Opetusluvalla suoritettujen ajokorttien suosio tuplaantui, hylsyjen määrä kasvussa – näin ajokorttilain uudistus näkyy käytännössä
Neljä vuotta sitten voimaan tulleen lain vaikutuksia liikenneturvallisuuteen on hankala arvioida, sanoo Liikenneturvan asiantuntija.
Vanhemmat ovat opettaneet lapsiaan ajamaan autoa selvästi ahkerammin sen jälkeen, kun heinäkuussa 2018 uudistunut ajokorttilaki kevensi ajo-opettajan vaatimuslistaa.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastojen mukaan lakiuudistuksen jälkeen opetusluvalla, usein juuri oman vanhemman tai lähisukulaisen kanssa, suoritettujen henkilöauton ajokorttien määrä on lähes kaksinkertaistunut.
Ennen uudistuksen voimaantuloa vuonna 2017 opetusluvalla ajokortin suoritti reilut 11 000 ihmistä, kun vuonna 2021 luku oli jo lähes 22 000.
Autokoulun kävi vuonna 2017 yhteensä lähes 45 000 ja viime vuonna reilut 37 000 ihmistä.
Lue myös: Autoliitto ärähti lakiehdotuksesta: "Asettaa ajokorttia suorittavat täysin eriarvoiseen asemaan"
Opetusluvan saantia helpotettu
Uudistuksessa opetusluvan saantia helpotettiin. Ajamista opettavan ei tarvitse enää suorittaa teoriakoetta eikä opetusautoa pidä enää muutoskatsastaa opettajan jarrupolkimien ja peilien asentamisen jälkeen.
Lakiuudistuksen myötä ajokortin suorittaminen myös muuttui kolmivaiheisesta yksivaiheiseksi ja pakollisten ajotuntien määrä väheni.
Liikenneturvallisuuden kannalta lakiuudistuksen vaikutuksia on toistaiseksi hankala arvioida, sanoo tieliikenteen turvallisuutta edistävän Liikenneturvan suunnittelija Toni Vuoristo.
– Pitkällä aikavälillä opetuksen vähentäminen ei minkään oppimisen kannalta ole hyvä asia. Mutta on vaikea erotella, miten se (lakiuudistus) on vaikuttanut liikenneturvallisuuteen, kun siihen vaikuttaa niin moni asia.
Suurin riski joutua auto-onnettomuuteen on tutkimusten mukaan ensimmäisinä kuukausina ajokortin saamisen jälkeen.
– Siihen pitäisi keksiä jotakin. Ennen uudistusta oli kolmivaiheinen opetus, joka pyrki siihen vaikuttamaan. Nyt kortti saadaan kerralla taskuun, Vuoristo sanoo.
Liikenneturvan ehdotus oli lakimuutosta tehdessä, että opetukseen kuuluva riskientunnistamiskoulutus suoritettaisiin vasta ajokokeen jälkeen.
Silloin siinä käsiteltäviin asioihin voisi keskittyä rauhassa ilman, että pitää samanaikaisesti miettiä ajokoetta ja sen läpäisyä, Vuoristo sanoo.
Juttu jatkuu videon jälkeen.
Autokouluoppilaiden hylsyt lisääntyivät
Uudistus on vaikuttanut myös ajokokeen ensimmäisen yrityskerran läpäisyprosenttiin etenkin autokouluopiskelijoilla.
Traficomin tilastojen mukaan viime vuonna autokoulun käyneistä 55 prosenttia läpäisi kokeen ensiyrityksellä, kun taas opetusluvalla opetelleilla läpäisyprosentti oli 65.
Vuonna 2017 vastaavat luvut olivat autokoulun käyneillä 68 prosenttia ja opetuslupaoppilailla 64 prosenttia.
Lue myös: Nämä ovat yleisimmät virheet inssissä
Liikenneturvan Vuoristo sanoo, että läpäisyprosenttien välistä eroa selittää ennen ajokoetta auton ratissa käytettyjen tuntien määrä.
Henkilöauton ajokorttia varten pakollista ajo-opetusta on kummassakin suoritustavassa vähintään 10 tuntia.
Juttu jatkuu videon jälkeen.
Käytännössä autokouluissa tunnit jäivät Traficomin selvityksen mukaan kuitenkin keskimäärin noin 12,5 tuntiin, kun taas opetusluvalla opettelevilla määrä on yli 30 tuntia.
– Opetuslupaoppilaat ovat ratissa moninkertaisen määrän verrattuna autokouluoppilaisiin. Sitä kautta varmuutta ajoneuvon hallintaan tulee ihan eri tavalla, Vuoristo sanoo.
Ennen vuoden 2018 lakiuudistusta oppilaan oli pakko ottaa lisätunteja, jos ajokokeesta ei päässyt ensimmäisellä yrityksellä läpi. Nyt lisätunteja ei vaadita.
Juttu jatkuu videon jälkeen.
Uudistus laski ajokorttihintoja
Traficomin viime vuonna tekemän selvityksen mukaan ajokorttilain uudistus on laskenut ajokortin suorittamisen kuluttajahintoja.
B-kortin keskimääräinen kuluttajahinta laski lakiuudistuksen myötä sekä autokoulussa että opetusluvalla suoritettuna.
