Auton ei missään nimessä kuulu tehdä ajaessa näin – muutaman kympin toimenpiteellä voi välttää monet harmit

Jos tunnet ajon aikana tärinää autossa, penkeissä tai ratti ravistaa, voi syy olla esimerkiksi epätasapainossa olevissa pyörissä. Tasapainossa olevat pyörät lisäävät auton vakautta ja parantavat ohjattavuutta, mutta myös parantavat turvallisuutta.

Sen lisäksi, että epätasapainossa oleva pyörä voi täristää ajaessa hyvinkin epämiellyttävästi, voi epätasapaino aiheuttaa jopa vaurioita alustan niveliin, pyöränlaakereihin, iskunvaimentimiin tai jousiin. Lisäksi se voi johtaa renkaiden epätasaiseen kulumiseen ja vaarantaa liikenneturvallisuutta renkaan kosketuspinnan ollessa epäoptimaalinen tiehen nähden. Pyörien tasapainottamisen tärkeyttä ei siis pidä missään nimessä aliarvioida.

Monesti puhutaan renkaan tasapainottamisesta, mutta Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa laittamaan termit kuntoon. Rengas ja vanne muodostavat pyörän, ja tasapainotus tehdään aina lopulliseen kokonaisuuteen eli pyörään.

– Epätasapainoa aiheutuu sekä renkaasta että vanteesta, Vesalainen kertoi MTV Uutisille pari vuotta sitten.

Pyörien tasapainotukseen käytetään tarkkaa laitetta, joka havaitsee myös venttiilin ja mahdollisen rengaspainetunnistimen aiheuttaman epätasapainon.

Mikäli pyörässä on epätasapainoa – kuten yleensä onkin – käytetään tilanteen korjaamiseen sinkki- tai teräspainoja, jotka vannetyypistä riippuen joko lyödään tai liimataan kiinni vanteeseen. Aikoinaan tasapainotukseen käytettiin lyijypainoja, mutta ne on nykyisin kielletty.

Muista tasapainotus etenkin näissä tilanteissa

Vesalaisen mukaan pyörän tasapainotus tulisi tehdä aina, kun rengas on syystä tai toisesta otettu irti vanteelta ja asennettu uudelleen tai vanteelle on asetettu uusi rengas. Myös renkaan paikkaus, vanhojen painojen irtoaminen ja renkaan epätasainen kuluminen aiheuttavat tarpeen tasapainotukselle.

Kun seuraavan kerran olet hankkimassa uusia renkaita, kehottaa Vesalainen kysymään, pitääkö rengasliikkeen ilmoittama hinta sisällään myös vanteelle asennuksen, tasapainotuksen, uudet venttiilit, alle asennuksen ja kierrätysmaksut. Pelkän tasapainotuksen hinta vaihtelee muutamasta kympistä noin sataan euroon.

– Pelkän tasapainotuksen hintaan vaikuttavat pyörän koko sekä vanteen materiaali ja tyyppi. Nopealla silmäyksellä tasapainotusten hintahaarukka eri liikkeissä on aika laaja eli pienellä perehtymisellä muutaman liikkeen hintatasoon voi säästää useita kymppejä, Vesalainen totesi MTV Uutisten artikkelissa keväällä 2020.

Lue myös:

    Uusimmat