MTV Sportin F1-asiantuntijat Toni Vilander ja Mika Salo näkevät Fernando Alonson ympärille kehkeytynyttä onnettomuuskeskustelussa erikoisia piirteitä.
Alonso jää pois reilun viikon päästä Australiassa ajettavassa formula ykkösten kauden avauskilpailusta. McLaren-kuski loukkaantui Barcelonan toisen testiviikon ulosajossa, jonka jälkeen tallin tiedotus ja onnettomuudesta liikkuneet huhut ovat kertoneet hyvin eri totuutta.
– Ongelma siinä oli, että McLarenilta tuli niin voimakas ja ehdoton pressitiedote. Sitten taas kaikki muiden kommentit, silminnäkijät ja kuvat puhuvat ihan toista, Vilander sanoo.
– On lähes ennenkuulumatonta, että kun on noin kokenut kuljettaja, varikolta ulostulokierros ja sitten tulee tuulenpuuska ja auto lähtee irti. Kulma, jossa hän osuu seinään, ja nopeus eivät ole mistään formula ykkösten historian vaarallisimmasta onnettomuudesta. Sitten kolme yötä sairaalassa ja ensimmäinen kilpailu jää väliin. Siinäkin yhtälössä on niin monta ihmeellistä asiaa, Vilander jatkaa.
F1-uransa jälkeen useita GP-kisoja tuomaroinut Mika Salo on hänkin ihmeissään asioiden kulusta.
– Vaikea sanoa mitään, kun en ollut paikalla ja olen ihan huhujen varassa niin kuin muutkin. Ehkä se totuus tulee jossain välissä ilmi, mutta oudolta vaikuttaa kieltämättä.
Salon mukaan tallit eivät ole hänen tietääkseen koskaan painostaneet ulosajossa kolhuja saanutta kuljettajaa takaisin rattiin ennen kuin tämä on itse valmis siihen.
– Ei ole koskaan ollut niin. Minullakin on ollut isoja mällejä formula ykkösissä ja kyllä lääkärit ovat aina sanoneet, että saat ihan itse päättää, ajatko vai et. He voivat kyllä kertoa tiimille, että et halua ajaa, mutta kyllä minä olen aina sinne ajamaan päätynyt, Salo virnistää.
Vilander uskoo, että varhaisessa vaiheessa tehty päätös Melbournen kisan unohtamisesta johtuu osittain siitä, että kyseessä on korkean profiilin F1-kuski.
– Tässä korostuu myös Alonson asema. Jos siinä olisi joku nuori kuski, päätöstä viivästytettäisiin lähelle Australian kisaa eikä se ei olisi niin ehdoton. Alonso pystyy myös itse vahvistamaan lääkäreiden kommenttia ja silloin kaikki rahalliset asiat jäävät voimakkaammin taakse, Vilander toteaa.
Salo sanoo, että Kansainvälinen autoliitto FIA on tehnyt vuosien varrella äärettömän paljon työtä turvallisuuden parantamiseksi, mutta kaikelta ei vain voi suojautua. Yllätyksiä voi tapahtua koska tahansa. Esimerkiksi Jules Bianchin viime lokakuun ikävässä turmassa kaukana radasta romua siivonneen traktorin perässä ollut pieni koukku teki törmäyksestä entistä vakavamman.
– FIA on tehnyt hienoa työtä turvallisuuden eteen ja siihen käytetään uskomattomat määrät rahaa ja voimia, että noista laitteista tehdään koko ajan turvallisempia - eikä pelkästään formula ykkösistä, Salo vakuuttaa.
Katso myös MTV Sport -raadin ensimmäinen osio, jossa Kimmo Porttila, Toni Vilander ja Mika Salo puhuvat Falunin MM-hiihdoista. Salo paljastaa myös, mitä ilkeää hän teki kerran tiimikaverinsa onnenamuleteille.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.