Taustalla sähköautomarkkinoiden kireä kilpailutilanne.
Japanilaiset autojätit Honda ja Nissan neuvottelevat yhdistymisestä, jotta yhtiöt voisivat paremmin kamppailla Teslaa ja kiinalaisyhtiöitä vastaan sähköautomarkkinoilla, kertovat Financial Times ja japanilainen talouslehti Nikkei.
Uutiset yhdistymishankkeesta sinkauttivat Nissanin osakkeet yli 20 prosentin nousuun samalla kun Hondan osakekurssi putosi reilut kaksi prosenttia.
Nissanin suurimman osakkeenomistajan Mitsubishi Motorsin osakekurssi nousi 13 prosenttia.
Japanin suurimmat autovalmistajat
Honda ja Nissan ovat Toyotan jälkeen Japanin suurimmat autonvalmistajat. Yhtiöt sopivat jo viime maaliskuussa strategisesta yhteistyöstä sähköautojen valmistuksen saralla.
– Me keskustelemme yhteistyömahdollisuuksista monella eri alalla, ja nämä mahdollisuudet pitävät sisällään viimeisimmät uutiset, mutta mitään ei ole päätetty, Hondan edustaja sanoi uutistoimisto AFP:lle.
Financial Timesin mukaan Hondan ja Nissanin neuvottelut yhdistymisestä ovat vasta alkuvaiheessaan. Lehti arvioi, että yhdistyminen voisi johtaa merkittäviin henkilöstöleikkauksiin.
Japanilainen TBS-televisiokanava puolestaan kertoi, että yhtiöt olisivat kertomassa tarkemmin suunnitelmistaan jo ensi maanantaina.
Bloombergin analyytikon Tatsuo Yoshidan mukaan yhdistyminen hyödyttäisi lyhyellä aikavälillä ennen muuta vaikeuksissa ollutta Nissania, kun taas Hondaa yhdistyminen voisi hyödyttää pitemmällä aikavälillä.
Financial Timesin mukaan Honda ja Nissan muodostaisivat yhdessä maailman kolmanneksi suurimman autonvalmistajan Toyotan ja Volkswagenin jälkeen.
Kireä kilpailutilanne
Monet suuret autonvalmistajat ovat joutuneet vaikeuksiin sähköautomarkkinoiden kireän kilpailutilanteen takia, kun BYD:n kaltaiset kiinalaisvalmistajat ovat tulleet markkinoille.
Esimerkiksi Volkswagen harkitsee ensimmäistä kertaa historiassaan tehtaiden sulkemista kotimaassaan Saksassa.
Viime kuussa Nissan ilmoitti 9 000 työpaikan vähennyksestä. Yhtiö leikkasi myyntiennustettaan ja kertoi supistavansa maailmanlaajuista tuotantokapasiteettiaan 20 prosentilla. Nissanin toimitusjohtaja Makoto Uchida kertoi leikkaavansa oman palkkansa puoleen.
Kiina ohitti viime vuonna Japanin maailman suurimpana autojen vientimaana. Kiinan nousua on siivittänyt ennen muuta sen menestys sähköautojen tuottajana samalla kun hybridiautoihin keskittyneet japanilaiset ovat menettäneet markkinaosuuksiaan.
Honda ilmoitti toukokuussa tuplaavansa investoinnit sähköautojen tuotantoon. Myös Nissan on kertonut lisäävänsä sähköautojen tuotantoa.
Japanissa sähköauton ja polttomoottoriauton ominaisuuksia yhdistävät hybridiautot ovat olleet suosittuja. Vuonna 2022 niiden osuus automyynnistä oli 40 prosenttia samalla kun täyssähköautojen osuus jäi alle kahteen prosenttiin.
Länsi-Euroopassa täysin sähköisten autojen osuus myynnistä oli samaan aikaan 15 prosenttia ja Yhdysvalloissa reilut viisi prosenttia.