Alakouluikäisten lasten liikennevahingot ovat vähentyneet viime vuosina – näin lapset itse kommentoivat koulutietään

2:20img
9-vuotias tyttö jäi kuorma-auton alle suojatiellä Espoossa – tällainen oli onnettomuusristeys
Julkaistu 10.08.2021 10:02

MTV UUTISET – STT

Turvallisuutta voitaisiin Liikenneturvan mukaan parantaa edelleen laskemalla ajonopeuksia kaupungeissa.

Lasten liikenneturvallisuus on kehittynyt viime vuosina Suomessa hyvään suuntaan, kertoo Liikenneturva. Esimerkiksi 7–12-vuotiaiden kuolemaan johtaneet tieliikenneonnettomuudet ovat nykyisin erittäin harvinaisia.

Vuosina 2018–2020 keskimäärin yksi alakouluikäinen lapsi on kuollut vuosittain liikenneonnettomuudessa, kertoo Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen.

– Yksikin on liikaa tietysti, mutta tässä ikäryhmässä aletaan olla hyvin lähellä meidän tavoitettamme eli nollaa liikennekuolemaa.

Vuosittain keskimäärin 150 alakouluikäistä on loukkaantunut tieliikenteessä viimeisen kolmen vuoden aikana.

– Molemmissa pitkän ajan kehitys on positiivinen. Sekä loukkaantumiset että liikennekuolemat pikkuhiljaa laskevat, Anteroinen sanoo STT:lle.

Vuonna 2011 kuoli kolme alakouluikäistä lasta tieliikenneonnettomuuksissa ja noin 250 loukkaantui. Vuosittaiset vaihtelut ovat kuitenkin suuria.

Liikenneturva arvioi, että hyvään kehitykseen on vaikuttanut muun muassa liikennekasvatus, jota lapsi saa päiväkodissa ja koulussa.

Lue myös: Näin pelottavalta liikenne näyttää pienen koululaisen silmin – osaatko valmentaa lapsen koulutielle?

Poliisi ehdottaa yli- ja alikulkuja

Petrattavaa sen sijaan on Liikenneturvan mukaan esimerkiksi liikenneympäristössä.

– Alhaisemmat ajonopeudet pitäisi saada yhä useampaan kaupunkiin, sinne missä ihmiset liikkuvat, Anteroinen sanoo.

Myös poliisi korostaa nopeuksien merkitystä. Liian suuret tilannenopeudet aiheuttavat riskejä lapsille. Toinen riskitekijä on se, ettei suojatiesääntöjä noudateta.

Poliisitarkastaja Kari Onninen Poliisihallituksesta painottaa myös tarkkaavaisuutta.

– Kaikessa toiminnassa tarkkaavaisuus on se kovin juttu ja se koskee kaikkia tienkäyttäjiä.

Vaarallisimmat tilanteet syntyvät Onnisen mukaan yleensä silloin, kun autoilijat, pyöräilijät ja jalankulkijat liikkuvat samassa tasossa.

Turvallisuutta voitaisiinkin parantaa rakentamalla lisää ylikulkuja ja alikulkuja kevyelle liikenteelle.

– Kunnilla on hyviä suunnitelmia liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Toivottavasti niiden toteuttamiseen on rahaa ja mahdollisuuksia, Onninen sanoo STT:lle.

"Aikuiset katsovat kännyköitä"

Uudet ekaluokkalaiset ovat aloittamassa tällä viikolla koulutietään. Liikenneturva perää aikuisilta vastuuta lasten koulureitin turvallisuudesta.

Liikenneturva on kysynyt 1.–4.-luokkalaisilta lapsilta, miten he kokevat koulutiensä ja millaisia toivomuksia heillä on aikuisille. Opettajat kirjasivat kouluissa ylös yli 700 lapsen mielipiteet.

Ykkösasiaksi lapset nostivat turvallisen tien ylittämisen.

– Lapset kokivat, että autoilijoilla on liikaa nopeutta ja he katsovat kännyköitä ajaessaan, kertoo Liikenneturvan Anteroinen.

Poliisi aikoo valvoa liikennettä taajamissa koulujen alkaessa.

Lue myös: Koulujen syyslukukausi alkaa tällä viikolla – Tampereella ja Kajaanissa kouluun jo tänään

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus