Vaikuttaa siltä, että todella hyvät tarjoukset todella tekevät meistä ääliöitä!
Jos olet töissä kaupassa alennusmyynnin aikaan, saatat jo tietää, että alennuksia metsästävät shoppaajat eivät aina ole sieltä mukavammasta päästä. Nyt ihmisten käytöksestä hyvien tarjousten läsnäollessa on tehty myös tutkimus, joka vaikuttaisi vihjaavan, että tarjoukset todella tekevät meistä ääliöitä, kertoo IFLScience.com.
British Columbia -yliopiston selvityksen mukaan hyviä tarjouksia hakevat ihmiset kohtelevat asiakaspalveluita vähemmän inhimillisesti.
Tutkijat havainnoivat ihmisiä ja vertailivat, miten heidän käytöksensä muuttui, jos he asioivat halpoja tarjouksia tarjoilevissa liikkeissä. Tulosten mukaan niin sanottua hyvää diiliä metsästävien ihmisten aivot näkivät erityisen edullisten liikkeiden asiakaspalvelijat vähemmän ihmisinä toisiin kauppoihin verrattuna.
Tutkijoiden mukaan ero tavassa kohdella asiakaspalvelijaa voi olla niin hienovarainen, että sitä on vaikeaa huomata.
Osallistujia tutkittiin monissa kokeissa. Yhdessä kokeessa asiakkaat asioivat nettikeskustelussa töykeän asiakaspalvelijan kanssa, ja saivat rankaista tätä lähettämällä palautteen. Jos asiakas oli ”hintatietoisessa mielentilassa” hän antoi kurinpitotoimiin johtavan palautteen asiakaspalvelijasta 18 prosenttia todennäköisemmin kuin muut.
Toisessa kokeessa verrattiin halpalentoyhtiö Ryanairin palautteita lentoyhtiö Lufthansan saamiin palautteisiin. Ryanairin palautteissa oli huomattavasti vähemmän inhimillistäviksi luokiteltuja sanoja, vaikka palaute olisi liittynyt laatuun. Koehenkilöille myös näytettiin kuvia lentohenkilökunnasta sekä neutraalissa asussa että Ryanairin ja Lufthansan asuissa. Ryanairin henkilökunnan jäsentä kohtaan osoitettiin huomattavasti vähemmän ihmisystävyyttä.
– Luulen, että useimmat kuluttajat, myös minä itse, syyllistyvät tähän jossakin vaiheessa, tutkimusta tehnyt Johannes Boegershausen kommentoi.
Boegershausenin mukana inhimillisyys ja toisen näkeminen tasavertaisena ihmisenä ei kuitenkaan vaatisi paljon.
– Jokaisella on oikeus tulla ajatelluksi ihmisenä.
Selvitys julkaistiin Journal of Consumer Psychology -lehdessä.
Lähde: Iflscience.com
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.