Laskelmien mukaan autokoulussa suoritetun ajokortin hinta laski 36 prosenttia eli noin 2 500 eurosta noin 1 600 euroon.
Keskeinen hintaa alentava tekijä oli Traficomin mukaan tutkintorakenteen muutos kolmivaiheisesta yksivaiheiseksi sekä pakollisten teoria- ja ajotuntimäärien vähentyminen.
Teoriatuntien suorittaminen verkossa etäopintoina ja lisääntynyt simulaattoriopetus ovat myös vähentäneet opettajaresurssien tarvetta, selvityksessä summataan.
B-kortin kokonaiskustannus opetusluvalla taas laski 27 prosenttia eli noin 1 400 eurosta reiluun 1 000 euroon, kun huomioon otetaan kaikki ajo-opetusvaiheet.
Opetusluvalla suoritetun ajokortin halpenemiseen vaikutti eniten autokoulussa suoritetun harjoitteluvaiheen palautejakson ja syventävän vaiheen sekä opettajan teoriakokeen ja muutoskatsastusvaatimuksen poistuminen.
Lakia uudistetaan jälleen
Hallitus antoi toukokuussa eduskunnalle esityksen ajokorttilain uudistuksesta. Siinä esitetään, että kaikki 17-vuotiaat voisivat huoltajan luvalla suorittaa ajokortin.
Alaikäisillä kuljettajilla olisi kuitenkin tiettyjä rajoituksia: ajo-oikeus ei olisi voimassa yöllä kello 00–05 ja kuljettajalla olisi oikeus kuljettaa vain yhtä matkustajaa kerrallaan.
Tällä hetkellä ajokortti voidaan myöntää 17-vuotiaalle poikkeusluvalla, eikä alaikäisillä kuljettajilla ole erityisiä rajoituksia.
Liikenneturvan Vuoristo sanoo, että esityksessä on ehdotettu kahden opetustunnin lisäämistä riskientunnistamiskoulutukseen niin autokoulu- kuin opetuslupaoppilaille. Tällä hetkellä koulutusta on kahdeksan tuntia.
Opetuksen lisääminen on Vuoriston mukaan oikea suunta, mutta määrä on liian vähäinen.
Liikenneturvan kanta on, että ajokortti-ikä tulisi säilyttää 18 vuodessa.
– Sille löytyy perusteita nuorten aivojen kehityksestä, ja 18 vuoden ikä on pitkälti käytössä muuallakin EU:ssa, Vuoristo perustelee.
Juttu jatkuu videon jälkeen.
Lue myös nämä artikkelit:
Uusimmat
-
16:39
Scholz soitti Putinille – varoitti korealaisista
-
16:38
Pohjois-Korean raskaita tykkejä nähty Venäjällä – asiantuntija MTV:lle: "Purevat vallan tehokkaasti kenttälinnoitteisiin"
-
16:30
Renny Harlin kuvaa uutta toimintaelokuvaa Samuel L. Jacksonin kanssa Espanjassa
-
16:28
Aiempaa useampi Suomessa havainnut tietoturvaongelmia tai toimintahäiriöitä netissä
-
16:22
Seuraava mediajätti jättää X:n – syynä Musk ja Trump
-
16:13
JHL ja Tehy: HUS:lta potkut sadoille, hoitajille tulee yllättäen töitä, jotka eivät heille kuulu: "Ennennäkemätön härdelli"
-
16:07
Harkimo: Hallitus on toimintakyvytön – ja pahempaa on tulossa
-
15:52
Suomen laajimmassa metsästysrikosjutussa syytteet 31 ihmiselle – yksi tapetuista oli naarassusi Unna
-
15:45
Konkurssin vastikään kokenut Janne Kataja järkyttyi rakkaan roolihahmonsa kohtalosta: "Huolestuin töitteni puolesta"
-
15:40
Mike Tyson kertoi syyn kilahdukselleen – Jake Paul sai täyslaidallisen: "Minun oli vastattava siihen"
-
15:38
Ex-tiedustelupäällikkö Alafuzoffin kotoa löytyi salaista sotilastiedusteluaineistoa – syyttäjä vaatii KKO:ssa ehdotonta vankeutta
-
15:20
Kymmenen päivää kestänyt sammutusurakka päättyi Tampereen Ruskossa
-
15:10
Kuka vei Eskon aitauksesta? Poliisi julkaisi kuvan
-
15:08
Mielenosoittajat tunkeutuivat parlamenttiin Venäjän tukemalla alueella Georgiassa – video näyttää, miten poliisi vastasi iskuun
-
14:55
Tennistähden kilahduksesta hirmusakot – törkeä käytös tuomaria kohtaan kaikui tv-lähetyksessä
-
14:46
Valtava rikosvyyhti Kainuussa: Törkeä ihmiskauppa, petoksia ja raiskaus – nuorella miehellä teetettiin työtä hevostallilla
-
14:41
Voiko nainen ansaita väkivallan? Pöllöraati kohututkimuksesta: "Niin epäpätevä kysely kuin vaan voi olla"
-
14:30
Lika vain sihisee pois! Näin puhdistat törkyisen vessanpytyn
-
14:27
Tukesin nimissä tarjotaan sähkötarkastuksia
-
14:17
Loputkin Venäjän valtion omistamista huoneistoista takavarikoitu
-
Lataa lisää