Opetusluvalla suoritettujen ajokorttien suosio tuplaantui, hylsyjen määrä kasvussa – näin ajokorttilain uudistus näkyy käytännössä

Neljä vuotta sitten voimaan tulleen lain vaikutuksia liikenneturvallisuuteen on hankala arvioida, sanoo Liikenneturvan asiantuntija.

Vanhemmat ovat opettaneet lapsiaan ajamaan autoa selvästi ahkerammin sen jälkeen, kun heinäkuussa 2018 uudistunut ajokorttilaki kevensi ajo-opettajan vaatimuslistaa.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastojen mukaan lakiuudistuksen jälkeen opetusluvalla, usein juuri oman vanhemman tai lähisukulaisen kanssa, suoritettujen henkilöauton ajokorttien määrä on lähes kaksinkertaistunut.

Ennen uudistuksen voimaantuloa vuonna 2017 opetusluvalla ajokortin suoritti reilut 11 000 ihmistä, kun vuonna 2021 luku oli jo lähes 22 000.

Autokoulun kävi vuonna 2017 yhteensä lähes 45 000 ja viime vuonna reilut 37 000 ihmistä.

Opetusluvan saantia helpotettu

Uudistuksessa opetusluvan saantia helpotettiin. Ajamista opettavan ei tarvitse enää suorittaa teoriakoetta eikä opetusautoa pidä enää muutoskatsastaa opettajan jarrupolkimien ja peilien asentamisen jälkeen.

Lakiuudistuksen myötä ajokortin suorittaminen myös muuttui kolmivaiheisesta yksivaiheiseksi ja pakollisten ajotuntien määrä väheni.

Liikenneturvallisuuden kannalta lakiuudistuksen vaikutuksia on toistaiseksi hankala arvioida, sanoo tieliikenteen turvallisuutta edistävän Liikenneturvan suunnittelija Toni Vuoristo.

– Pitkällä aikavälillä opetuksen vähentäminen ei minkään oppimisen kannalta ole hyvä asia. Mutta on vaikea erotella, miten se (lakiuudistus) on vaikuttanut liikenneturvallisuuteen, kun siihen vaikuttaa niin moni asia.

Suurin riski joutua auto-onnettomuuteen on tutkimusten mukaan ensimmäisinä kuukausina ajokortin saamisen jälkeen.

– Siihen pitäisi keksiä jotakin. Ennen uudistusta oli kolmivaiheinen opetus, joka pyrki siihen vaikuttamaan. Nyt kortti saadaan kerralla taskuun, Vuoristo sanoo.

Liikenneturvan ehdotus oli lakimuutosta tehdessä, että opetukseen kuuluva riskientunnistamiskoulutus suoritettaisiin vasta ajokokeen jälkeen.

Silloin siinä käsiteltäviin asioihin voisi keskittyä rauhassa ilman, että pitää samanaikaisesti miettiä ajokoetta ja sen läpäisyä, Vuoristo sanoo.

Juttu jatkuu videon jälkeen.

Ajokorttiuudistus etenee ja pian 17-vuotiaat pääsevät rattiin – Miten uudistus vaikuttaisi nuorten onnettomuuslukuihin? 7:54
Ajokorttiuudistus etenee ja pian 17-vuotiaat pääsevät rattiin – miten uudistus vaikuttaisi nuorten onnettomuuslukuihin?

Autokouluoppilaiden hylsyt lisääntyivät

Uudistus on vaikuttanut myös ajokokeen ensimmäisen yrityskerran läpäisyprosenttiin etenkin autokouluopiskelijoilla.

Traficomin tilastojen mukaan viime vuonna autokoulun käyneistä 55 prosenttia läpäisi kokeen ensiyrityksellä, kun taas opetusluvalla opetelleilla läpäisyprosentti oli 65.

Vuonna 2017 vastaavat luvut olivat autokoulun käyneillä 68 prosenttia ja opetuslupaoppilailla 64 prosenttia.

Liikenneturvan Vuoristo sanoo, että läpäisyprosenttien välistä eroa selittää ennen ajokoetta auton ratissa käytettyjen tuntien määrä.

