Ajokortin erityisehto 78: Onko tässä enää mitään järkeä? – "Olisi pitänyt puuttua jo 10 vuotta sitten"

2:43img
Amerikkalaisteini reputti inssin sähköauton ominaisuuden vuoksi. Hän ei hidastanut auton vauhtia jarrupolkimella, vaan yksinkertaisesti nostamalla jalan kiihdytyspolkimella ja hyödyntämällä energian talteenottoa vauhdin hidastamiseen.
Julkaistu 10.06.2023 10:58
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Miksi automaattivaihteisella autolla (tai sähköautolla) inssin ajavaa ”rangaistaan” ajokortin erityisehdolla? Eikö olisi jo aika luopua tästä systeemistä? 

Vastaus: Muutoksia asiaan, johon olisi pitänyt puuttua jo 10 vuotta sitten, lienee tulossa neljän-viiden vuoden sisällä. Automaattivaihteistojen yleistyttyä sen käyttöön velvoittavasta erityisehdosta on kuitenkin entistä vähemmän haittaa.

Jos ajokokeen suorittaa automaatilla, kirjataan ajokorttiin erityisehto 78. Se rajaa ajo-oikeuden koskemaan vain automaattivaihteistolla varustettuja autoja.

Lue myös: Voidaanko ajokoe hylätä Suomessa sähköauton ominaisuuden vuoksi? – "Yksi opettaja olisi antanut kymmenen pistettä ja papukaijamerkin"

Automaattivaihteisten autojen yleistyessä käytäntöön on jo pitkään toivottu muutosta niin, ettei erityisehtoa enää korttiin merkittäisi, vaikka tutkinto suoritettaisiinkin automaattivaihteisella autolla. Asia ei kuitenkaan ole kansallisessa päätäntävallassa, vaan tulee EU-tasolta.

Tutkinnon sijaan koulutusta?

Traficomista saamani tiedon mukaan tällä hetkellä muutosprosessi on siinä vaiheessa, että komissio on ehdottanut uuteen ajokorttidirektiiviin sellaista vaihtoehtoa, että automaattiehdon saisi pois käymällä seitsemän tunnin koulutuksen manuaalivaihteisella autolla.

Sen sijaan, että tilanne paranisi, tämä olisi oikeastaan huononnus nykyiseen käytäntöön nähden, jossa erityisehdon saa poistettua ajokortista suorittamalla ajokokeen uudelleen manuaalivaihteisella autolla.

Toteutuessaan tuon seitsemän tunnin koulutuksen hinta ylittäisi nykyisin käytössä olevan ajokokeen kustannukset ja näin korttia hankkivaa päästäisiin rahastamaan aiempaa enemmän.

Tällä hetkellä tietyt käytännön asiat ovat kuitenkin vielä auki eikä mitään ole lyöty lopullisesti lukkoon. Näin ollen ei auta kuin odottaa lopullista ehdotusta. Realistinen toteutumisaika mahdolliselle muutokselle saattaisi näillä näkymin olla neljän-viiden vuoden päästä.

Ehtiikö juna mennä?

Automaattivaihteistojen määrä ylitti Suomeen ensirekisteröitävissä autoissa manuaalivaihteistojen määrän ensimmäisen kerran vuonna 2015. Tällä hetkellä niiden osuus on kasvanut jo noin 90 prosenttiin ensirekisteröidyissä henkilöautoissa.

Lue myös: Miten valmistautua inssiin? Entinen liikenneopettaja paljastaa parhaat tärppinsä

Automaattivaihteisiksi autoiksi on laskettu tässä myös sähköautot, sillä ne toimivat käyttäjän kannalta automaattivaihteisen auton tapaisesti. Näin ollen myös ladattavien autojen osuuden kasvu on osaltaan nopeuttanut kehitystä.

Vaihteistokehitys on ollut nopeaa, sillä vielä viime vuosikymmenen alussa manuaalivaihteiston osuus oli noin kaksi kolmasosaa rekisteröinneistä.

Jos ja kun kehitys tulee jatkumaan samansuuntaisena, saattaa edellä mainitun uudistussuunnitelman mahdollisesti toteutuessa neljän-viiden vuoden kuluttua tilanne olla jo sellainen, että niin sanotusti juna meni jo.

Automaattivaihteiston käyttöä edellyttävästä erityisehdosta ajokortissa ei käytännössä ole haittaa, jos lähes kaikki autot (siis myös käytettyjen autojen markkinoilla) ovat automaattivaihteisia. Tämä ei ole viiden vuoden kuluttua enää kovin kaukana totuudesta.

Lue myös: MTV:n testi paljasti kuljettajantutkinnon teoriakokeen kompastuskivet: Näihin kysymyksiin tuli enemmän vääriä kuin oikeita vastauksia

Lähteet: Traficom, Autoalan tiedotuskeskus, Netwheels Mittaristo ja Traficomin liikenneasioiden rekisteri

teppoboksi teppo vesalainen

Tuoreimmat aiheesta

Ajokortti