Honda teki kasvojaan kohottaneeseen CR-V:hen lukuisia uudistuksia: tärkeimpänä uusi vaihteisto ja moottoriversio.
Tykkäsimme
- Ajettavuus parantunut
- Modernista vaihteistosta
- Tiloista
Emme tykänneet
- Navigoinnin grafiikasta
- Kolhosta ohjaamosta
- Automaatin valitsimesta
Olemme me eurooppalaiset vain vaativia. Honda on joutunut parantamaan CR-V:n jousitusta, ohjausta, äänieristystä ja ohjaamoa; muualla maailmassa nykyinen CR-V on kelvannut sellaisenaan.
Toki vuosimallin 2015 CR-V on uudistunut muutenkin, ja suurimmat muutokset osuvat tekniikkaan. Tuttu 1,6-litrainen turbodiesel on saanut toisen ahtimen, ja samalla tehoa on nostettu 120:stä 160:een hevosvoimaan. Tulokas korvaa mallistossa vanhan 2,2-litraisen ja 150-heppaisen dieselin.
Kahden ahtimen avulla moottori toimii tehokkaammin ja jouhevammin. Pienempi ja muuttuvageometrinen ahdin aktivoituu alhaisella kierrosluvulla, ja saa auton reagoimaan herkemmin kaasuun. Keskikierroksilla hyödynnetään molempia ahtimia, ja suuremmilla kierroksilla enää vain suurempaa.
Ehkä vieläkin tärkeämpi uudistus on uusi 9-portainen automaattivaihteisto, joka korvaa jo vanhahtavaksi jääneen 5-portaisen. Useampi vaihde lisää CR-V:n käyttömukavuutta selvästi, ja myös polttoainetalous paranee. Toki taloudellisuus paranee jo sitäkin kautta, että uusi voimalinja on 65 kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Pelkän vaihteiston kohdalla painonsäästö on 35 kiloa. Uusi automaatti tulee tarjolle kesäkuusta alkaen.
Uutta tekniikkaa on tarjolla myös turvavarustepuolelle. Mielenkiintoinen lisä vaikkapa Helsingin ja Tampereen tai Turun väliä usein ajaville tai muuten paljon aikaa moottoritiellä viettäville on ennakoiva vakionopeudensäädin. Järjestelmän saa tosin lisävarusteena vain Executive-varustetasoon.
Näkokulma: Japanilaistenkin on satsattava Euroopassa vaihteistoihin
Koeajon jälkeen on helppo yhtyä maahantuojan arvioon, että jatkossa jopa yli puolet kaikista Suomessa myytävistä CR-V-malleista on uusia tehodieseleitä – olkoonkin että uuden koneen saa vain nelivedon yhteyteen.
CR-V on iso auto, ja sen paino varsinkin kuormattuna alkaa olla sitä luokkaa, ettei 120-heppainen diesel verry enää kovin liukkaaseen kulkuun. 160-heppainen versio tuntuu selvästi pirteämmältä. Ja ominaisuuksiltaan sekä suoritusarvoiltaan se on huomattavasti modernimpi kuin vanha 2,2-litrainen, jonka se siis korvaa.
Manuaalivaihteisto pelittää koneen kanssa hyvin yhteen, mutta ZF:n valmistama automaatti on niin vaivaton, että moni päätynee siihen.
Voimansiirrolla on Euroopassa enemmän merkitystä kuin muualla. Meidät on totutettu mukaviin automaatteihin sekä alhaisiin kulutuksiin. Plussat Hondalle tästä valinnasta.
---
Honda CR-V
Suomeen huhtikuussa 2015
Hinta avoinna
Malli 1.6 i-DTEC (160 hv) A. 4WD
Moottori 1 597 cm3 4-syl. turbodiesel
Teho 118 kW (160 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 350 Nm / 2 000 r/min
0–100 km/h 10,0 s
Huippunopeus 197 km/h
EU-kulutus 5,1 l/100 km
CO2-päästöt 134 g/km
Mitat pituus 4 605 mm, leveys 1 820 mm, korkeus 1 685 mm, akseliväli 2 630 mm, omamassa 1 718 kg
Tavaratila 589–1 669 l
Lisätietoa Honda Motor Europe Finland, www.honda.fi