Henkilöauton ajokorttia varten pakollista ajo-opetusta on kummassakin suoritustavassa vähintään 10 tuntia.

Juttu jatkuu videon jälkeen.

Nämä ovat yleisimmät virheet inssissä 4:50
Katso videolta: Nämä ovat yleisimmät virheet inssissä

Käytännössä autokouluissa tunnit jäivät Traficomin selvityksen mukaan kuitenkin keskimäärin noin 12,5 tuntiin, kun taas opetusluvalla opettelevilla määrä on yli 30 tuntia.

– Opetuslupaoppilaat ovat ratissa moninkertaisen määrän verrattuna autokouluoppilaisiin. Sitä kautta varmuutta ajoneuvon hallintaan tulee ihan eri tavalla, Vuoristo sanoo.

Ennen vuoden 2018 lakiuudistusta oppilaan oli pakko ottaa lisätunteja, jos ajokokeesta ei päässyt ensimmäisellä yrityksellä läpi. Nyt lisätunteja ei vaadita.

Juttu jatkuu videon jälkeen.

Toimittajalta meni ohi – osaisitko vastata tähän ajokorttikokeen teoriakysymykseen? 1:07
Osaisitko sinä vastata tähän B-ajokortin teoriakoekysymykseen, johon toimittaja ei osannut?

Uudistus laski ajokorttihintoja

Traficomin viime vuonna tekemän selvityksen mukaan ajokorttilain uudistus on laskenut ajokortin suorittamisen kuluttajahintoja.

B-kortin keskimääräinen kuluttajahinta laski lakiuudistuksen myötä sekä autokoulussa että opetusluvalla suoritettuna.

Laskelmien mukaan autokoulussa suoritetun ajokortin hinta laski 36 prosenttia eli noin 2 500 eurosta noin 1 600 euroon.

Keskeinen hintaa alentava tekijä oli Traficomin mukaan tutkintorakenteen muutos kolmivaiheisesta yksivaiheiseksi sekä pakollisten teoria- ja ajotuntimäärien vähentyminen.

Teoriatuntien suorittaminen verkossa etäopintoina ja lisääntynyt simulaattoriopetus ovat myös vähentäneet opettajaresurssien tarvetta, selvityksessä summataan.

B-kortin kokonaiskustannus opetusluvalla taas laski 27 prosenttia eli noin 1 400 eurosta reiluun 1 000 euroon, kun huomioon otetaan kaikki ajo-opetusvaiheet.

Opetusluvalla suoritetun ajokortin halpenemiseen vaikutti eniten autokoulussa suoritetun harjoitteluvaiheen palautejakson ja syventävän vaiheen sekä opettajan teoriakokeen ja muutoskatsastusvaatimuksen poistuminen.

Lakia uudistetaan jälleen

Hallitus antoi toukokuussa eduskunnalle esityksen ajokorttilain uudistuksesta. Siinä esitetään, että kaikki 17-vuotiaat voisivat huoltajan luvalla suorittaa ajokortin.

Alaikäisillä kuljettajilla olisi kuitenkin tiettyjä rajoituksia: ajo-oikeus ei olisi voimassa yöllä kello 00–05 ja kuljettajalla olisi oikeus kuljettaa vain yhtä matkustajaa kerrallaan.

Tällä hetkellä ajokortti voidaan myöntää 17-vuotiaalle poikkeusluvalla, eikä alaikäisillä kuljettajilla ole erityisiä rajoituksia.

Liikenneturvan Vuoristo sanoo, että esityksessä on ehdotettu kahden opetustunnin lisäämistä riskientunnistamiskoulutukseen niin autokoulu- kuin opetuslupaoppilaille. Tällä hetkellä koulutusta on kahdeksan tuntia.

Opetuksen lisääminen on Vuoriston mukaan oikea suunta, mutta määrä on liian vähäinen.

Liikenneturvan kanta on, että ajokortti-ikä tulisi säilyttää 18 vuodessa.

– Sille löytyy perusteita nuorten aivojen kehityksestä, ja 18 vuoden ikä on pitkälti käytössä muuallakin EU:ssa, Vuoristo perustelee.

Juttu jatkuu videon jälkeen.

Lue myös nämä artikkelit:

Lue myös:

    Uusimmat