MTV Urheilun F1-toimitus listaa jokaisen ajetun osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden kolmas kisa, Kiinan GP päättyi Mercedeksen Lewis Hamiltonin ja Valtteri Bottaksen juhliin.
Hamilton ohitti Bottaksen kilpailun startissa ja jyräsi vastustamattomasti voittoon Shanghaissa. Kolmas oli Ferrarin Sebastian Vettel, joka hyötyi jälleen tiimipäätöksestä tallikaverinsa Charles Leclercin tappioksi.
Kimi Räikkönen oli Alfa Romeolla komean kisan jälkeen yhdeksäs.
LUE MYÖS NÄMÄ:
Näkökulma: Valtteri Bottas antoi viimein vahvistuksen – ylitsepääsemätön vuori sittenkin kiivettävissä
Sebastian Vettel hyökkäsi toimittajia vastaan – kommentoi tallimääräyskohua erikoisella tavalla
Valtteri Bottas nosti esiin mielenkiintoisen yksityiskohdan: "En tiedä, mitä siinä olisi pitänyt tehdä"
TOPIT:
1. Valtteri Bottas ja Lewis Hamilton
Suomi sai sunnuntaina uuden eduskunnan lisäksi uuden F1-tähden. Näin voidaan julistaa, sillä Valtteri Bottas antoi ensimmäistä kertaa tällä kaudella todellisen näytteen tasostaan Lewis Hamiltonia vastaan. Kahdessa ensimmäisessä kisassa aina toinen on joutunut jonkin haittatekijän hidastamaksi, mutta nyt Valtteri iski lauantaina pöytään kaksi häikäisevää aika-ajokierrosta ja piti kisassa täysin vertailukelpoista vauhtia. Valitettavasti Hamiltonin parempi lähtö ratkaisi kisan. MM-taistelu käydään silti vahvasti tämän kaksikon välillä – se alkaa näyttää selvältä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
2. Charles Leclerc
Pieni mies Monacosta on saanut koko Maranellon sekaisin. Tallipäällikkö Mattia Binotto virnuili vielä perjantaina, että hänellä on käsissään ”luksusongelma” Leclercin haastettua ykköskuskiksi julistetun Sebastian Vettelin kahdessa avauskisassa. Kohta tämä ruhtinaskunnan jalokivi laittaa Ferrarin marssijärjestyksen uusiksi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Kimi Räikkönen
Vaikka 53 osakilpailun putki aika-ajon kolmososioon yltämisestä katkesi Kiinassa, Kimin vauhti kisassa oli taas todella vakuuttavaa. Ja ennen kaikkea ne päättäväiset ohitukset! Neulansilmämutkat olivat täysin Räikkösen maaperää, sen saivat todeta sekä Red Bullin onneton Pierre Gasly, Renault’n Nico Hülkenberg että Haasin Kevin Magnussen ja Romain Grosjean. Pelko siitä, että mestarin maine jotenkin kärsisi hänen joutuessaan keskikastin kuskien haastamaksi vastaavalla kalustolla, on osoittautunut täysin turhaksi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
4. Renault
Matka kärkitaisteluun on vielä häpeällisen pitkä eikä Renault ole luotettavuudeltaan vielä lähelläkään sitä, missä se pitäisi jo tällä kokemuksella olla. Siitä huolimatta neljännen lähtörivin valtaaminen ja Daniel Ricciardon seitsemäs sija antavat jotain toivoa tulevasta. Renault ei yksinkertaisesti voi isona tehdastiiminä käydä taistelua huomattavasti pienimuotoisemmin operoivien Haasin ja Alfa Romeon kanssa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
5. Alexander Albon
Lauantain harjoitusten raju ulosajo pilasi käytännössä koko viikonlopun, mutta silti tulokaskuski onnistui vääntämään itsensä toisessa kisassa peräkkäin MM-pisteille. Tötöilyn voi laittaa kokemattomuuden piikkiin, ja rysäys näytti tosissaan hävettävän brittiläisthaimaalaista nuorukaista. Suunta on silti oikea. Daniil Kvjatin piti olla tällä kaudella Toro Rosson ykkösmies pisteille yltämisessä, mutta torpedo syylistyi jälleen lähtökolariin Kiinassa. Albonin tarjoama haaste saattaa tätä menoa päättää venäläisen uran lopullisesti.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
FLOPIT:
1. Ferrari
Punaisten suurimmaksi synniksi täytyy alkuun mainita se, että Mercedeksen ylivoimainen MM-johto on täysin heidän vikansa. Bahrainissa Ferrari oli radan nopein auto, mutta moottorin karmeat luotettavuusongelmat ovat pilaamassa koko kauden – niin tiimiltä itseltään kuin koko F1-fanikunnalta. Tallipolitiikka tulee vasta toisena asiana Ferrarin syntilistalla. Charles Leclercia ei voi loputtomiin pitää Sebastian Vettelin renkipojan asemassa. Saksalaisen eräpallot alkavat nyt käydä vähiin, ja jos häntä suositaan vielä useamman kerran täysin perusteettomilla ratkaisuilla, Ferrarin talven aika tuulettunut varikkotila alkaa käydä ilmapiiriltään taas todella ahdistavaksi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
2. Haas
Upea hevonen yhdellä kierroksella, täysi luuska kisamitassa. Tällä tavalla voisi amerikkalaistallin autoa kuvata. Aika-ajoissa Haas on yltänyt kahden kuskinsa Kevin Magnussenin ja Romain Grosjeanin voimin kahdesti kuudenteen lähtöruutuun ja viisi kertaa kuudesta kärkikymmenikköön. Siitä huolimatta koossa on vasta Magnussenin Australiassa tuomat kahdeksan pistettä. Kimi Räikköstä vastaan kaksikko oli Kiinassa täysin helisemässä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Lance Stroll
Seitsemäs peräkkäinen karsiutuminen aika-ajon ykkösosiossa alkaa näyttää jo todella pahalta. Vielä viime kaudella Stroll osoitti merkkejä, että rikkaan isipapan rahoilla leikkivän pojan sijaan kyseessä olisi ihan oikea kisakuski. Nyt alamäki alkaa vaikuttaa todella huolestuttavalta. Varsinkin, kun Lance Stroll osoittaa hyvin nopeita kyllästymisen merkkejä heti vastoinkäymisten ilmetessä. Kilpa-ajajan sielu puuttuu hänestä kokonaan.
4. Pierre Gasly
Kiinan viikonloppu meni sentään vähän parempaan suuntaan, vaikka vielä Gasly on kaukana siitä tasosta, jota Red Bull häneltä odottaa. Viides lähtöruutu olisi kohtuullinen suoritus, jos eroa ilman viimeistä ajokierrosta vaille jääneeseen tallikaveriin Max Verstappeniin ei olisi tullut karmeaa 0,8 sekuntia. Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, Gaslylla on korkeintaan Azerbaidzhanin ja Espanjan kisat aikaa näyttää osaamisensa. Sen pidemmälle Helmut Markon pinna ei veny, vaikka Red Bullin korvaajaehdokkaiden lista olisi kuinka typistynyt.
5. Antonio Giovinazzi
Jotain pitäisi tapahtua myös Kimi Räikkösen tallikaverin suunnalla. Ferrarin moottoriviat ovat mystisellä tavalla riivanneet tähän asti vain Giovinazzia, mutta silloin kun auto liikkuisi, italialainen ei saa siitä juuri mitään irti. Giovinazzi nosti ennen kauden alkua Räikkösen itselleen hyväksi mittatikuksi. Nyt sitä vertailukohtaa sitten tulee.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.