Miten hyvin mahtaisi keskivertoaikuinen onnistua työpaikkahakemuksen kirjoittamisessa?
Tällaisen tehtävän saivat viime keväänä eteensä tuhannet peruskoulua päättävät suomalaisnuoret, kun Kansallisen koulutuksen arviointikeskus halusi selvittää, mitä sen ikäiset ovat oppineet äidinkielessä.
Tulos ei yllätä: tytöt pärjäsivät keskimäärin selkeästi poikia paremmin kesätyöhakemuksen laadinnassa. Tytöistä lähes puolet onnistui erittäin hyvin, pojista vajaa viidesosa. Viidennes pojista onnistui niin heikosti, että tuskin pystyisi kunnon hakemukseen oikeassa elämässä. Tytöistä tällä tasolla oli noin joka 20:s.
Lohdullista poikien kannalta oli se, että heiltä sähköisen hakemuksen tekeminen onnistui perinteistä paperiversiota paremmin.
Hakemuksen kirjoittaminen antoi osviittaa muistakin eroista äidinkielen oppimistuloksissa.
-Hajonta on suurta erityisesti poikien välillä, sanoo erikoissuunnittelija Elina Harjunen.
-On poikia, jotka osaavat erinomaisesti näitä asioita, mutta heitä on keskimääräisesti vähemmän kuin tyttöjä. Toki tytöissäkin on heikkoa osaamista.
Sähköiset vastaukset heikompia
Tehtävissä mitattiin muun muassa sitä, miten hyvin oppilaat tajuavat eri tilanteisiin sopivaa kielenkäyttöä. Samoin testattiin sääntöjen hallintaa; yhdyssanoja, isoja alkukirjaimia, kongruenssia.
Arvioinnissa oli mukana 149 peruskoulua eri puolilta maata. Oppilaita kokeisiin osallistui yli 5000. Suurin osa vastasi kirjoittamalla paperille, kolmasosa sai tehtävät eteensä sähköisesti.