Eteläkorealaiset autovalmistajat Hyundai ja Kia sekä ranskalainen Renault ovat varovaisia Ukrainan sotaa koskevissa lausunnoissaan, vaikka iso osa valmistajista on tuominnut Venäjän toimet jyrkästi. Kia ja Hyundai olivat helmikuussa markkinaosuuksiltaan Venäjän toiseksi ja kolmanneksi myydyimmät uudet automerkit, kun taas Renault on ykkösmerkki Ladan taustayhtiön suurin omistaja.
Venäjän hyökkäys Ukrainaan on tuomittu laajalla rintamalla myös autoteollisuudessa.
Useat isot valmistajat, kuten esimerkiksi Volkswagen, Toyota, Ford, Mercedes-Benz, BMW, Volvo, General Motors, Honda, ja Nissan ovat lopettaneet vientinsä Venäjälle ja pyrkivät monien muiden valmistajien ohella eroon kaikista Venäjä-yhteyksistään.
Valmistajien toimenpiteet ovat olleet luonteeltaan moninaisia. Osa on ilmoittanut lakkauttavansa vain viennin Venäjälle, kun taas osa itänaapurissamme toimivista valmistajista on keskeyttävänsä autojensa valmistuksen maassa. Jotkin valmistajat ovat sanoneet myyvänsä nykyiset varastonsa tyhjiksi ja lopettavansa sen jälkeen autojensa myynnin Venäjällä.
Lue myös: Ukrainan sodalla on seurauksensa autoteollisuuteen: Autojättien suunnitelmissa seisokit ja tuotannon leikkaukset
Hyundai ja Kia varovat sanojaan
Sen sijaan korealaisen Hyundain sekä sisarmerkki Kian toiminta Venäjällä ei yhtiöiden ulostulojen mukaan ole menossa kilpailijoiden tapaan jäihin.
Kia ja Hyundai mahtuvat Venäjällä uusien autojen myynnin markkinaosuuksilla mitattuna kolmen suosituimman merkin kärkeen. Lada hallitsi helmikuussa 2022 markkinoita 19,6 prosentin osuudellaan, mutta Kia (13,1 %) ja Hyundai (12,0 %) eivät olleet mahdottoman kaukana takana. Matkaa neljäntenä keikkuvaan Renaultiin jäi kolmisen prosenttiyksikköä.
Vaikka esimerkiksi Hyundai on sulkenut Pietarissa sijaitsevan tehtaansa toistaiseksi, kiirehti korealaisvalmistaja korostamaan The Wall Street Journalille viime tiistaina, että tuotannon keskeyttämisellä "ei ole mitään tekemistä" Ukrainan sodan tai lännen sanktioiden kanssa, vaan taustalla on muitakin valmistajia piinaava globaali komponenttipula. Ne tosin linkittyvät joissain määrin toisiinsa, ja Ukrainan sodan odotetaan pahentavan komponenttipulaa entisestään.
Vielä viime viikolla Pietarin-tehtaan odotettiin avautuvan huomenna keskiviikkona 9. maaliskuuta, mutta tuoreimpien tietojen mukaan laitos pysyy edelleen suljettuna.
Hyundain Pietarin-tehdas valmistaa noin kuusi prosenttia korealaisjätin autoista. Kaikesta Venäjän autotuotannosta yli neljännes on peräisin kyseisestä tehtaasta.
Kia kommentoi yhdysvaltalaiselle Carscoopsille viime torstaina yhtiön "olevan hyvin huolissaan Ukrainan tilanteesta" ja seuraavansa liiketoiminnalle mahdollisesti aiheutuvia häiriöitä tarkkaan.
Uutistoimisto Reutersille viime perjantaina antamassaan lausunnossa Hyundai pyrki niin ikään välttämään sota-sanan käyttämistä viitatessaan Venäjän hyökkäykseen.
– Hyundai on syvästi huolissaan Ukrainassa vallitsevasta tilanteesta. Voimme vahvistaa, että Venäjän-tehtaamme pysyy toistaiseksi suljettuna johtuen komponenttien toimituksiin liittyvistä maailmanlaajuisista ongelmista.
– Toivomme [Ukrainan] tilanteen ratkeavan rauhanomaisesti niin nopeasti kuin mahdollista.
Myös Renault on ollut hissun kissun
Hyundain ja Kian lisäksi myös ranskalainen Renault on toistaiseksi ollut pidättyväinen kommenteissaan. Se on Lada-brändistään tunnetun venäläisen AvtoVAZin suurin omistaja yli 65 prosentin siivulla.
Renaultin markkina-arvosta suli Fortunen mukaan noin 30 prosenttia Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Renaultin liikevaihto Venäjällä oli viime vuonna viisi miljardia euroa.
– Se olisi täysin oikeutettua, jos Renault harkitsisi vetäytyvänsä AvtoVAZista, analyytikko Philippe Houchois totesi Fortunelle.
– Renault selviäisi siitä, mutta vetäytyminen olisi silti vaikea päätös, hän jatkoi.
Lue myös: Kaleva: Teboilin viestintäjohtaja pyysi toimittajalta, ettei tämä käyttäisi artikkelissaan sanaa "sota"
Lähteet: The Asahi Shimbun, Marklines, The Wall Street Journal, Reuters, Fortune