Venäjän mukaan Renaultin pysäyttämän tehtaan kohtalosta kerrotaan ensi viikolla. Renault omistaa 65 prosenttia venäläisestä AvtoVAZ-yhtiöstä, joka tunnetaan ennen kaikkea Lada-merkistään. Renaultin AvtoVAZ-omistusten kohtalo on vielä epäselvä.
Ranskalainen autovalmistaja Renault kirjaa epäonniselta Venäjän-retkeltään jopa 2,2 miljardin euron tappiot, uutistoimisto Reuters kertoo. Yhtiön pääjohtaja Luca de Meo kuvaili maasta vetäytyvän valmistajan tilannetta ”erittäin monimutkaiseksi”, eikä syyttä.
Keskiviikkona Renault kertoi pudottavansa kuluvan vuoden ennusteita liikevoitosta ja liikevaihdostaan. Yhtiö kertoi valmistautuvansa 2,2 miljardin euron alaskirjauksiin, mikä vastaa suurin piirtein Venäjän-operaatioiden arvoa.
Kaikista suurista autonvalmista Renault on investoinut Venäjälle eniten. Siksi se on ollut myös kaikkein haavoittuvimmassa asemassa Venäjän Ukrainaan aloittaman hyökkäyksen jälkimainingeissa.
Lue myös: Hybridi, kaasu, diesel vai sähkö? Jari laski autojensa todelliset käyttökulut nykyisillä hirmuhinnoilla
Renaultin suurin vierasmarkkina
Venäjä on ollut ranskalaisvalmistajan suurin automarkkina heti kotimarkkinan jälkeen. Yhtiön valmistamia ajoneuvoja on myyty Venäjällä noin puolen miljoonan vuositahtiin. Renaultin hallinnoimien merkkien osuus
Venäjän vuotuisesta autokaupasta on ollut kolmanneksen luokkaa. Toistaiseksi yhtiö on pitänyt omana tietonaan, kuinka vetäytyminen käytännössä tullaan toteuttamaan.
Ainakin Credit Suisse tervehtii vetäytymispäätöstä tyydytyksellä. Suissen mukaan Renaultin kannalta on parempi "lähteä kuin jäädä odottamaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan".
Sen osake oli torstaina 2,6 prosentin luisussa, mutta lopulta lasku jäi 0,8 prosentin korville.
Keskellä sähköloikkaa
Venäjällä tehdyn äkkikäänteen ohella Renault on keskellä monivuotista, valtavia investointeja vaativaa teknologista täyskäännöstä. Yhtiö julkisti alkuvuodesta perin pohjaisen sähköistämisohjelman, jonka turvin se pyrkii teknologisoimaan mallivalikoimansa uuden vuosituhannen tarpeita vastaavaksi.
Samalla pääjohtaja de Meon pyrkimykset yhtiön tuottavuuden kohentamiseksi ovat alkaneet kantaa hedelmää. Helmikuussa raportoitiin ensimmäisestä voitollisesta tuloksesta kolmeen vuoteen. Kuluvana vuotena yhtiö tavoittelee kolmen prosentin liikevoittoa.
Renaultin venäläinen tytäryhtiö AvtoVAZ puolestaan kertoi ajoneuvotuotantonsa jatkuvan seisakkien jälkeen. Jatkossa autoja valmistetaan ilman sotaa seuranneen tuontiboikotin kohteeksi jääneitä komponentteja.
Noin viidennes yhtiön käyttämistä materiaaleista ja komponenteista on tuontitavaraa.
Lue myös: Sota voi vaikuttaa kesärenkaiden saatavuuteen ja hintaan – "Aika moni on sitä mieltä, että..."
Yli 400 yhtiötä jo poistunut
Venäjän kauppa- ja teollisuusministeriö puolestaan totesi, että päätöksiä Renaultin Moskovan tehtaan kohtalosta tullaan tekemään seuraavan viikon kuluessa.
– Kauppa- ja teollisuusministeriö keskustelee Renaultin Moskovan-tehtaan tilanteesta Moskovan viranomaisten kanssa. Asiaa koskeva yhteinen päätös julkistetaan ensi viikolla, ministeriö totesi.
Viesti tuli sen jälkeen kun Renault ilmoitti keskiviikkona tuotannon keskeytyksistä. Samaan syssyyn Renault ilmoitti myös pohtivansa, mitä tehdä Venäjän AvtoVAZ-yhtiön enemmistöosuutensa kanssa.
Ministeriö kertoo tekevänsä kaiken mahdollisen jotta tuotanto saataisiin jälleen käyntiin. Venäjä on uhannut länsimaisia yhtiöitä niiden omaisuuden kansallistamisella mikäli ne poistuvat maasta.
Yli 400 yritystä on tähän mennessä poistunut Venäjältä Ukrainan sodan alkamisen jälkeen.