Alusvaatebrändi palkkaa mallinsa sokkona: "Tapaamme vasta kuvauspäivänä" – taustalla halu muuttaa maailmaa

shutterstock_753295480
shutterstock
Julkaistu 25.07.2020 10:01

Maria Aarnio

maria.aarnio@mtv.fi

Alusvaateyritys harrastaa "anti-castingia", jossa mallit palkataan sokkona, ilman mittoja tai valokuvaa.

Sanasta "alusvaatemalli" nousee mieleen välittömästi useita, usein stereotyyppisiä mielikuvia. Nyt eräs brändi haluaa muuttaa maailmaan, kertoo Metro.

"Se ei ole erilaista tai 'mahtavaa'"

Mallien valintaa kutsutaan englanninkielisellä termillä "casting". The Underargument -yritys harrastaa "anti-castingia" – siis castingin vastakohtaa. Yritys palkkaa sokkona malleja, joilla ei ole lainkaan kokemusta mallina toimimisesta.

– Koemme, ettei erilaisten naisten esitteleminen The Underargumentin kautta ole mitään, mistä pitäisi olla ylpeä. Se ei ole erilaista tai "mahtavaa". Senhän pitäisikin mennä niin, yritys kuvaa sivullaan.

Tapaavat vasta kuvauksissa

Hakuprosessin aikana yritys ei halua nähdä hakijan kuvaa tai tietää hänen mittojaan.

– Sivullamme näkyvät naiset on kaikki valittu sen tarinan perusteella, jonka kukin heistä päätti jakaa kanssamme. Valitsemme heidät ennen kuin tiedämme, miltä he näyttävät, tapaamme vasta kuvauspäivänä, brändin vuonna 2015 perustanut Maïna Cissé kuvailee.

Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.

Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.

Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.

Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.

Työtä haetaan kirjoittamalla essee

Hakeakseen työtä mallin tulee vain kertoa tarina, joka liittyy brändin olemassa oleviin tai tuleviin mallistoihin ja niiden teemoihin, joita ovat esimerkiksi "seksikkään puolesta, seksismiä vastaan".

Tarinan tulisi olla ainakin 500 sanaa pitkä, vaikka laatu korvaakin yrityksen mukaan määrän.

Cissélle itselleen alusvaatteet ovat voimauttavia, ja hän toivookin, että The Underargument voisi tuottaa samanlaisia kokemuksia muille.

–Toivon, että oman yksilöllisyytesi hyväksymällä löydät ja täytät tarkoituksesi. Maailma tarvitsee juuri sinun ainutlaatuisia lahjojasi, jotta siitä tulisi parempi paikka.

LUE MYÖS: Luksusmerkin uudessa kampanjassa poseeraa 18-vuotias Ellie, jolla on Downin oireyhtymä – kuvasta Guccin tilin suosituin

Lue lisää lifestyle-aiheista!

Lähteet: Metro.co.uk, Theunderargument.com

Tuoreimmat aiheesta

Alusvaatteet