Kimi Räikkösen kisa Britannian gp:ssä tiivistyy lauseeseen: joskus onnistuu, joskus ei. MTV Sportin asiantuntija Ossi Oikarinen tietää, että sateen alkaessa kesken kisan, päätöksen tekeminen ei ole helppoa.
Räikkönen putosi startissa Force Indian Nico Hulkenbergin perään kuudenneksi.
– Kimi oli vähän jumissa Hulkenbergin takana ja talli otti hänet aikaisin varikolle. Sitä kautta haettiin parempaa rata-asemaa ja he onnistuivatkin siinä tiettyyn määrään saakka, Oikarinen kertaa.
– Sitten Kimin päätös tulla aikaisemmin hakemaan välikelin renkaat, se ei vain onnistunut tällä kertaa.
Bottasta ei päästetty varikolle
Räikkönen oli yksi harvoista, joka tuli hakemaan välikelin kumeja ensimmäisen sadekuuron aikana. Sateessa tuli muutaman kierroksen mittainen tauko, jonka aikana Räikkösen kumit tuhoutuivat ja hän menetti sijoituksia. Lopulta Räikkönen oli maalissa kahdeksas. Hän teki itse päätöksen tulla vaihtamaan renkaat. Kuski tekee sadetilanteissa viimeisen päätöksen.
– Yleensä siitä käydään keskustelua, että kannattaako. Valtteri Bottaksen tilanne oli hyvä esimerkki: Valtteri halusi tulla varikolle, ja talli sanoi, että "ei". Jälkeenpäin voi sanoa, että se oli oikea päätös. Muuten hänelle olisi käynyt samalla tavalla kuin Kimille.
Ferrarin tallipäällikkö Maurizio Arrivabene sanoi, että tallin mielestä ei olisi kannattanut pysähtyä. Räikkönen oli kuitenkin jo pyörähtää kuivan kelin renkailla.
– Tiimi näkee enemmän kuin kuljettaja. Voidaan katsoa ajanotosta, että häviääkö vai voittaako kuljettaja. Sitten pitää sanoa, ettei kannata pysähtyä, vaikka kuskin tekisi mieli. Vauhti on aina suhteutettava muihin. Vaikka tuntuu, että ajaa hitaasti, mutta jos muut ajavat yhtä hitaasti, silloin mennään sillä vauhdilla.
Räikkösen tallikaveri Sebastian Vettel onnistui päätöksenteossa täysin vastakkaisesti, hän pysyi ensimmäisen kuuron aikana radalla ja tuli nopeasti renkaidenvaihtoon, kun sade palasi. Liike nosti hänet kolmanneksi.
– Vettel teki oikeat päätökset, tai tiimi ja Vettel yhdessä. Kimillä se oli upporikasta ja rutiköyhää -vedonlyöntiä ja nyt jäi se rutiköyhä-kortti käteen, Oikarinen tiivistää.
Täysin oikea tai täysin väärä
Maallikon silmin sadetilanteen ennakointi ja taktinen valinta tuntuu mahdottomalta tehtävältä. Kokenut insinööri Oikarinen myöntää, että tilanne on vaikea myös varikkomuurilla.
– Se on se sadekisan suola, kun vesi tulee kesken kisan. Välillä päätökset voivat tolla täysin oikeita, niin kuin Lewis Hamiltonilla ja Sebastian Vettelillä, tai sitten täysin vääriä, kuten Kimillä, Oikarinen sanoo.
– Ei pitwalliltakaan ole helppo sanoa, että milloin vaihdetaan märän kelin renkaisiin. Välillä se turvallisin vaihtoehto on seurata johtajaa, eli katso mitä muut tekevät. Jos haluaa ottaa riskin, tehdään mitä Räikkönen teki. Välillä se onnistuu ja välillä ei.