Autot peräkärryineen, trailereineen ja asuntovaunuineen ovat varma kevään merkki. Vetoauton hankinnassa on kuitenkin hyvä kiinnittää huomiota vetokoukun lisäksi myös rekisteriotteessa kerrottuun kytkentämassaan sekä auton tehoon, käyttövoimaan ja vaihteistoon. Samalla kannattaa tarkistaa, millaisen kuorman vetämiseen oma ajokortti antaa oikeuden.
Monet autonvaihtoa harkitsevat pohtivat valintaansa myös vetokoukun näkökulmasta. Pelkkä vetokoukku ei silti tee autosta sopivaa vetoautoa, vaan on hyvä miettiä, millaisessa käytössä auto toimisi vetoautona ja kuinka raskasta kuormaa sillä vedettäisiin.
‒ Autoa hankittaessa kannattaa tarkistaa sen rekisteriotteesta suurin sallittu kytkentämassa, johon lasketaan peräkärryn paino sekä kuorman paino. Henkilöautoissa tämä sallittu kytkentämassa on jarruttomille peräkärryille tavallisesti alle 750 kiloa. Lisäksi auton rekisteriotteessa on mainittu peräkärryn aisapaino, joka kohdistuu vetokoukkuun, toteaa Kamuxin maajohtaja Tommi Iiskonmäki.
Jarruttoman peräkärryn oman ja kuorman painon on alitettava 750 kiloa, joten lastauksessa kannattaa olla tarkkana, ettei kärryyn lastaa ylikuormaa.
Useat kevytperäkärryt painavat itsessään jo noin 300 kiloa, joten kuormaa voi lastata korkeintaan noin 400 kilon edestä. Kevyemmän auton kytkentämassa taas on usein alle 750 kiloa.
‒ Monien voi olla vaikea arvioida, paljonko he voivat lastata kuormaa jarruttomaan kevytperäkärryyn, jotta se pysyy myös auton rekisteriotteen kytkentämassan alapuolella. Tähän auttaa tieto peräkärryn painosta sekä arvio kuorman painosta, vaikka lastattavia kappaleita yhteen laskien, Iiskonmäki vinkkaa.
– On tärkeää huomioida, miten pienen määrän tavaraa perävaunulla saa laillisesti kerralla kuljettaa. Monilla tuotteilla ei saa edes vaunun pohjaa kokonaan peittoon, totesi MTV Uutisille Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Ajokorttiluokalla on väliä
Siinä missä auton rekisteriote määrittää perässä vedettävän kokonaismassan, oma ajokorttiluokka määrittää sekä auton että sen perässä vedettävän kuorman yhteenlasketun kokonaismassan.
B-kortilla voi vetää jarrullista peräkärryä noin 1 500-2 000 kiloon saakka, mutta silloin auton ja vedettävän kuorman kokonaismassa ei saa ylittää 3 500 kiloa. B96-ajokortin omaavalla tämä kokonaismassa saa olla enimmillään 4 250 kiloa.
Katse tehoon, käyttövoimaan ja vaihteistoon
Vetoautossa on oltava myös riittävästi tehoa vetämiseen.
– Katumaasturi ja tila-auto sopivat vetoautoksi painavammalle kuormalle, kuten asunto- tai eläinkuljetusvaunulle. Käyttövoimista taas dieselpelit ovat suosittuja vetoautoina, koska niissä on enemmän vääntöä eli auton hevosvoimat saadaan käyttöön jo pienemmillä kierroksilla, myyntipäällikkö Mika Kautto Jämsän Kamuxilta toteaa.
Hänen mukaansa myös dieselin suhteellinen polttoaineenkulutus on pienempi kuin bensiiniautoilla, ja siksi ne sopivat isompimoottorisimpiin autoihin.
Kauton mukaan myös auton vetotavalla ja vaihteistoilla on merkitystä. Monet suosivat nelivetoautoja, jos kuorma on painava ja sitä vedetään ajoittain hankalissa olosuhteissa. Lisäpotkua liikkumiseen ja liikkeelle lähtöön tuovat nelivedon alennusvaihteet ja pyörälukot.
Lue myös: Suomalaiset autonostajat voi jakaa kolmeen ryhmään, mihin sinä kuulut? – "Heille auto on ensisijaisesti liikkumisväline"
Henkilöautojen B-ajokorttiluokissa on eroja
Peräkärryä voi vetää B-ajokortilla tietyin painorajoituksin:
- B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä perävaunu, jonka kokonaismassa on enintään 750 kg.
- B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä myös perävaunu, jonka kokonaismassa on yli 750 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi kuitenkin olla korkeintaan 3 500 kg.
- B/96-yhdistelmän ajokortilla saa kuljettaa sellaista ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja perävaunun kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kg mutta ei 4 250 kg. B96-yhdistelmän saamiseen tarvitaan ajokorttilupa.
- BE-luokan ajokortilla saa kuljettaa ajoneuvoyhdistelmiä, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3 500 + 3 500 = 7 000 kg
Lähde: Kamux, Trafi