Mahjong-pelin uudistus on aiheuttanut närää. Tapahtuneesta kertoo Fox News.
Dallasilainen, marraskuussa 2020 perustettu The Mahjong Line -yritys joutui toimintansa alkumetreillä kritiikin kohteeksi, kun se uudisti Kiinasta lähtöisin olevan mahjog-pelin symboleita. Yrityksen myymissä peleissä symboleita ja merkkejä oli korvattu kirsikoilla, kuplilla ja salamoilla. Pelitiilet olivat neonvärisiä.
Firman perustajat ovat kolme valkoihoista naista. Sosiaalisessa mediassa heitä alettiin paheksua, koska monen mielestä kiinalaisten merkkien poistamisen myötä pyyhkiytyi pois osa pelin kulttuurisesta merkityksestä.
Erityisesti paheksuntaa herätti nettisivuilta löytynyt teksti, jossa yrityksen perustajat kertoivat halunneensa antaa pelille ”kunnioittavan piristyksen”. Tuo teksti on sittemmin poistettu verkkosivuilta, mutta siitä on julkaistu kuvakaappauksia Twitterissä.
LUE MYÖS: Kauneusbrändi nimesi poskipunan Anne Frankin mukaan – sai aikaan someraivon: "Mitä he ajattelivat?"
Somessa paheksuttiin
Monet sosiaalisen median käyttäjät paheksuivat muutoksia.
– Minun kulttuurini kuuluu maailman vanhimpiin sivilisaatioihin. Se on tuhansien vuosien traditioiden ja historian tulosta. Kulttuurini ei ole halpa värityskirja, jota voi täyttää tai ”tehdä nätimmäksi” joidenkin etuoikeutettujen teinien standardeilla mitattuna, kirjoitti kuvakaappauksen jakanut twitter-käyttäjä @JeremyLee.
Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.
CNN:n mukaan yrityksen verkkosivuilla olisi aiemmin lukenut, että yksi yrittäjäkolmikosta, Kate LaGere, halusi uudistaa peliä, koska symbolit eivät kuvastaneet sitä iloa, jota hän sitä ystäviensä kanssa pelatessaan koki. Symbolit ja merkit eivät myöskään kuvanneet hänen tyyliään ja persoonallisuuttaan.
Jos tviitti ei näy, voit katsoa sen täältä.
– Mitä täällä oikein tapahtuu? Kolonialistit Annie, Bianca ja Kate ovat keksineet uuden ja parannellun pelin, joka joskus tunnettiin nimellä mahjong, mutta joka on nyt reflektio heidän yksilöllisestä tyylistään ja hauskanpidostaan. Tämä on oppikirjaesimerkki kulttuurisesta omimisesta, joten oikein hyvää vuotta 2021 kaikille, kommentoi eräs käyttäjä.
LUE MYÖS: Vogue joutui somemyrskyn silmään "hulluusnumeronsa" kansikuvan vuoksi: "Asiatonta monella tasolla"
Yritys pyysi anteeksi, mutta myy pelejä edelleen
Tiistaina The Mahjong Line julkaisi verkkosivuillaan ja sosiaalisessa mediassa anteeksipyynnön, jossa kerrottiin, että yritys oli perustettu ”vilpittömin aikein” ja rakkaudesta amerikkalaiseen mahjongiin, jolla on Yhdysvalloissa pitkät perinteet.
– Tarkoituksemme oli inspiroida ihmisiä ja saada uusi sukupolvi innostumaan pelistä. Myönnämme, että emme onnistuneet osoittamaan kunnioitusta pelin kiinalaisille juurille. ”Piristämisestä” puhuminen tuntui monista pahalta ja olemme tästä syvästi pahoillamme.
Lehtitietojen mukaan firma edelleen myy näitä tuotteita verkkosivuillaan.
Fox Newsille lähettämässään sähköpostitiedotteessa perustajiin kuuluva Kate LaGere kertoi, että yritys tekee jatkossa töitä sen eteen, että pelin ”rikas historia ja kulttuurinen merkitys on kunnolla edustettuna tulevissa promootioissa ja pelin kuvauksessa”.
LUE MYÖS: Kuukautissuojia valmistava suomalaisyritys joutui aktivistin "silmätikuksi" – Vuokkoset yllätti hauskalla vastareaktiollaan: "Toivottavasti tykkäät"
Mahjong-pelistä on erilaisia versioita
Mahjongiin perehtynyt historioitsija ja Oregonin yliopiston historian apulaisprofessori Annelise Heinz kertoo NBC Newsille, että vaikka pelin kulussa ja tiilissä on eroja maailmanlaajuisesti, mahjongissa on yleensä viittauksia kiinalaiseen perinteeseen, muun muassa kiinan kielen merkkeihin.
NBC News kertoo, että amerikkalainen mahjong-peli on hieman erilainen kuin kiinalainen mahjong. Amerikkalaisessa versiossa on esimerkiksi 152 tiilen muotoista pelinappulaa ja jokereita, kun yleensä tiiliä on 144.
CNN kertoo, että niin sanottu amerikkalainen mahjong on variaatio kiinalaisesta mahjongista. CNN:n mukaan mahjongin historiasta ei olla yksimielisiä, mutta monien asiantuntijoiden mukaan se olisi kehitetty joskus 1800-luvun puolivälissä tai loppupuolella Shanghain seudulla Kiinassa. Yrittäjien ja yhdysvaltalaisten turistien mukana peli rantautui Yhdysvaltoihin, jossa siitä tuli suosittu 1920-luvun alussa.