Autoliitto varoittaa kevytperävaunuihin liittyvästä ajokorttiansasta. Ongelman voi selättää muutoskatsastuksella ja kärryyn liimattavalla tarralla.
Autoliitto kertoo tiedotteessaan, että yhä useampi kevytperävaunu rekisteröidään nykyään 750 kilon sijaan 825 kilon kokonaismassalle. Tästä johtuen B-ajokortin ajo-oikeus voi loppua yllättävän nopeasti.
Lain mukaan B-kortilla saa aina ajaa B-luokan vetoautoa, johon on kytketty enintään 750 kilon kokonaismassan kärry. Mikäli kärryn kokonaismassa ylittää mainitut 750 kiloa, saa sitä vetää B-kortilla vain ja ainoastaan siinä tapauksessa, että vetoauton ja peräkärryn kokonaismassojen summa ei ylitä 3 500 kiloa.
– Esimerkiksi isompien katumaasturien ja sähköautojen kokonaismassat ovat niin suuria, että 825 kilon perävaunun kanssa tuo 3 500 kilon raja ylittyy, eikä pelkkä B-kortti näin ollen enää riitä yhdistelmän ajamiseen, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen opastaa tiedotteessa.
Lue myös: Onko peräkärryssäsi tällainen vaijeri? Amatöörimoka voi johtaa katastrofiin
Ratkaisuna muutoskatsastus
Vesalainen kehottaa huomioimaan ajokorttivaatimukset jo peräkärryä hankkiessa. Mikäli oma ajokorttiluokka ei riitä 825 kilon kärryn vetämiseen suunnitellulla vetoautolla, kannattaa ostaa suosiolla vaunumalli, jonka suurin sallittu kokonaismassa on 750 kiloa.
Jos pihassa seisoo jo 825 kilon perävaunu ja ajokortti on käynyt riittämättömäksi esimerkiksi vetoauton vaihduttua raskaampaan, on perävaunu mahdollista muutoskatsastaa 750 kilon kokonaismassalle.
Vesalainen kertoo, että muutoskatsastusta varten tarvitaan perävaunun valmistajalta todistus uusista massoista sekä uusi valmistajan kilpi muuttuneilla massatiedoilla.
– Nämä saa yleensä valmistajalta muutamalla kympillä. Muutoskatsastus maksaa katsastusasemasta riippuen pääsääntöisesti 50-100 euroa, Vesalainen sanoo.
Autoliitto muutoskatsasti kokeeksi 825 kilon kärryn 750 kilon kokonaismassalle. Kärryyn ei tehty minkäänlaisia muutoksia, vaan katsastaja ainoastaan liimasi uudet massatiedot sisältävän tarran valmistajan kilven päälle.
Vesalaisen mukaan ongelma olisi ollut vältettävissä ajokorttilainsäädäntöä muuttamalla silloin, kun kevytperävaunujen rekisteröiminen aiempaa suuremmalle kokonaismassalle tuli mahdolliseksi.
– Ettei tällaista kikkailua tarvittaisi.
– Tarran liimaaminen perävaunun kylkeen ja muutaman kymmenen kilon ero suurimmassa sallitussa kuormassa tuskin tekevät täsmälleen saman perävaunun vetämisestä yhtään helpompaa tai vaikeampaa, Vesalainen hämmästelee.
Lue myös: Peräkärryavustin helpottaa peruuttamista niin paljon, että se tuntuu lähes huijaamiselta
Lähde: Autoliitto