Etu- vai takapenkille? Tämän auton kohdalla valinta on vaikea: "200 km/h ei tunnu missään"

Ladattava voimalinja sopii edustusautoon, oli sitten ratissa tai takapenkillä.

Joissain autoissa on vaikea valita kuljettajan ja kyytiläisen paikkojen väliltä.

Tähän kerhoon kuuluu ehdottomasti BMW:n uudistettu 7-sarja normipituisena luksusautona, tai pidempiakselisena mallina, mikä kustantaa reilun kymppitonnin lisää.

Mallimerkinnällä 745Le xDrive kutsutaan nelivetoista, kuutoskoneen ja sähkömoottorin yhdistävää ladattavaa pitkäakselista hybridiä.

Tarpeen mukaan erittäin sivistynyt ja hiljainen, tai vaivatta jouduttava voimalinja sopii tämän tason autoon luonteeltaan huomattavasti nelisylinteristä paremmin.

Aloitetaan takaa ja keskitytään elämään herroiksi.

Nelipaikkaiseksi sisustetun pidennetyn mallin takapenkillä viihtyisi koripallotähtikin, joskaan kokoa 44 suuremmat tennarit eivät tahdo mahtua etuistuimen alle. Ei hätää, sillä pelkääjän paikkaa voi joko siirtää napista eteen, tai taittaa sen selkämyksistä esiin jalkatuen supertason röhnötystä varten. Sähköisesti nousevat ja laskevat myös taka- ja sivulasien verhot.

Sähkömoottorin voimin kaupungin ruuhkassa uidessa tunnelma on rauhallinen. Selkänoja kallistuu ja pieluksessa on erityisen pehmeä pinta ja täyte. Kuljettajan sulkiessa oven, se imeytyy äänettömästi kiinni.

Ikävää ei ole kuskin perforoidusta nahasta valmistetulla ilmastoidulla, hierovalla ja kylkienkin puristusta sopivasti annostelevalla istuimellakaan.

Münchenistä kohti Tsekin rajaa aukeava Autobahn A92 on oivaa tannerta 7-sarjaankin istutetun uuden kolmilitraisen ja kuusisylinterisen hybridivoimalinjan testaamiseen. Polttomoottorin 286 hevosvoimaa ja 450 newtonmetriä riittävät pitkälle, mutta 113-hevosvoimaisen sähkömoottorin mahdollistama 394 hevosvoiman ja 600 newtonmetrin yhteissuorituskyky vielä pidemmälle.

Autolle luvataan vanhan saksalaisen herrasmiestavan mukaisesti 250 tuntikilometrin huippunopeus. Marzlingin kohdalla selväksi käy, että luksuslimusiini kulkee mittarin mukaan vielä 10 tuntikilometriä joutuisammin. 120–200 km/h nopeuksissa vauhti ei tunnu missään, ja auto on huomattavan hiljainen ja rauhallinen. Ilmajousitus imee itää kohti heikentyvän tien pinnan virheitä eleettömästi.

Huippunopeusalueen loppupäässä tien isommat aaltoilut tuntuvat jo, ja käsittämättömän paksukehäistä ohjauspyörää tulee puristettua keskittyneemmin.

Ajotuntuman kauneusvirhe löytyy nelipyöräohjauksen tuntumasta, jolle BMW voisi vihdoin tehdä ainoan oikean liikkeen – poistaa sen. Oikeutus ominaisuudelle tosin löytyy pitkää autoa hotellin pihan parkkiruutuun illalla käänneltäessä.

BMW 745Le A xDrive

Voimalinja: 2998 cm3, bensiini R6, 286 hv / 450 Nm. 113 hevosvoiman sähkömoottori. Yhteisteho 394 hv, 600 Nm. 8-portainen automaatti, neliveto.

Kiihtyvyys: 0–100 km/t, 5,2 s.

Akun kapasiteetti: 12,0 kWh, täyslatauksen nopeus 3,7 kW:n teholla 4,4 tuntia

Toimintamatka sähköllä: 49 km

Alustava yhdistetty kulutus: 2,3–2,1 l/100 km

CO2-päästöt: 55 g/km

Mitat: Pituus 5267 mm, korkeus 1479 mm, leveys 2169 mm, akseliväli 3210 mm, paino 2199 kg

Huippunopeus: 250 km/h (sähköllä 140 km/h)

Hinta: alkaen 123 925 euroa

Lue myös:

    Uusimmat