Matematiikan osaamisarvioinnin tulokset eivät yllätä opettajaa.
– Tuloksissa ei ole mitään yllättävää. Algebraan käytetty aika vastaa hyvin sen oppimistuloksia. Prosenttilasku taas on ollut jo vuosia kateissa, summaa fysiikan ja matematiikan lehtori Suaad Onniselkä selvityksen tuloksia.
Selvityksen tekijöiden mukaan Suomen yhdeksäsluokkalaisten matematiikan osaamisen taso on kohtalaisen hyvää.
– Tosin geometria ja prosenttilaskut ovat pikkuisen heikkoja, myöntää arviointiasiantuntija Sami Julin.
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi nostaa selvityksessään esiin useita epäkohtia kuten oppilasarvioinnin epätasaisuuden koulusta toiseen, poikien osaamisen kahtiajaon ja muutamien matematiikan osa-alueiden ongelmat. Näistä huolimatta lopputulema on myönteinen.
– Osaamisen heikkeneminen on pysähtynyt. Nyt ollaan samalla tasolla kuin vuosina 2011-2012, mikä on hyvä asia, sanoo Julin.
Arvioinnin horjuvuutta
Vaikka oppilasarviointi saman koulun sisällä on johdonmukaista opettajasta riippumatta, tulee esiin selviä eroja koulujen välillä. Enimmillään ero arvioissa on jopa kaksi numeroa. Arviointiasiantuntija Julin ei kuitenkaan pidä eroa huolestuttavana.
– Meillä on OECD-maiden pienimmät koulujen väliset erot, sanoo Julin.
Oppilaat suhtautuvat matematiikkaan kaksijakoisesti.
– Matematiikka jakaa mielipiteet jyrkästi. Toiset tykkäävät kovasti, toiset eivät pidä lainkaan matematiikasta, sanoo lehtori Suaad Onniselkä.
Onniselän oppilaat Vesalan yläasteen koulussa enimmäkseen pitävät matematiikasta.
– Mä tykkään matikasta ihan kovasti, sanoo Danial Mousari.
– Aika helppoa ja geometria on mukavinta, kommentoi puolestaan Tommy Chu.
Nasir Dirie ei suhtaudu yhtä positiivisesti, vaikkei kovasti moitikaan.
– Matematiikka on aika haastava oppiaine, sanoo Nasir Dirie.
– Se on ihan kivaa, sanoo Naomi Mananga.
Pojat ääripäissä
Oppimistulosten arvioinnissa näkyy myös poikien oppimisen jakautuminen ääripäihin.
– Eniten huippupisteitä saivat pojat, ja eniten vain muutaman pisteen saaneita oli pojissa. Tytöistä valtaosa sijoittui selvästi lähemmäksi mediaania, kertoo tuloksista Sami Julin.
Poikien oppimistulosten polarisaatio on nähty myös muissa oppiaineissa, mutta mitään aivan selvää syytä ei ole havaittu.
– Ehkä pojissa on enemmän sekä alisuorittajia että toisaalta innostujia, jotka näkevät vaivaa osaamansa asian eteen, pohdiskelee arviointiasiantuntija Julin.