Viinakärryt ja autot notkuvat jälleen Viron viinatuliaisia, jollei Suomen haittaveroja suhteuteta etelänaapurin veropolitiikkaan, etujärjestöt Suomessa pelkäävät.
Alkoholiveroaan aiemmin tiukasti nostanut Viro aikoo suitsia Latviaan suuntautuvaa viinarallia ja on ilmoittanut laskevansa omaa alkoholinveroaan 25 prosenttia heinäkuun alussa.
– Viro menetti alkoholiverotuloistaan kolmanneksen viime vuonna, pääasiassa Latvialle. Kyllähän tässä on selkeä analogia Suomeen, jossa alkoholiveroa on nostettu kahtena peräkkäisenä vuonna, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto sanoo.
– Haittaveroja täytyy suhteuttaa siihen, mitä lähialueilla tapahtuu. Muuten yksityinen matkustajatuonti lähtee taas roimaan kasvuun. Menetetään alkoholiverotuotot, mutta haitat saadaan kyllä Suomeen, hän jatkaa.
Samoilla linjoilla on Panimoliitto, joka otti Viron alkoholiverolinjaan kantaa maanantaina ja suuntasi viestinsä hallitusneuvottelijoille.
– Veroja ei voida oluen osalta korottaa, jos haluamme hillitä tuonnin voimakkaampaa kasvua, Panimoliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen sanoo tiedotteessa.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mukaan matkustajatuonti oli vuonna 2017 sataprosenttisena alkoholina mitattuna 6,9 miljoonaa litraa ja 7,1 miljoonaa litraa viime vuonna. Tuonti oli edelleen pitkän ajan keskiarvoa alempi, sillä tuonti on 15 vuoden aikana ollut keskimäärin noin 7,9 miljoonaa litraa.
Nykyisin reilu puolet kaikesta tuontialkoholista tuodaan Suomeen Virosta.
Tutkija säilyttäisi maltin verolinjauksissa
THL:n erikoistutkija Thomas Karlsson näkee tilastoista, että alkoholin hinnan ja tuonnin välillä on yhteys. Kun Viro esimerkiksi korotti oluen veroa 70 prosenttia heinäkuussa 2017, se näkyi selvästi laskevana matkustajatuontina.
Tämä ei kuitenkaan saa tutkijaa uskomaan, että suomalaiset ryntäisivät Viron viinakaupoille heti heinäkuun alussa, jolloin veroalen on määrä tulla voimaan.
– On selvästi nähtävissä, että alkoholin merkitys ulkomaanmatkailussa on laskenut viimeisen 15 vuoden aikana.
– Tämä on kuitenkin jatkuvaa tasapainoilua. Ei täällä kuitenkaan hamaan tappiin asti voida alkoholin verotusta nostaa ja kuvitella, ettei sillä ole vaikutusta matkustajatuontiin.
Karlsson sanoo, että matkustajatuonnin muutoksia on hankala ennakoida. Päätöksentekijän asemassa hän kuitenkin seuraisi tilannetta rauhassa.
– Meillä on vuosia tehty viikoittain 500 haastattelua, jossa kysytään suomalaisilta, kuinka paljon he ovat alkoholia tuoneet kotiin edellisen kahden viikon aikana. Aika nopeasti se siellä aikasarjoissa näkyy, jos matkustajatuonti alkaa lisääntyä.