Ajokorttiuudistuksen yksi tärkein tavoite on ollut autokoulun halpeneminen. Heinäkuussa voimaan tulevassa laissa pakollisen opetuksen määrä vähenee 48 tunnista 22 tuntiin.
– Nyt meidän autokoulun perushinta on yli tuhat euroa ja jos ajokorttilain asetuksessa sallitaan simulaattorien ja etäteoriatuntien vapaa käyttää, niin hinta tippuu varmaan alle tuhanteen euroon, arvioi koulutus-ja laatupäällikkö Sampsa Lindberg CAP-Group Oy:stä.
Oppilaat voivat vapaammin jatkossa valita itselleen sopivimman opetustavan esimerkiksi ottamalla teoriatunnit verkon kautta etänä tai suorittamalla osan ajotunneista simulaattorilla.
Ajokorttiuudistuksen myötä pakollisen opetuksen määrä vähenee ja tutkinnon merkitys kasvaa. Oppilaat voivat räätälöidä, kuinka paljon ja millaista opetusta tarvitsevat, jotta läpäisevät tutkinnon.
– Kyllä nyt tehdään perustavanlaatuista uudistusta. Ajokorttia suorittavan valinnanvapautta lisätään ja joustavuutta siihen. Voi valita itselleen sopivimmat tavat oppia, opetella ja harjoitella, toteaa johtava asiantuntija Tuire Simonen Trafista.
Trafin mukaan kuljettajantutkinto sen sijaan laajenee ja tiukkenee, jotta voidaan varmistaa uusienkin kuljettajien olevan osaavia ja turvallisia kuljettajia.
Digiopetus on ollut suosittua
Miika Juvonen on jo kokenut simulaattoriajaja, mutta tänään hän lähtee ajamaan ensimmäisen kerran autoa liikenteeseen. Simulaattori lähettää kouluttajalle raportin siitä, kuinka tunti sujui ja mikä oli vaikeaa eikä onnistunut.
– Mielestäni simulaattori on hyvä juttu. Olen voinut rauhassa harjoitella simulaattorissa eikä ole tarvinnut suoraan hypätä liikenteeseen, kun kaikki on ihan uutta. Valitsin tämän autokoulun juuri simulaattori- ja verkkoteoriatuntien vuoksi, sanoo Juvonen.
Miika on opiskellut teoriaa verkkotunneilla, jossa opettajan ollaan yhteydessä verkon kautta. Tunneilla voi olla jopa 50 oppilasta. Opettajaan ollaan yhteydessä Chatin kautta. Samalla opettaja voi varmistaa, että kaikki ovat oikeasti läsnä tunnilla, vaikkakin ovat fyysisesti muualla.
– Olen päässyt kodin kautta tekemään etäteorioita eikä ole tarvinnut aikatauluja suunnitella teoriatuntien mukaan. Jotkut lukiolaiset ovat suorittaneet teoriatunteja koulun myös hyppytuntien aikana, sanoo Juvonen.
CAP-autokoulut ovat olleet pilotoimassa uusia digitaalisia opetustapoja, joiden käyttäminen ei ole heikentänyt oppilaiden kuljettajantutkinnon läpäisemistä.
– Mitään merkittävää eroa ei ole siinä tutkinnon hyväksymisprosentissa niiden kesken, jotka suorittivat kurssin kokonaan autolla tai niiden välillä, jotka ajoivat ajotunneista puolet simulaatiossa, toteaa Lindberg.
Heinäkuun jälkeen pakollista on 10 tuntia ajo-opetusta, 4 tuntia teoriaa ja 8 riskikoulusta. Kuljettaja tutkinto keskittyy jatkossa osaamiseen, riskien hallintaan ja teoria sekä ajotesti pitenee.