksi muun muassa koneen ohjaustoimintoja koordinoivassa avioniikkatilassa, jonne kuljetaan koneen alemmasta kerroksesta lattiassa olevan luukun kautta.
The Registerin mukaan Lomas korosti tilaisuuden olleen harvinainen. Ulkopuolisia testaajia ei tavallisesti päästetä lentokoneisiin, koska lentoyhtiö ei voi olla varma, millaiset asetukset koneeseen jäävät testien jäljiltä.
BA ilmoitti heinäkuussa siirtävänsä koko jumbojettikalustonsa lopullisesti eläkkeelle, kun koronapandemian aiheuttama poikkeustila iski viimeisen niitin ikääntyvälle lentokonetyypille. Siitä koneyksilöstä, johon Lomas tutustui, kolme neljästä moottorista oli jo irrotettu ja myyty pois.