Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinta viime marraskuisesta Saaristomerellä tapahtuneesta Finnlinnesin matkustaja-aluksen Finnswanin ja maantielautta Merguksen vaaratilanteesta on valmistunut.
Molemmat alukset joutuivat tekemään voimakkaan väistöliikkeen, jonka ansiosta yhteen törmäämiseltä vältyttiin.
Alusten välinen etäisyys oli pienimmillään vain noin kolmekymmentä metriä.
Lue lisää: Otkes tutkii Turun saaristossa tapahtuneen läheltä piti -tilanteen – äkkiväistö ehkäisi kahden aluksen törmäyksen
Otkes on antanut tilanteeseen liittyen neljä uutta suositusta sekä toistanut yhden vanhan.
Suositukset koskevat turvallisuusyhteistyötä eri toimijoiden välillä, valvontaa ja tiedon jakamista, operatiivisia toimintamalleja, riskiarvioita ja tietojärjestelmiä, liikenneilmoituskäytäntöjä sekä ohjaamo- ja komentosiltaergonomiaa.
Päällikkö hoiti useaa tehtävää yhtä aikaa
Otkesin mukaan Naantalin väylällä kohtaaminen on yleistä, mutta niiden riskejä ei ole kunnolla tarkasteltu.
Tutkinnan mukaan väylän käyttäjät luottavat vakiintuneisiin käytäntöihin: maantielautat väistävät yleensä isoja aluksia.
– Suomeen täytyy saada esimerkiksi Ruotsin mallin mukainen järjestelmä, joka ohjaa samoilla väylillä säännöllisesti liikennöiviä varustamoja keskustelemaan keskenään sekä toimintaa ohjaavien ja valvovien viranomaisten kanssa, toteaa OTKESin johtaja professori Veli-Pekka Nurmi.
Otkesin mukaan Merguksen päällikkö hoiti useampaa tehtävää yhtä aikaa.
– Tähystäjän käyttöä sekä maantielauttojen ja yhteysalusten lähtöilmoitusten tekoa esimerkiksi vaaditaan vain huonossa säässä. Liikaa vaaratilanteisiin ja mahdollisiin onnettomuuksiin myötävaikuttavia tekijöitä jää nyt harkinnanvaraisiksi ja tähän haluamme puuttua suosituksillamme, toteaa tutkinnanjohtaja Esko Värttiö.