Entinen F1-jätti toivoo olevansa taas suuruuden kynnyksellä: McLarenin kausi alkaa uudesta tilanteesta – "Viimeinen loikka on vaikein"

26.08220446
ullstein bild - Melzer/ All Over Press
Julkaistu 10.03.2020 06:30
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

MTV Urheilu käy läpi kaikkien tallien asetelmat uuden F1-kauden kynnyksellä. Tässä jutussa vuorossa on McLaren.

McLaren F1 Team

Kauden 2020 kuljettajat: Carlos Sainz (55), Lando Norris (4)
Tallipäällikkö: Andreas Seidl
Moottori: Renault
Debyytti MM-sarjassa: 1966
Valmistajien MM-tittelit: 8
Kuljettajien MM-tittelit: 12
Kisavoitot: 182
Sijoitus 2019: 4:s

McLaren on yksi F1-historian menestyneimmistä ja tunnetuimmista talleista. Tämä maine oli koetuksella Honda-yhteistyön vuosina 2015–2017, jotka sujuivat suorastaan murheellisesti, mutta nyt McLaren on luonut nahkansa uudelleen.

Kaudella 2018 Renault'n moottoreihin siirtynyt talli teki viime kaudella huiman harppauksen eteenpäin ja nousi MM-sarjassa neljännelle sijalle, niin sanotun keskikastin ykköseksi. Taakse jäi jopa Renault'n oma tehdastalli.

McLarenille pestatut Carlos Sainz, 25, ja F1-debytantti Lando Norris, 20, keräsivät itse asiassa jo kesätaukoon mennessä enemmän pisteitä kuin Fernando Alonso ja hänen kulloinenkin tallikaverinsa kertaakaan vuosina 2015–2018.

Tulevana viikonloppuna alkava F1-kausi 2020 on Andreas Seidlin johtamalle tallille kolmas ja viimeinen Renault'n siivittämänä. Vuoden päässä odottaa paluu Mercedeksen moottoriasiakkaaksi, ja McLarenilla on kaikki edellytykset lähteä vuonna 2021 alkavalle uudelle aikakaudelle keskikastin kuninkaana.

Kilpailu on kuitenkin äärimmäisen kovaa. Monien asiantuntijoiden papereissa McLaren käy taistelua nelossijasta ennen muuta Racing Pointia mutta myös Renault'ta vastaan.

– Viime vuonna keskikastin suola oli se, että koskaan ei etukäteen tiedetty, kuka tulee menestymään. Toivon, että tämä jatkuu tällä kaudella. Nelossija on McLarenille jo pieni voitto. Palkintokorokesijoitus voi onnistua yllätyksellisissä kisoissa, mutta normaaliolosuhteissa se on vaikeaa, C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen ennakoi.

Vaikka talli taisteleekin nelossijasta kynsin hampain, perinteet velvoittavat yhä parempaan. Mercedeksen moottoreihin palaaminen luo vuoden päähän positiivista odotusarvoa, mutta Oikarinen muistuttaa, ettei kärkitallien tavoittaminen tule olemaan helppoa.

– Viimeinen loikka on vaikein loikka. Nyt on päästy tiettyyn pisteeseen, ja tästä eteenpäin pääseminen vaatii valtavan määrän työtä. Viime vuonna Sainz ajoi erinomaisen kauden, Norris erinomaisen debyyttikauden, mutta tälle kaudelle odotukset vain kasvavat.

Formula ykkösten Australian GP:n ensimmäiset vapaat harjoitukset ajetaan perjantaina 13. maaliskuuta, kisa on edessä sunnuntaina 15. maaliskuuta. C More esittää kaikki ajotapahtumat. Niki Juuselan ja Ossi Oikarisen McLaren-keskustelun voit katsoa kokonaisuudessaan jutun yläreunassa olevalta videolta.

Muut jo julkaistut talliesittelyt

Renault

AlphaTauri

Racing Point

Alfa Romeo

Haas

Williams

Tuoreimmat aiheesta

F1